Gå til innhold

Flytte gammel katt??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei alle kloke hoder!!

Da jeg vokste opp tok vi til oss en herreløs hunnkatt, som fikk kattunger etter en stund. Vi beholdt og kastrerte den ene katten (hannkatt.) Så hadde vi to katter. De levde lykkelig, var mye inne, men fikk gå ut når de ville det. De hadde aldri trang til å stikke av, var alltid i nærheten. Årene gikk og jeg flyttet jemmefra og stiftet min egen familie. Etter enda noen år døde min mor, og min far fikk en ny kjæreste som etterhvert flyttet inn i huset. Da min fars nye kjæreste flyttet inn, måtte pusene flytte ut.

Nå ser jeg at alderen begynner å tynge gamlemor (hun er 16-17 år) og jeg har mest lyst til å ta henne med til en dyrlege, så hun får en verdig avslutning på et langt liv. Så er det problemet: Hva med lillegutt (som er 15 år) Han er frisk og spretten, men er redd han vil "forfalle" alene ute på terassen. Han har eget lite hus, men han har jo vært innekatt mesteparten av livet.

Kan jeg flytte ham hjem til oss?? Vi skal selv få en kattunge i sommer, hvordan vil dette i så fall gå??

Aner ikke råd, kan noen komme med tips?? Har noen erfaring??

Videoannonse
Annonse
Gjest Aurélie
Skrevet

Katter er vanedyr, men samtidig veldig tilpasningsdyktige. Uansett synes jeg det er for ille at en såpass "voksen" katt (15 år) skal måtte tilbringe pensjonistalderen ute på en veranda, når den fra før av er vant til å være inne i stua med folk. Så jeg synes det er et flott tiltak av deg å skulle adoptere "Lillegutt".

Det er nok større sjanser for at Lillegutt og kattungen dere skal få i sommer, vil fungere sammen, enn omvent. Men man vet jo aldri. En gammel katt kan nok synes det slitsomt med en kattunge som er full av påfunn, men samtidig er det mange eldre katter som lar seg inspirere av "den yngre garde"; de blir selv som kattunger igjen. Jeg synes helt klart det er verdt sjansen. Adoptèr Lillegutt nå, og la ham få bruke noen måneder til å tilpasse seg i sitt nye hjem, før dere får kattungen. :)

Skrevet

Synes du skal ta ham inn til deg, jeg. Han er tross alt en gammel herremann. :wink: Og ettersom han har vært innekatt, så tror jeg nok det vil være uvant for ham å plutselig bli utekatt. Dersom du har tenkt å avlive den eldste, så blir han jo også fryktelig ensom. Han har jo vært vant til å være sammen med en annen katt hele livet, så tror nok det skal gå bra med en ny liten pus til sommeren. Lykke til!

Gjest gjest1
Skrevet

Synes også du skal flytte katten. Katter tilvenner seg det meste, akkurat som mennesker. Dessuten vil han nok trives mye bedre hos deg, enn på en kald veranda..

Kattunger og eldre katter...joda, det kan gå fint det :) Har sett det flere ganger. Den gamle katten kan sikkert bli litt oppgitt av og til, men sikkert hyggelig med selskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...