Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet allmennlærer, og underviser på ungdomstrinnet. For første gang skulle jeg i år slippe å være kontaktlærer. Det som møtte meg når jeg kom på jobb forrige uke var følgende fag: norsk i 8, 9 og 10, samt engelsk i 9 og 10. Her er det snakk om hele elevgruppene, ingen spes.ped eller mindre grupper. Jeg er ganske fortvilet, og lurer på om noen andre har hørt om at en enkelt lærer må undervise i SÅ mange grupper i disse tunge fagene? Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å få fulgt opp disse elevene faglig, rettebyrden kommer til å bli enorm... 

Anonymkode: f8513...b04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på klassestørrelse, men nei, jeg har aldri hørt om noe lignende. Dette må da bli fryktelig mange timer? 

Skrevet

Det er mellom 24 og 28 elever i hver klasse. Det er faktisk bare 88% stilling, men jeg synes fortsatt at det er en helt urimelig arbeidsbyrde.. Prøvde å ta det opp med både rektor og inspektør, men ble blankt avvist.

Skrevet

Sikker på at du er alene lærer, at du ikke er to-lærer i noen grupper? Vanligvis har kontaktlærer enten norsk eller engelsk i egen klasse. Hørtes veldig merkelig ut! Dersom dere er to, deler dere selvsagt rettebyrden ! 

Skrevet

Jeg skjønner at du reagerer. Jeg har litt flere elever i norsk, men jeg har lettere fag ved siden av. I tillegg har jeg alt på samme trinn, slik at planleggingen blir enklere. Og det er 100% stilling med kontaktlæreransvar. Jeg skjønner ikke at det du beskriver kan gå opp i en 88% stilling, iom at det er de to fagene med størst leseplikt. 

En slik stilling hadde vært fullstendig uaktuelt for min del. Det er vel snakk om 13 karakterer fordelt på 5 klasser? Uaktuelt. Jeg synes også du har fått timeplanen din veldig sent. Her skal alt være på plass før sommeren. 

Har du et verneombud eller klubb du kan snakke med? 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mellom 24 og 28 elever i hver klasse. Det er faktisk bare 88% stilling, men jeg synes fortsatt at det er en helt urimelig arbeidsbyrde.. Prøvde å ta det opp med både rektor og inspektør, men ble blankt avvist.

Det kan det vel ikke være! Er ikke én norskklasse rett under 25% stilling? Sikker på at dette er riktig regnet? Hva er grunnen til at du har fått så mye tunge fag? Er du kvalifisert til andre fag? Er det få andre som er kvalifisert til norsk og engelsk? Norsk, engelsk og matte er jo fagene det er strengest krav til. 

Anonymkode: c5e5b...36f

Skrevet

Jo, er to-lærer. Det er klart, det er vesentlig. Skal samarbeide med 5 ulike lærere i disse fagene. Jeg kjenner allikevel at det er voldsomt, men regner med at skoleledelsen er i sin fulle rett til å gjøre dette. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal klare med alt. Har jobbet som lærer i 15 år, men har aldri hørt på maken.. 

Skrevet

Jeg er allmennlærer, så har kompetanse til flere fag. Tror utregninga er riktig, men skal dobbeltsjekke det 😊

Skrevet
3 minutter siden, Snabeltann skrev:

Sikker på at du er alene lærer, at du ikke er to-lærer i noen grupper? Vanligvis har kontaktlærer enten norsk eller engelsk i egen klasse. Hørtes veldig merkelig ut! Dersom dere er to, deler dere selvsagt rettebyrden ! 

Dette syns jeg var en litt rar påstand. Det finnes da mange lærere som ikke har utdannelse i noen av disse fagene, og de kan da fortsatt bli kontaktlærere. Vi har flere slike på min jobb. Enkelt av dem har heller ikke matte.

Anonymkode: c5e5b...36f

• Liker 1
Skrevet

Som allmennlærer har man ikke nødvendigvis riktig kompetanse lenger, man må ha minst 60 studiepoeng i basisfagene. Jeg har feks matte i utdanningen min, men ikke nok til å undervise på ungdomstrinnet (heldigvis). 

Og tolærer endrer det. Da har man jo ikke ansvaret alene. 

Skrevet
7 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg skjønner at du reagerer. Jeg har litt flere elever i norsk, men jeg har lettere fag ved siden av. I tillegg har jeg alt på samme trinn, slik at planleggingen blir enklere. Og det er 100% stilling med kontaktlæreransvar. Jeg skjønner ikke at det du beskriver kan gå opp i en 88% stilling, iom at det er de to fagene med størst leseplikt. 

En slik stilling hadde vært fullstendig uaktuelt for min del. Det er vel snakk om 13 karakterer fordelt på 5 klasser? Uaktuelt. Jeg synes også du har fått timeplanen din veldig sent. Her skal alt være på plass før sommeren. 

Har du et verneombud eller klubb du kan snakke med? 

Tror jeg skal prøve å snakke med tillitsvalgt, vet ikke hvordan jeg skal klare med alt. 

Ellers er regnestykket omtrent som dette (?)
14 timer norsk x 4,7% = 65,8 % stilling
5 timer engelsk x 4,5% = 22,5% stilling

Stemmer ikke dette da? prosentene jeg ganger med er sånn ca-tall... 

Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Synnoff
Feil
Skrevet

Neida, vi er ikke helt uenig. Jeg hadde likt å være tolærer i så mange forskjellige klasser, så dette hadde ikke vært noe for meg. Men det er fortsatt ganske stor forskjell på å ha en slik stillingsbrøk alene og som tolærer. :) Da sitter man jo feks ikke med den massive rettebyrden alene. 

Skrevet

Hvis det er tolærer så må dere jo bare dele på planlegging og retting. 

Anonymkode: e7c91...d51

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...