Gå til innhold

akutt halsbetennelse! tonsilitt

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg her fått akutt tonsilitt- halsbetennelse. Var på legevakten i dag med sterke svelgesmerter, og fikk resept på Azitromax. har hovne mandler, hovne lymfeknuter, og etterhvert fått problemer med å snakke. Tungen er som en ball bak i munnen, og ved sidene av drøvelen er det bare en smal 5 mm åpning på hver side, det er som om en gardin er trukket for på begge sider. Det er rett og slett jæv** vondt å svelge, snakke. Jeg bekymrer meg over at jeg blir værre istedenfor bedre. Har trossalt begynt på medisin. Har feber.

Er det normalt at halsen snevrer seg sånn inn/hovner opp? Kan jeg bli kvalt i natt, mine foreldre er litt redde siden jeg er alene, og redd jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madeline

Høres ikke noe moro ut. Har du noen som kan komme å være hos deg i natt?. Bor dine foreldre i nærheten, da kan du kanskje være der til du blir bedre? Ha hodet høyest mulig i natt. Støtt deg opp med masse puter, det letter pustingen. Har du begynt med medisiner ,vil du merke virkningen av de etter noen timer. Tipper du er litt bedre i morgen tidlig. Har aldri vært så ille som deg heldigvis. Har hatt hovne mandler, mistet stemmen og vært potta tett i nesa. Føltes som det satt en diger potet fast i halsen, men det ble bedre etter noen dager.

Kan ikke du skrive her igjen i morgen og fortelle hvordan det går. Håper det går bra med deg i natt. God bedring. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg måtte ta sovepille for det var så vondt at jeg klarte ikke sove. Fikk ikke sovet mer enn en 4-5 timer, ettre det lå jeg våken. Håpte halsne var bedre men det var den ikke. Har egentlig ingen her som kan stelle meg. har sendt melding til en bekjent i håp om å få handlet mer smertestillende, og myke bananer. Det gjør helsikes vondt å svelge, halsen er bare et stort hovent og sårt område. Trodde kansje mdisinen ville hjelpe jeg. Blir litt redd, at jeg kanskje må operere hvis det ikke gir seg :o Har vondt i ørene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det ikke noe bedre til i morgen bør du gå til lege igjen. Kan hende du må ha en annen type medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Min søster hovnet så opp i halsen at hun ikke fikk lov til å ta piller av legen. Hun fikk stikkpiller. (Smertestillende)

Vi har ledd litt av det i ettertid ja... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Fikk det samme som deg, og kom hjem fra sykehuset i dag. eller det var nærmere en halsbyll :kvalm: de tok hull på den i tre dager, siste dagen i dag og har et digert kutt baki halsveggen. Unner ingen noe slikt auau :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Huff når ble jeg bekymra her !! :-(

Jeg er livredd for at de skal skjære i meg. Synes det er rart at det ikke gir seg nå etter to dager med medisiner. At ikke helvelsen går ned. Må nesten grine når jeg svelger noe for det er så vondt. Klarer ikke snyte meg skikkelig heller for det er vondt i halsen. har en skål ved siden av der jeg ligger, som jeg spytter i, så slipper jeg å svelge så mye. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Uff var ikke meningen å skremme deg, men det er det verste som kan skje sa de, tilogmed verre enn å fjerne mandler, da er du iallefall under narkose. Men jeg kom meg da igjennom det og det er ikke SÅ ille, de setter lokalbedøvelse i halsen og for å si det slik, så er hver ting de gjør (kutte med kniv og åpne med tang) mye bedre enn å ha slik vond hals :trøste: men skal jeg være helt ærlig er den tangen ikke noe jeg ville unnet noen som helst. Nå høres det ut som jeg driver skremselspropaganda igjen her, trykker på "OK" jeg :) Det går nok bra skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til legen, det kan hende du trenger en mer bredspektret antibiotika. Dersom det er en bakteriell infeksjon du har, og begynte på antibiotika i går, skulle du ha merket litt bedring nå. Kanskje legen kan ta en halsprøve og sende til dyrking, så er det lettere å treffe med riktig medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Antibiotika mot tonsilitt skal virke i løpet av max et par dager dersom det er en bakterieinfeksjon. Jeg er i praksis på sykehus nå, og der skrives det stort sett ut Apocillin eller Weifapenin i slike tilfeller. Azitromax brukes mest ved klamydiainfeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Fikk det samme som deg, og kom hjem fra sykehuset i dag. eller det var nærmere en halsbyll :kvalm: de tok hull på den i tre dager, siste dagen i dag og har et digert kutt baki halsveggen. Unner ingen noe slikt auau :(

Huff, dette vet jeg ALT om!!! Ikke noe morro :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bertine(ikke innl)

Hei! hvordan er det med deg?

Det var nok rett av legen å gi deg Azitromax, det er det som gies resept på når "vanlig" penicillin ikke er egnet. Fant dette på felleskatalogen.no:

"Til følgende indikasjoner når penicillin ikke er egnet. Voksne og barn over 6 måneder: Akutt otitis media. Voksne og barn over 2 år: Streptokokkfaryngitt/tonsilitt."

Blir det ikke bedre syns jeg du skal ringe legevakten eller fastlegen din. Det kan være en virusinfeksjon, og da hjelper ikke antibiotika. Og siden hevelsen er så stor og du ikke får i deg så mye mat bør du ha noen hos deg, evt kan det være legen vil legge deg inn på sykehuset. Det går nok helt fint, men husk å drikke mye.

klem B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...