Gå til innhold

Seksåring som bæsjer på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så fortvilet nå, at jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre :sukk: Sønnen min begynte på skolen i dag- men bæsjer og tisser fortsatt på seg i snitt 1-2 ganger i uka.. Helt fra han sluttet med bleie som treåring har han slitt med forstoppelser fordi han rett og slett ikke gidder å gå på do (han vil ikke rive seg løs fra leken- og ender isteden med å holde seg til bæsjen blir hard.) 

Han har derfor gått på movicol i tre år (mykgjør avføringen) og det siste året har han fått klystér hver morgen for å forsøke å få tømt alt før barnehagedagen (og nå skoledagen) starter. Likevel hender det at han har noe avføring igjen i tarmen som vil ut i løpet av dagen- og fordi han da ikke går på do, ender han selvsagt med å bæsje på seg. I dag skjedde det igjen- og det på selveste første skoledag :sukk: Det skjedde heldigvis ikke før halv to, og da var skoledagen allerede slutt, så han var hjemme. Men hadde det vært en hvilken som helst annen dag hadde han jo vært på skolen eller SFO på dette tidspunktet. 

Jeg er så utrolig redd for at han skal bli mobbet for dette, og har ligget søvnløs mang en natt med hodet fullt av bekymringer. Vi blir fulgt opp av sykehuset, og har blitt det i snart to år- men der er holdningen i bunn og grunn bare «bruk movicol, så vil han vokse det av seg etterhvert!» Men jeg vil jo ikke risikere hans psykiske helse på veien dit- og nå føler jeg det bare er et tidsspørsmål før han kommer til å bli mobbet for dette også på skolen (han har tidligere opplevd noe erting for dette i barnehagen).

Faste dotider hjelper ikke- han får som oftest uansett kun ut en ørliten bæsj når han prøver- og som oftest ingenting. Derav klysteret. Han har dessuten et sunt kosthold med mye fiber og så og si aldri prosessert mat, han drikker mye vann og er mye aktivitet. Vi har også forsøkt dietter med eliminering av diverse matvarer fra kostholdet, men heller ikke det har gitt noen bedring. Vi har også forsøkt er kosthold med MINDRE fiber, men det hjalp heller ikke.

Og til syvende og sist handler dette heller ikke om kosthold o.l., men at han faktisk ikke gidder å gå på do. Hver gang han har bæsjet eller tisset på seg, innrømmer han at han har holdt seg (og vi har ofte også observert det, at han holder seg på tissen, hopper og danser, promper mye osv) Vi greier som oftest å ikke bli irriterte eller sinte når han gjør i buksa- men noen ganger holder det hardt, nettopp fordi vi VET det er et valg han tar (velger lek fremfor dogåing).

Han er ellers en oppegående gutt, som kan både lese og skrive, regne med pluss og minus, har godt språk og ligger generelt langt fremme ift jevnaldrende (i følge barnehagen). Så hvorfor i all verdens navn og rike skal det være så vanvittig vanskelig å få han til å gå på do??? 

Vi har forresten også forsøkt all verdens belønningssystemer- uten at det heller har gitt noen bedring. Så nå står vi her, og føler oss fullstendig rådville- og fullstendig uten støtte fra medisinsk personell (vi ble forøvrig også avvist av bup etter at legen på sykehuset hadde henvist oss dit. Vi får med andre ord heller ingen profesjonell hjelp til å jobbe med atferdsendring hos han). Noen andre som har vært borti noe lignende? Og hva gjorde dere, i såfall?

Anonymkode: d6f5d...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som du beskrev sønnen min. Jeg har nøyaktig samme problem med sønnen min. "Heldigvis" bæsjer han ikke før han er hjemme (dvs 4-5-tiden). Har prøvd å faste do-tid og bedt ham om å bæsje alt ut skikkelig. Men oftest er han ferdig etter 2-3 minutter. Det virker rett og slett ikke som han gidder å prøve. Så kommer resten ut mens han leker. Jeg blir så utrolig frustrert!

Anonymkode: 44b5f...2c3

Skrevet

Huff! Fryktelig kjedelig problem som jeg dessverre kjenner godt til. Min sønn begynte å bæsje på seg igjen når han begynte på skolen, men det var pga. stress.

Hva med å prøve å gjøre det attraktivt for han å sitte på do, slik at han får tømt tarmen? Vet om noen som også har et barn som har det for travelt til å gå på do og han får se på ipad når han sitter på do og kun da 😉

Lykke til!

Anonymkode: 3dc50...140

• Liker 4
Skrevet

Kanskje litt radikalt, men...

Hva med å ha en skikkelig samtale med ham, hvor du forteller nøye at det er forventet at han går på toalettet jevnlig, og at det kan bli ganske pinlig ovenfor andre skolekamerater hvis han fortsetter med dette.

Deretter si at det er hans eget valg, og at dere så klart skal ha med skiftetøy og vaskesaker på skolen, men at det får han ordne opp i selv. (Skifte tøy, vaske seg og legge i pose og knyte godt igjen.)

Ettersom det ikke er noe medisinsk galt med ham, og han ikke går på toalettet når han må.... kanskje det er noe slikt som må til?

Ikke vet jeg. Når jeg skriver det så høres det forferdelig ut, samtidig som jeg tror man lærer en del av å føle sjenanse/flauhet/skam. (Har opplevd noe lignende og lærte ikke før noe meget sjenerende skjedde).

• Liker 43
Skrevet
6 minutter siden, Nuttery skrev:

Hva med å ha en skikkelig samtale med ham, hvor du forteller nøye at det er forventet at han går på toalettet jevnlig, og at det kan bli ganske pinlig ovenfor andre skolekamerater hvis han fortsetter med dette.

Deretter si at det er hans eget valg, og at dere så klart skal ha med skiftetøy og vaskesaker på skolen, men at det får han ordne opp i selv. (Skifte tøy, vaske seg og legge i pose og knyte godt igjen.)

Ettersom det ikke er noe medisinsk galt med ham, og han ikke går på toalettet når han må.... kanskje det er noe slikt som må til?

Ikke vet jeg. Når jeg skriver det så høres det forferdelig ut, samtidig som jeg tror man lærer en del av å føle sjenanse/flauhet/skam. (Har opplevd noe lignende og lærte ikke før noe meget sjenerende skjedde).

Dette.

Synes ikke det er radikalt heller. En normalt oppegående seksåring forstår dette. Skole, fritidsaktiviter, besøk hos kompiser osv., alt vil jo bli hemmet pga han holder seg fordi han ikke gidder å gå på do. 

Og når dere ser han må, så hadde jeg gått inn og avbruttt leken, båret ungen på do og latt han sitte der til han er ferdig.

En streng og ordentlig alvorsprat hvor dere legger frem hva som forventes, og hva konsekvensene kan bli for ham hvis han ikke går på do når han må. Nytter ikke med bomull og bobleplast.

Anonymkode: dd5d6...70c

• Liker 35
Skrevet
20 minutter siden, Nuttery skrev:

Dette er jo det eneste TS ikke har nevnt som de har forsøkt, så...? Selv om det høres ganske drastisk ut, ja. 

Anonymkode: 9998e...749

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

Synes ikke det er radikalt heller. En normalt oppegående seksåring forstår dette. Skole, fritidsaktiviter, besøk hos kompiser osv., alt vil jo bli hemmet pga han holder seg fordi han ikke gidder å gå på do. 

Og når dere ser han må, så hadde jeg gått inn og avbruttt leken, båret ungen på do og latt han sitte der til han er ferdig.

En streng og ordentlig alvorsprat hvor dere legger frem hva som forventes, og hva konsekvensene kan bli for ham hvis han ikke går på do når han må. Nytter ikke med bomull og bobleplast.

Anonymkode: dd5d6...70c

Enig.

• Liker 3
Skrevet

La han bæsje på seg på skolen. Det gjør han bare en gang.

Anonymkode: 837ab...c52

• Liker 10
Skrevet

Enig med de som mener samtale er veien å gå. «Hva tror de de andre barna i klassen tror om deg når du bæsjer i buksa? Det er bare babyer som gjør det. Det er mange som synes det er rart. Hvis du vil at de andre skal skjønne at du også er stor gutt så MÅ du gå på do, for de andre synes det er barnslig og ekkelt med bæsj i buksa.» Dette trenger man ikke pakke inn for en seksåring.

ville også orientert læreren og fått henne på lag så hun kan minne ham på det ofte lg oppmuntre litt. 

Anonymkode: e8900...6c1

• Liker 16
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo det eneste TS ikke har nevnt som de har forsøkt, så...? Selv om det høres ganske drastisk ut, ja. 

Anonymkode: 9998e...749

Det er ikke drastisk! Dette er til hans eget beste og tvingende nødvendig. Han er gammel nok til å forstå.

Dette handler også å lære ham respekt for omgivelsene. Å gå rundt og drite på seg fordi en ikke "gidder"/ har tid  til og gå på do skaper merjobb og oppleves ekkelt for andre. Dette må han få inn i klartekst! 

Vi har alle vært barn, og vi vet alle hvor nådeløse de. Han kan komme  til å bli hetende "bæsje-Bjørn" eller "Møkka-Henrik" for resten av skoletiden. 

• Liker 18
Skrevet

Takk for alle svar- og det er faktisk en lettelse å se at andre også sliter med dette.

Vi har hatt endeløst mange ordentlige og alvorlige samtaler med ham om viktigheten av å lytte til kroppen og gå på do når den ber han om det. dette. Spesielt nå i sommer har vi intensivert samtalene rundt dette, siden han nå skulle begynne på skolen, og det er ekstra viktig at han kutter ut dette tullet... Vi har forklart ham på så mange ulike måter vi bare klarer, at han kommer til å bli ertet for dette, at alle skolebarn lytter til tissen/rumpa når den gir beskjed om at den må tømmes, vi har forklart at andre barn kan synes han er ekkel siden han lukter bæsj, de kan gi ham kallenavn osv. Og dette har han jo også erfart i barnehagen, han ble for eksempel innimellom kalt baby av de andre barna (men dette fikk vi heldigvis raskt slutt på da vi og de voksne i bhg fikk greie på det).

Når vi snakker om det, er han helt enig i at han ikke kan fortsette sånn, og han er helt innforstått med at han risikerer mobbing. Og han lover dyrt og hellig at han skal slutte å holde seg. Så går det type tre dager- så skjer det igjen  :rolleyes: 

Han må også ordne seg selv når han har bæsjet/tisset på seg (han må skylle den møkkete trusa i badekaret og tørke seg og hente rent tøy i skapet sitt selv)- det hjelper heller ikke. 

Han får også ha iPad når han selc tar initiativet til å gå på do- og han blir belønnet med en halvtimes iPad-tid hvis han greier en hel dag uten uhell. Han får aldri drive med iPad ellers- så dette er altså den eneste iPad-tiden han får. Han elsker å drive med ipad’en, men det er altså åpenbart ikke nok til å få han til å gå på do.

Ift det å ta han med på do når vi ser tegn til holding hjemme, så gjør vi ALLTID det. Men hvis han ikke selv er enig i at han må på do da, ender det alltid med massiv kamp og krangel med oss foreldre. Han hyler og skriker av fulle lunger, slår etter oss osv, men da greier vi heldigvis å bevare roen og si at han ikke får komme ut av badet før han har tømt seg. Og da roer han seg som oftest innen 10-15 minutter- og tømmer seg i do. Men det hjelper jo fint lite når trangen kommer mens han er på skolen- og det ikke er noen der til å tvinge han på do.

Jeg har egentlig veldig liten lyst til å involvere læreren i dette, fordi jeg føler at hele problemstillingen er utrolig stigmatiserende. Men mulig det ikke er noen vei utenom :sukk: 

Skrevet

Hadde et barn på jobb i Bhg 5år som stadig bæsjet på seg fordi han ikke gikk på do, og fordi han ikke ville gå ut av leken. De andre barna la merke til det og erter han mye men da jeg begynte med å be han kle av seg selv, putte klærne i pose, vaske seg og kle på seg selv (jeg var i rommet ved siden av som *støtte " og veiledning så stoppet det helt. Tror det gikk opp for han at vinninga går opp i spinninga fordi det tar han så mye lengre tid å måtte skifte osv enn det det tar å bare gå på do også tilbake i lek. Metoden hørtes ganske " kald ut" men foreldrene var enige og takknemlig :)

• Liker 19
Skrevet
5 minutter siden, Prøver18 skrev:

Hadde et barn på jobb i Bhg 5år som stadig bæsjet på seg fordi han ikke gikk på do, og fordi han ikke ville gå ut av leken. De andre barna la merke til det og erter han mye men da jeg begynte med å be han kle av seg selv, putte klærne i pose, vaske seg og kle på seg selv (jeg var i rommet ved siden av som *støtte " og veiledning så stoppet det helt. Tror det gikk opp for han at vinninga går opp i spinninga fordi det tar han så mye lengre tid å måtte skifte osv enn det det tar å bare gå på do også tilbake i lek. Metoden hørtes ganske " kald ut" men foreldrene var enige og takknemlig :)

Ja, dette har vi som sagt også prøvd. Hele det siste halvåret har han måttet fikse det selv hver gang han gjør i buksa. Det har fortsatt ikke hjulpet noe som helst, dessverre... 

ts

Skrevet

Det er ikke uvanlig at førsteklassinger har utfordringer med tissing eller bæsjing, og veldig lurt å informere læreren og sfo. De har nok ikke tid/kapasitet til å følge med på tegn om «nå er det like før», men man vet aldri.

Jeg har hatt mange elever som har slitt med både tissing og bæsjing. Har aldri opplevd at noen har blitt ertet pga dette, hvis det er en trøst.

Jeg ville også tatt en prat med helsesøster på skolen. Kan PMTO-veiledning være et hjelpemiddel for å endre denne atferden? Gir foreldrene (som er frustrerte) noen triks i ermer og råd til feks hvordan drive belønningssystem.

• Liker 4
Skrevet

Du må jo snakke med læreren! Jeg som førsteklasselærer har hatt barn som har bæsjet/tisset på seg i månedsvis uten at jeg har visst det. (Fordi det gjerne skjedde på Sfo som ikke ga beskjed til meg) Da får jeg heller ikke fulgt opp barnet eller hjulpet det med å huske å gå på do. 

Anonymkode: adada...4f5

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med læreren og BFT (så sant ikke sykehuset finner en somatisk forklaring). Synes at det er rart at BUPen avslår uten å informere om at BFTs kommunepsykologer er et tilbud (i vår kommune er det disse som har en del saker om endoprese/enkoprese). 

Anonymkode: 1ce56...979

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt en prat med læreren og BFT (så sant ikke sykehuset finner en somatisk forklaring). Synes at det er rart at BUPen avslår uten å informere om at BFTs kommunepsykologer er et tilbud (i vår kommune er det disse som har en del saker om endoprese/enkoprese). 

Anonymkode: 1ce56...979

Han har vært gjennom alle undersøkelser sykehuset mener er hensiktsmessig- og ingenting galt er funnet. Konklusjonen fra sykehuset er derfor bare at han må vokse det av seg- men vi får (heldigvis) fortsatt jevnlig oppfølging der fordi jeg har grint meg til det (ja, faktisk..!) Det er som sagt utrolig lite hjelp å få fra sykehuset- men jeg vil heller ha minimal støtte enn ingen støtte.

Bup avslo fordi de mente dette var utenfor deres kompetanseområde, og de mente også at vi bare skulle vente til han vokste dette av seg. Det synes jeg som sagt er en vanskelig løsning å leve med- fordi vi blant annet risikerer mobbing og dårlig selvtillit hos sønnen min i mellomtiden.

Hva er bft? Det er aldri blitt luftet for oss at det finnes kommunespykologer som kan hjelpe med dette (utover de som finnes på bup- men de vil jo ikke hjelpe).

Skrevet

Og i forhold til læreren, så er de 28 elever i klassen- det vil dermed være alt for mye forlangt at hun skal ta kampen med å få sønnen min til å gå på do i det daglige. 

• Liker 2
Skrevet

Hmm men er det noe han ikke liker ved å gå på do? 

Gjør det vobdt? Er det ekkelt? Bare gidder ikke høres så rart ut. 

Anonymkode: 3c747...36f

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm men er det noe han ikke liker ved å gå på do? 

Gjør det vobdt? Er det ekkelt? Bare gidder ikke høres så rart ut. 

Anonymkode: 3c747...36f

Det gjorde vondt for noen år siden, fordi han holdt seg så lenge at bæsjen ble hard. Nå har han gått på movicol (som gjør bæsjen myk) i flere år, og sørger for daglige tømminger, så bæsjen er ikke lenger hard og smertefull og få ut. Vi spør også relativt ofte om det var vondt å bæsje- noe han alltid svarer at det ikke var. Når vi spør hvorfor han ikke gikk på do, er også mer eller mindre alltid svaret at han ikke ville gå fra leken/han var redd for å miste den leken han holdt på med (i barnehagen) o.l.

Barnehagen forsøkte å løse dette ved å forklare mange ganger at de skulle passe på leken hans mens han var på do (og de gjorde det også mange ganger), men det hjalp heller ingenting. Han har aldri uttrykt at det er noe han misliker ved å gå på do, bortsett fra at det tar tid fra ting han heller vil drive med. Og vi har snakket MYE med ham (men alltid helt uten fordømmelse!) for å forsøke å finne en årsak til denne atferden. Men tilsynelatende er det ingen annen årsak enn at han velger å ikke prioritere dogåing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...