Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun opptjent rett på 4 uker ferie. I vår hang det en lapp på tavlen (i følge kollegaer, jeg så den ikke, hadde også fri den perioden lappen sannsynligvis hang oppe) om at vi måtte gi beskjed innen x dato dersom vi ønsket lønn i stedet for å ta ut den 5 ferieuken. 

Jeg fikk jo ikke dette med meg. Hadde kun søkt ferie for sommeren (3 uker) og ikke søkt de 2 resterende. Jeg hadde avtale om å ta ut noe ferie nå i høst, men vi skulle komme tilbake til det. Jeg sa ikke noe om hvor mange uker jeg ville ta. 

Jeg ble derfor trekt i lønn for 5 ferieuke i sommer. Men jeg har egentlig ikke tenkt å ta 5 ferieuke. Leder mener jeg nå er pålagt å ta ut 5 ferieuke da jeg ikke ga beskjed innen fristen. Stemmer dette? I såfall, er det ikke rart at ikke alle fikk beskjeden skriftlig/på mail? 

Anonymkode: 9e96d...baf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hos oss er det slik at hvis du ikke har reservert deg innen fristen så må man ta ut den uken/de ukene du ikke har reservert deg for selv om man ikke får lønn. 

Anonymkode: 7d6ce...56e

Skrevet

Ferieloven gir unntak for pliktig uttak når du ikke har opparbeidet lønn for ferien. 

Arbeidsgiver har informasjonsplikt, men det har jo også du. Å formidle lønns/ferie forpliktelser på oppslagstavle i ferietid ville jeg ikke tenkt var godt nok. Men når ble du trukket 5 uker,? For om det var i juni, har jo du selv en dårlig sak, men ble siste trekket gjort på siste utbetaling, ville jeg tatt kampen. 

Har du fagforening i ryggen du kan kontakte? 

Skrevet
6 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Ferieloven gir unntak for pliktig uttak når du ikke har opparbeidet lønn for ferien. 

Arbeidsgiver har informasjonsplikt, men det har jo også du. Å formidle lønns/ferie forpliktelser på oppslagstavle i ferietid ville jeg ikke tenkt var godt nok. Men når ble du trukket 5 uker,? For om det var i juni, har jo du selv en dårlig sak, men ble siste trekket gjort på siste utbetaling, ville jeg tatt kampen. 

Har du fagforening i ryggen du kan kontakte? 

Ble trekt i juni ja. Er også medlem i fagforening. Jeg synes bare det er rart at et skriv er nok. Er ikke slik at vi alltid sjekker tavlen. Der henger det alt mulig. Ikke bare ting som gjelder oss ansatte. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble trekt i juni ja. Er også medlem i fagforening. Jeg synes bare det er rart at et skriv er nok. Er ikke slik at vi alltid sjekker tavlen. Der henger det alt mulig. Ikke bare ting som gjelder oss ansatte. 

Da bør du bruke jushjelpen til fagforeningen til å få en avklaring på hvordan din sak står. Svaret du får der er nok mer relevant en synsing her på KG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...