Gå til innhold

Hva gjør man i fjellet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, dette er sikkert et veldig dumt spørsmål. Jeg er oppvokst midt i byen i Oslo, og har derfor veldig lite erfaring med å være ute i naturen. I det siste så har jeg hatt så lyst til å være mer i fjellet og dra på fjellturer. Men så vet jeg liksom ikke helt hva man gjør der? Finner man en tur på forhånd som man bestemmer seg for å gå, eller bare begynner man å gå og ser hvor man ender opp? Og trenger jeg noe utstyr?

Jeg vil veldig gjerne høre hvordan dere benytter dere av natur og fjell, og hva slags klær og eventuelt utstyr dere bruker!😀

Anonymkode: eadf4...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hytte på Hardangervidda. 3,5 timer fra bilvei, så må bære opp alt av utstyr og mat. På fjellet går jeg turer i området rundt hytta, fisker, plukker molter, ser etter dyr (reinsdyr, elg, rev, ryper o.l.). Av utstyr er det behagelige turklær, vind-og vanntette, gode fjellsko. Har ikke med telt, sovepose og sånt siden jeg sover på hytta. Om vinteren er det tur til hytta med snøscooter, kun som transport. Utenom det er det skiturer. 

 

Mange folk reker forbi hytta på vei fra den ene turisthytta til den andre. Da blir turen mer organisert, andre har med seg telt og følger f.eks. elver til de finner et passende sted å oppholde seg. Selv liker jeg å gå litt unna stiene, opp i høgdene og få litt oversikt. Gå til små tjern, topper og steder jeg ikke har vært før. 

Anonymkode: 7be46...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut nettsiden til den norske turistforening, der får du tips til hytter og turer bl.a.

For å gå i fjellet trenger du gode fjellsko, og ikke sko med søm bak på hælen, da får du gnagsår. Men du finner også informasjon om hva du trenger på nettsiden!

Anonymkode: 4ea1d...d49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har bestemt seg for et turmål på forhånd. Jeg ville gått for å ha noen vindtette ytterklær og fjellsko. Gjerne en skalljakke.Ta med ekstra sokker og ha med en tykkere genser på høsten. Ta alltid med en matpakke. De fleste setter seg ned og spiser underveis på turen. Sørg også for å ha med deg en flaske med noe å drikke.

Det er populært å gå opp på en fjelltopp og se utover. Det er somregel utsikten som er poenget med turen. Ta gjerne selfies og andre bilder, så husker du turen bedre etterpå og kan mimre.

Har du ikke vært mye ute i naturen på forhånd anbefaler jeg å gå dagsturer. Dvs å ikke legge opp til å skulle overnatte ute i naturen, men å bruke en søndag på å gå en tur. :) Les værmelding på forhånd.

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på dagstur i fjellet så trenger du en ryggsekk med vann (jeg bruker camelbak pose for da kan jeg ha 3 liter vann i posen om jeg skal gå en hel dag), noe å spise om du skal gå lengre enn 1-2 timer hver vei som for eksempel brødskive og en nøttebar eller en sjokoladebit om blodsukkeret blir lavt. Om det er sommer og varmt og man svetter mye så er det lurt med litt elektrolytter også. Jeg tar dermed en flaske powerade med, fordi jeg trener ganske ofte og dermed svetter ut en hel del salt generelt for å forebygge mangel på natrium. 

Du kler deg etter været. På varme dager er det fint å gå i shorts, sportsBH og topp. På de varmeste dagene går jeg kun i shorts og sports-BH. Som oftest i Norge må man dog ha fjellbukse og t-skjorte om sommeren. Du skjønner tegninga, du må kjenne på det selv. I sekken bør du alltid ha en vindjakke fordi det kan være mye vind på toppen om du går på høyere topper enn sånn 500 moh. Jeg går ihvertfall ofte på turer over 1000 moh og har alltid med ullgenser (noen ganger tynn ullgenser og noen ganger en kjempetykk en) og vindjakke. Går man i shorts bør man ha med fjellbukse. I sommer gikk jeg på en topp som var over 1200 moh for å gi et eksempel og det var glovarmt opp, men når jeg kom til toppen var det så isende kaldt at jeg ikke engang kunne være i ro der selv om jeg hadde ullundertøy, fjellbukse, tykk ullgenser og jakke på meg på toppen. Pannebånd eller lue er videre veldig lurt å ha i sekken. Om det har regnet eller regner er det veldig lurt å ha tynne ullhansker for det kan bli kaldt å ta i våte steiner i flere timer om det er en bratt fjelltur du går på. 

Overnattingsturer er lurt å legge ved fjellvann, fordi da kan man fiske og har god tilgang på vann naturligvis. Da kreves en hel del mer utstyr. Om man ikke sover i hytte (noe jeg aldri gjør) så trenger man telt i tillegg til sovepose, liggunderlag, stormkjøkken, frysetørket mat, brødskive eller knekkebrød og pålegg, fyrstikker til å tenne bål om man ikke kan med tennstål (husk at det er generelt bålforbud om sommeren og en bør lese disse reglene før en begynner å tenne bål i naturen), toalettpapir, fullt klesskift og ullundertøy, flere par ullsokker osv osv. 

Jeg går alltid med ullsokker i fjellskoa mine uansett vær. Da får jeg ikke gnagsår og om jeg blir våt så blir jeg ikke kald. 

Når du ikke er vant til å gå i fjellet så bør du begynne med korte og enkle turer. Det er fargekoder når du søker opp fjellene på ut.no der grønn er enklest for nybegynnere, blå er for trente nybegynnere, rød er krevende for erfarne fjellfolk og svart er ekspert for erfarne fjellfolk som har veldig godt utstyr og kan kart og kompass. 

Du kan nok godt begynne med blå rute om du føler deg komfortabel, det tror jeg ikke er noe problem. Jeg har selv gått i fjellet hele livet, men har ikke før det siste året begynt å gå turer merket med svart rute, og det er heller ikke turer jeg går alene da det i mange tilfeller kreves klatring. Rødturer går jeg dog alene uten problem, men det er ikke noe en skal begynne med alene når en ikke har erfaring. 

Å gå i fjellet er ikke noen spøk. Det skjer flere ganger i året at folk blir borte i fjellene (pga mangel på kart og kompass om de ikke er kjent f.eks eller at tåken kommer brått på) eller faller ned fra fjell på grunn av at de kanskje ikke har god nok erfaring eller at de ikke tar det seriøst og går alt for nærme kantene. Det skjer også at erfarne fjellfolk faller ned fra fjell fordi de undervurderer naturkreftene. Jeg står absolutt aldri borte ved en kant der et kraftig uventet vindpust kan tippe meg over ende, og jeg går aldri så nærme kanten at jeg kan skli og falle utfor. Om stien går nærme kanten (som jeg har opplevd på ekspertruteturer) så går jeg alltid lengre innpå fjellet. Om jeg er på lengre turer høyt oppe i fjellet om høsten eller våren pleier jeg i tillegg å ta med meg fjellduk, fordi været kan plutselig slå om og fjellduken har reddet liv nettopp pga dette tidligere. 

Det er vanlig å planlegge hvilke turer man skal gå og det anbefaler jeg på det sterkeste at du gjør siden du ikke kjenner til fjellene. Om man blir godt kjent i lokalfjellene etterhvert trenger man selvsagt ikke alltid planlegge. Det har vært turer der jeg bare skulle gå en skogstur og endt opp med å gå 5 topper fordi jeg var i så godt sig, men da har jeg også gått de toppene mange ganger før. Om man ikke er kjent med fjellene bør man lese turbeskrivelsen nøye på forhånd. 

Anonymkode: 3a512...ea8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare meg så utfyllende!😀 Dette var superhjelpsomt!

Anonymkode: eadf4...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og husk å lese fjellvettreglene! Si alltid ifra til noen hvor du har tenkt deg 👍

Anonymkode: 1ce40...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått utrolig mange bra tips allerede. Vil bare hive meg med på et litt mer utradisjonelt forslag: Bli med på en organisert ridetur på stødige islandshester i fjellet. Finnes turer for nybegynnere, alt fra dagstur til weekend til uke. Da får du oppleve fjellet og naturen i lag med andre, og har en del ting organisert av folk som har mye erfaring med turer i fjellet. 

Alternativt anbefaler jeg deg å bli med på en fellestur gjennom Den Norske Turistforeningen første gang du skal på tur! De har mange flotte turer hvis du sjekker hjemmesiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2018 at 4:23 PM, AnonymBruker said:

Ok, dette er sikkert et veldig dumt spørsmål. Jeg er oppvokst midt i byen i Oslo, og har derfor veldig lite erfaring med å være ute i naturen. I det siste så har jeg hatt så lyst til å være mer i fjellet og dra på fjellturer. Men så vet jeg liksom ikke helt hva man gjør der? Finner man en tur på forhånd som man bestemmer seg for å gå, eller bare begynner man å gå og ser hvor man ender opp? Og trenger jeg noe utstyr?

Jeg vil veldig gjerne høre hvordan dere benytter dere av natur og fjell, og hva slags klær og eventuelt utstyr dere bruker!😀

Anonymkode: eadf4...6f7

Hva er det du har lyst til, da? Hva har fått deg til å ha lyst til å dra på tur i fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Finner mange fine turer på ut.no. Der kan du søke på "i nærheten" så finner du turmulighetene i nærområdet. Turistforeningen har nybegynnerturer.  

Endret av Nina1975
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Men så vet jeg liksom ikke helt hva man gjør der?

Man går toppturer, nyter natur, stillhet, inntrykk, dyreliv+++. Noen fisker, andre jakter, tar bilder (les selfies).

På 20.8.2018 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Finner man en tur på forhånd som man bestemmer seg for å gå, eller bare begynner man å gå og ser hvor man ender opp?

Både og. Folk går fra sted til sted. Eller til en topp. Jeg for min del har en tendens med å ende opp med det siste.

På 20.8.2018 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Og trenger jeg noe utstyr?

Ja. Viktig med gode sko, vindtett jakke/skalljakke, litt ekstraklær/klesskift pga svetting, god sekk tilpasset turen, mat/reservemat. Jeg har alltid med kniv, fyrstikker/lighter, litt sportstape (for gnagsår, rift osv.). På de litt mer krevende turene, er utstyret ennå mer tilpasset vekt, turlengde, overnatting osv. Men det med utstyr, lærer man etter hvert.

Anonymkode: 95799...8d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Kitcat skrev:

Ser du har fått utrolig mange bra tips allerede. Vil bare hive meg med på et litt mer utradisjonelt forslag: Bli med på en organisert ridetur på stødige islandshester i fjellet. Finnes turer for nybegynnere, alt fra dagstur til weekend til uke. Da får du oppleve fjellet og naturen i lag med andre, og har en del ting organisert av folk som har mye erfaring med turer i fjellet. 

Alternativt anbefaler jeg deg å bli med på en fellestur gjennom Den Norske Turistforeningen første gang du skal på tur! De har mange flotte turer hvis du sjekker hjemmesiden. 

Hei! Takk for tips, dette hørtes veldig interessant ut😃 Hvor finner man disse organiserte rideturene?

Anonymkode: eadf4...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Takk for tips, dette hørtes veldig interessant ut😃 Hvor finner man disse organiserte rideturene?

Anonymkode: eadf4...6f7

Det finnes mange slike i Sør- Norge i hvert fall. Bare å søke på Google "rideturer i fjellet", så burde det dukke opp flere tilbydere. Både i Hallingdal og Hemsedal vet jeg det finnes store aktører. Vet ikke om det er "innafor" å linke til kommersielle aktører her, men tror du lett finner ut av noe hvis du kunne tenke deg fjelltur til hest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...