Gå til innhold

Hastesak!! Gele i flere farger?!

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s

Sikkert utrolig banal problemstilling, men:

Nå setter jeg virkelig min lit til alle flinke, matkyndige kg'ere: Hvordan lager jeg gele i flere farger????

har tre esker som skal løses opp i kokende vann og helles i bolle før avkjøling. Den er grei. Men jeg ønsker rød øverst, orange i midten og gul nederst.

Det logiske er vel å la den røde stivne, så helle over den orange og la den stivne, også helle over den gule. Men siden jeg er livredd for å ødelegge (har ingen back-up gele-pakker..) og det MÅ bli vellykket, er jeg redd for å kløne det til, eks ser jeg for meg at den kokende orange geleen skal ødelegge den røde, etc.

Så; hvordan gjøres dette for perfekt resultat?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/121457-hastesak-gele-i-flere-farger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge kan den avkjøle seg før den begynner å koagulere  :klø:

Du finner fort ut hva som er for mye i alle fall...

La bollen med den geleen du skal avkjøle stå i oppvaskkummen som er passe fylt opp med kaldt vann. Så rører du og titter og følger med, så går det nok bra skal du se...

Annonse

Gjest Embla s

Å, skråmønster... det hørtes enda bedre ut!

(nå må jeg for skam skyld fortelle at da jeg endelig skulle gå igang, etter å ha konferert med kloke kg-damer, så jeg at framgangsmåten var beskrevet på den ene gele-pakken.. jaja. Takk uansett!!)

Joda, jeg gikk i gang. Tenkte å bruke sånn kakeform med utagbar bunn, og satte i ekstra-bunnen som har riller øverst og stort hull i midten (pudding-form?). Og helte oppi rød gele. Og rød gele sev ut gjennom ikke-tette skjøter mellom bunn og vegg i formen :cry: Rød gele på bordet, på gulvet, på bladet jeg skulle kose meg med mens den stivnet... i det hele tatt. Fikk helt en del av geleen over i røre-bollen, så det blir i allefall litt rød gele på toppen :roll:

Er det mulig? Trodde gele nærmest var idiot-sikkert.. Nå skal jeg straks igang med lag nr 2! :oops:

Gjest Embla s

Joda.. Den røde geleen var ikke antydning til stiv, mulig fordi jeg hadde lokk på? (den sto kaldt og hadde stått mange timer da jeg sjekket). Til sammenligning fant jeg litt gele-søl under bordet, og det var geleaktig og fint :roll::tunge1:

Så jeg lagde gele nr 2 (orange) i ny form (på skrå :wink: ), tok av lokket på den rød og gikk til sengs. I dag er de begge fine og gele-aktige, og den skrå orange har fått et gult utjevningslag over seg.

(og nå funderer jeg litt på hvordan jeg skal få den røde ut av formen. Det skulle jo være flere lag, (og det ble jo mindre rød gele en planlagt iogmed at en del rant ut :roll: ) så den dekker ikke halvegs opp i formen engang. Hvordan få det ut uten at det går i stykker? :klø:

(Neste gang kjøper jeg ferdig gele. Definitivt!) :tunge1:

Gjest Gjesta

Du må ikke ha lokk på, det er meningen at det skal stivne ved at fuktigheten trekkes ut....... :wink:

Når du skal ha det ut av forma, setter du formea oppned på det fatet du skal servere det på, tar et oppvaskhåndkle og væter i varmt vann og legger over bunnen av forma..... skjønte du det?

Altså serveringsfatet nederst, så forma opp-ned og så håndkle...... Da smelter såvidt geleen littebitt og slipper taket i forma :)

Annonse

• 14 år senere...
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...