Piral Skrevet 20. august 2018 #1 Skrevet 20. august 2018 (endret) Hei Jeg har laget en mørke vannflekk i en kjøkkenbenk av tre i en hybel jeg leier. Jeg tror eneste måten å få fjernet akkurat denne flekken er ved å pusse ned trebenken og lakke på nytt. Flekken er omtrent like stor som en håndflate. Ansvaret ligger her på meg, og kommer til å beklage overfor utleier og tilby vedkommende økonomisk kompensasjon for denne skaden. Lurer bare på hva som er et rimelig beløp av utleier å kreve av meg her? Er det noe særlig kostbart å pusse ned og lakke? Eller er det bare mest tidskrevende arbeid? Jeg er altså helt blank på dette området. Kan legge til standarden på hybelen er lav og gammel. Det var også noen flekker i benken da jeg flyttet inn, men da mer av mer diskré art. Ellers er utleier trivelig og regner med dette skal gå greit, men greit med litt kjennskap til dette i tilfelle vedkommende krever et hinsides høyt beløp av meg. Endret 20. august 2018 av Piral
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #2 Skrevet 20. august 2018 4 timer siden, Piral skrev: Jeg tror eneste måten å få fjernet akkurat denne flekken er ved å pusse ned trebenken og lakke på nytt. Hvor stor ca er benken? På Ikea feks koster det ikke mange hundrelappene for en ny benkeplate. I billigkroken på Ikea kan man få det ekstra billig. Kanskje det blir like billig å bytte benkeplate som å pusse ned og lakke, med tanke på arbeidstid med pussing og lakking? Du kan jo snakke med utleieren og tilby deg å kjøpe ny benkeplate? Ellers er jeg usikker på om den flekken du laget, går under normal bruk og normal slitasje (som ikke skal dekkes av leietager). Anonymkode: 5cb00...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #3 Skrevet 20. august 2018 4 timer siden, Piral skrev: Jeg har laget en mørke vannflekk i en kjøkkenbenk av tre Er dette i nærheten av oppvaskkummer/kran? Er det en lekkasje eller en pakning som er ødelagt, og dette er årsak til at det har ligget vann på benken som har laget en mørk vannflekk? Anonymkode: 5cb00...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #4 Skrevet 20. august 2018 5 timer siden, Piral skrev: Hei Jeg har laget en mørke vannflekk i en kjøkkenbenk av tre i en hybel jeg leier. Jeg tror eneste måten å få fjernet akkurat denne flekken er ved å pusse ned trebenken og lakke på nytt. Flekken er omtrent like stor som en håndflate. Ansvaret ligger her på meg, og kommer til å beklage overfor utleier og tilby vedkommende økonomisk kompensasjon for denne skaden. Lurer bare på hva som er et rimelig beløp av utleier å kreve av meg her? Er det noe særlig kostbart å pusse ned og lakke? Eller er det bare mest tidskrevende arbeid? Jeg er altså helt blank på dette området. Kan legge til standarden på hybelen er lav og gammel. Det var også noen flekker i benken da jeg flyttet inn, men da mer av mer diskré art. Ellers er utleier trivelig og regner med dette skal gå greit, men greit med litt kjennskap til dette i tilfelle vedkommende krever et hinsides høyt beløp av meg. Hvis det bare er å pusse ned og lakke over... Hvorfor gjør du ikke bare det da, så er problemet løst? Anonymkode: 69b82...71a 1
Gjest Bøff Eløff Skrevet 20. august 2018 #5 Skrevet 20. august 2018 Er benkeplaten av tre? De koster ca 1400 ny for et par meter. Så jeg ville ikke tilbyd så mye mer en halvparten.
Piral Skrevet 20. august 2018 Forfatter #6 Skrevet 20. august 2018 Takk for svar, da har jeg i allefall en viss pekepinne på hvor man ligger i pris. Benkplaten er av tre ja. Greit å vite at det er også flere alternative løsninger, så får høre med utleier hva han mener burde være løsningen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #7 Skrevet 20. august 2018 5 timer siden, Piral skrev: Hei Jeg har laget en mørke vannflekk i en kjøkkenbenk av tre i en hybel jeg leier. Jeg tror eneste måten å få fjernet akkurat denne flekken er ved å pusse ned trebenken og lakke på nytt. Flekken er omtrent like stor som en håndflate. Ansvaret ligger her på meg, og kommer til å beklage overfor utleier og tilby vedkommende økonomisk kompensasjon for denne skaden. Lurer bare på hva som er et rimelig beløp av utleier å kreve av meg her? Er det noe særlig kostbart å pusse ned og lakke? Eller er det bare mest tidskrevende arbeid? Jeg er altså helt blank på dette området. Kan legge til standarden på hybelen er lav og gammel. Det var også noen flekker i benken da jeg flyttet inn, men da mer av mer diskré art. Ellers er utleier trivelig og regner med dette skal gå greit, men greit med litt kjennskap til dette i tilfelle vedkommende krever et hinsides høyt beløp av meg. Må legges ny plate og det er ikke rimelig, akkurat. Anonymkode: e8b7d...3a7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #8 Skrevet 20. august 2018 13 minutter siden, Piral skrev: Takk for svar, da har jeg i allefall en viss pekepinne på hvor man ligger i pris. Benkplaten er av tre ja. Greit å vite at det er også flere alternative løsninger, så får høre med utleier hva han mener burde være løsningen. Men kommer vannflekken fra en lekkasje av noe slag? Om det er slik, så må du varsle utleier. Ødelagt pakning på vannkran er ofte årsak, og om dette ikke blir utbedret kan det bli virkelig store vannskader. Anonymkode: 5cb00...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #9 Skrevet 20. august 2018 Husk at benken skal være egnet til normalt bruk. Det er ikke ukjent at folk lager og maler ting hjemme, og bruker ikke-egnede materialer, lakk eller maling, og da er det ikke leieboer som skal dekke ny hjemmesnekring. Anonymkode: 1a892...73b 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #10 Skrevet 20. august 2018 Også google "remove waterstain from wood". Finnes masse tips og triks om slikt, da det ikke er et uvanlig problem. Anonymkode: 1a892...73b 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #11 Skrevet 20. august 2018 20 minutter siden, Piral skrev: Takk for svar, da har jeg i allefall en viss pekepinne på hvor man ligger i pris. Benkplaten er av tre ja. Greit å vite at det er også flere alternative løsninger, så får høre med utleier hva han mener burde være løsningen. Vet du om benkeplaten er lakket eller om den er oljet? Har du fått greie på fra utleier hvordan du skal behandle benkeplaten? Hvis det er en oljet benkeplate, skal den oljes jevnlig av leietager. (men da må utleier ha gitt beskjed om dette og beskjed om hvilket produkt den skal oljes med). Anonymkode: 5cb00...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #12 Skrevet 20. august 2018 How to remove stains - https://www.youtube.com/watch?v=EiV9toNv_mo&frags=pl%2Cwn Mange forskjellige - https://www.youtube.com/results?search_query=remove+dark+water+stains+from+wood Anonymkode: 1a892...73b
Piral Skrevet 20. august 2018 Forfatter #13 Skrevet 20. august 2018 Takk for svar igjen folkens. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men kommer vannflekken fra en lekkasje av noe slag? Om det er slik, så må du varsle utleier. Ødelagt pakning på vannkran er ofte årsak, og om dette ikke blir utbedret kan det bli virkelig store vannskader. Anonymkode: 5cb00...1d2 Nei, årsaken er ikke lekkasje. Årsaken er oppvask som har tørket på et oppvaskunderlag over lengre tid, og trengt igjennom underlaget. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet du om benkeplaten er lakket eller om den er oljet? Har du fått greie på fra utleier hvordan du skal behandle benkeplaten? Hvis det er en oljet benkeplate, skal den oljes jevnlig av leietager. (men da må utleier ha gitt beskjed om dette og beskjed om hvilket produkt den skal oljes med). Anonymkode: 5cb00...1d2 Dette vet jeg desverre ikke, fikk ikke noe beskjed da jeg flyttet inn. Ja, ser det er flere muligheter for å prøve å fjerne flekken selv, bare redd for at det kan gjøre vondt verre😅 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #14 Skrevet 20. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor stor ca er benken? På Ikea feks koster det ikke mange hundrelappene for en ny benkeplate. I billigkroken på Ikea kan man få det ekstra billig. Kanskje det blir like billig å bytte benkeplate som å pusse ned og lakke, med tanke på arbeidstid med pussing og lakking? Du kan jo snakke med utleieren og tilby deg å kjøpe ny benkeplate? Ellers er jeg usikker på om den flekken du laget, går under normal bruk og normal slitasje (som ikke skal dekkes av leietager). Anonymkode: 5cb00...1d2 Glemmer du her at det tar arbeidstid å fjerne den gamle benkeplaten, kasten den, og installere en ny? Det er ganske mye jobb å bytte ut en benkeplate. Den typen flekk hun snakker om er ikke noe som høres ut som normal slitasje. 1 hour ago, Bøff Eløff said: Er benkeplaten av tre? De koster ca 1400 ny for et par meter. Så jeg ville ikke tilbyd så mye mer en halvparten. Og du tror håndtverkerene som skal bytte den ut gjør det gratis da eller? 1 hour ago, Piral said: Takk for svar, da har jeg i allefall en viss pekepinne på hvor man ligger i pris. Benkplaten er av tre ja. Greit å vite at det er også flere alternative løsninger, så får høre med utleier hva han mener burde være løsningen. Du må også huske at det skal monteres og kuttes til, som raskt tar et par timer så det kan koste en del for det hvis man må bytte selve benkeplaten. 1 hour ago, AnonymBruker said: Husk at benken skal være egnet til normalt bruk. Det er ikke ukjent at folk lager og maler ting hjemme, og bruker ikke-egnede materialer, lakk eller maling, og da er det ikke leieboer som skal dekke ny hjemmesnekring. Anonymkode: 1a892...73b En benk i heltre vil få slike flekker hvis man lar vann ligge på den over lang tid, så ikke prøv å si at en benk i heltre ikke er "egnet og er hjemmesnekring". Anonymkode: ea124...abf
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #15 Skrevet 20. august 2018 12 minutter siden, Piral skrev: Takk for svar igjen folkens. Nei, årsaken er ikke lekkasje. Årsaken er oppvask som har tørket på et oppvaskunderlag over lengre tid, og trengt igjennom underlaget. Dette vet jeg desverre ikke, fikk ikke noe beskjed da jeg flyttet inn. Ja, ser det er flere muligheter for å prøve å fjerne flekken selv, bare redd for at det kan gjøre vondt verre😅 Det var dumt. Hvilken type oppvaskunderlag er dette, som vann trenger gjennom? Det er bedre å bruke et vanntett plastbrett eller stålbrett til slikt formål og å være nøye med å tørke opp vannsøl. OBS. Mange av de brettene som selges på Ikea er laget av lakkert PAPIR/PAPP og egner seg ikke til slikt. De selger også noen grå serveringsbrett i plast som egner seg. Anonymkode: 5cb00...1d2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #16 Skrevet 20. august 2018 Er det du eller utleier som har plassert dette oppvaskunderlaget der? Om det er utleier, tenker jeg at det er utleiers skyld at det har blitt vannskade i benkeplaten. Anonymkode: 5cb00...1d2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #17 Skrevet 20. august 2018 I og med at du sier at det er et gammelt kjøkken tror jeg at jeg hadde tilbydt 1000 kr. Det tar litt tid å pusse det ned. Men ny benkeplate på Ikea koster ca. 1200,- En fra en norsk benkeplateprodusent koster fra 3000,- pr løpemeter. Anonymkode: 6784d...b97
Brunello Skrevet 21. august 2018 #18 Skrevet 21. august 2018 En benkeplate koster alt fra et par tusenlapper til mangfoldige titusener. Kommer helt an på hva slags treverk og hvor mange løpemeter. Ettersom dette er en eldre plate, skal du ved en eventuell erstatning trekke fra verditap som skyldes elde og andre skader som var på platen fra før. Merk at jeg skriver eventuell erstatning. Et merke i en allerede slitt og skadet benkeplate vil etter min mening gi liten eller ingen verditeduksjon, og det er da heller ikke aktuelt med erstatning. Var jeg deg ville jeg pusset lett over og oljet eller lakket (avhengig av om den er oljet eller lakket fra før). Ville deretter ikke ga sagt noe til utleier. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå