Gå til innhold

Utenlandske Navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Younes eller Yonas er fine arabiske navn som ikke virker så fremmedartet.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor MÅ sønnen deres bli muslim? Regner med at du er etnisk norsk og hører til kristendommen, selv om du ikke er troende.

Dere bor i Norge og sønnen deres bør ha et norsk navn

Anonymkode: 80a91...038

🙄

• Liker 1
Skrevet

Omar, David (Dawud), Adam, Jonas (Yunus), Daniel, Josef (Yusuf),

Mikael, Amir, Isak/Ishaq, Aryan, Noa

Tror de fleste gammeltestamentlige navnene også er muslimske, så det er en fin miks av muslim/kristen. Adam, rett og slett. Veldig internasjonalt og flerkulturelt navn, med dype røtter i Midtøsten.

Anonymkode: bec4b...144

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

En forelder skal velge navnet? Serr og seriøst og jeg vet ikke hva? Hva med å bli enige sammen om et navn?

Skrevet

Hayder var kjempefint, syns jeg! Nesten Hayden, men flyter bedre på norsk 🙂

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Bøff Eløff skrev:

En forelder skal velge navnet? Serr og seriøst og jeg vet ikke hva? Hva med å bli enige sammen om et navn?

He, he. Her har jo ts blitt enig med mannen om at han skal få velge navn, også bestemmer hun hvilket navn han skal få lov å velge :) . Sånn er det vel ofte i alle familier, mannen kan både foreslå og nekte, men velge fritt? Uavhengig den andres mening? Hvis det var kun faren og ts ikke hadde forslagsrettighet en gang, hadde hun da vel ikke spurt her om forslag...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

He, he. Her har jo ts blitt enig med mannen om at han skal få velge navn, også bestemmer hun hvilket navn han skal få lov å velge :) . Sånn er det vel ofte i alle familier, mannen kan både foreslå og nekte, men velge fritt? Uavhengig den andres mening? Hvis det var kun faren og ts ikke hadde forslagsrettighet en gang, hadde hun da vel ikke spurt her om forslag...

Takk ! ❤️ Noen som forstår her i hvert fall ! Trodde det var vanlig at foreldre velger barnets navn 😕

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter muslimsk tradisjon skal barnet ha fars etternavn, evt fars navn som etternavn. Når mannen din «gir slipp» på dette så kan han likegodt gi seg på fornavnet og la barnet hete noe norskt.

Anonymkode: 2f0bc...632

Det var en forutsetning at han måtte få velge fornavn hvis evnt. barnet fikk mitt etternavn. Han vil ikke gjøre det omvendt 😕

Skrevet
18 minutter siden, Anettemamma21 skrev:

Det var en forutsetning at han måtte få velge fornavn hvis evnt. barnet fikk mitt etternavn. Han vil ikke gjøre det omvendt 😕

Ok. Finnes ihvertfall masse muslimske navn som ikke er typisk utlending. 

Feks Benjamin, Eldin, Adem, Ammar, Adil, Tarik.

Anonymkode: 2f0bc...632

• Liker 1
Skrevet

Standardløsningen er å plukke navn med gammeltestamentlig opprinnelse; disse hører til i kulturarven både i kristendommen og Islam.  

Gjest Bøff Eløff
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man liksågodt velge sammen om valget hans likevel skal godkjennes.

Skrevet

Altså mannen din skal få bestemme om det blir gutt eller jente. Du bestemmer etternavnet. Og så han bestemmer fornavnet. Da blir det 2:1 til han ;)

Fra tøys til et seriøs svar:

Arian

Emre

Mikail

Bunjamin

Amir

Samir

Ismail

Malik

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Josef Antonsen. 

For det første synes jeg personlig at det er litt dumsnilt og bare godta den forklaringen at "fordi faren er muslim, må barnet være muslim også". Vi bor i Norge, og vi har et mer fleksibelt forhold til religion. Det slik det er i vårt land. Det finnes ikke noe islam-politi som kommer på døren og tvinger barn av muslimer til være muslimer. Så å bare ta det for god fisk at barnet MÅ bli muslim synes jeg er en lite gjennomtenkt holdning. Hvorfor MÅ barnet det? Hvem sier det? Hva skjer om barnet ikke er muslim?

Når det gjelder konkret navn, så ville jeg styrt unna veldig typiske navn for islam. Det er ingenting i islam som sier at en muslim MÅ ha et av få, gamle arabisk navn. En muslim må ha et "godt" navn, og det anbefales å gi navn fra store historiske personer fordi et navn kan kan være en inspirasjon, men det betyr ikke at alle må gå rundt å hete Ali, Osman, eller Mohammad osv. Slike navn ville jeg styrt unna. 

Tenk om barnet ikke identifiserer seg som muslim som voksent? Tenk om barnet rett og slett ønsker å gli litt bedre inn i de kulturelle omgivelsene rundt seg? Og også, hvem vet hvordan verden ser ut i fremtiden. Hva om barnet får større problemer på reise ute i den store verden bare på grunn av et navn?

Jeg ville konsentrert meg om pene, gamle, navn som kan flyte litt inn og ut av flere forskjellige kulturelle sfærer. Det er viktigere å få rimelig god aksept i mange kulturer, herunder den kulturen personen skal oppdras i, enn å proklamere veldig sterk tilhørighet til en kultur fra langt vekk. 

Josef synes jeg fanger alt dette. Det er et navn som knyttes til flere religioner, herunder omhandler koranens 12. kapittel profeten Josef. Personen i koranen er den samme som i bibelens gamle testamet, Josef, sønn av Jakob. Dette er ansett som det kapittelet i koranen som er finest skrevet, og denne Josef er høyt ansett i den islamske verden.

I samtidens Norge høres Josef veldig gammeldags ut og det er også et svært sjeldent navn på norsk. Det gir religiøse assosiasjoner, men det høres ikke automatisk "muslimsk" ut. I resten av verden vil Josef og tilhørende stavemåter bli lett godtatt som et ordinært navn i nær sagt alle kulturelle sfærer, f.eks. i den engelsspråklige verden, mesteparten Europa, Midtøsten, store deler av Afrika og Asia.

Endret av Overrasket
Skrevet

Hmm, jeg hadde nok forsøkt å få han til å velge et navn som fungerer både vestlig og innen islam.. 

hva med disse?

Isak, Tobias, Elias, Gabriel, Mikael

om det ikke går hadde jeg benyttet kallenavn konsekvent, slik at barnet evt kan bruke dette som «navn»

Bilal = Billy, Bill, osv

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Gjest blåbærpike
Skrevet

Av de du nevner liker jeg Hayder best. Selv kjenner jeg noen muslimske gutter som heter Abel, Samuel, Isaq og Emir, og synes det er vakre navn. 

Skrevet

Synes dere bør finne et navn som klinger greit både på norsk og hans morsmål, burde som nevnt tidligere være mulig å finne et gammeltestamentlig navn som er kjent for dere begge.

Synes ikke du bare skal akseptere at barnet deres automatisk skal være muslim. Barnet bør få velge selv når det er gammelt nok. Mange muslimske land har fengselsstraff eller dødsstraff for frafall fra islam, vet du hva mannen din synes om den saken? Hva om barna ikke vil være muslimer, hva gjør han da? Og har du reflektert over at mannen din vil forvente at guttebarn skal omskjæres? Det er et uopprettelig inngrep som gjøres uten medisinsk årsak og uten at barnet får mulighet til å bestemme over egen kropp. Skal barnets far få lov til å bestemme det hvis du ikke er enig?

Anonymkode: cda97...d5d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...