Galanga Skrevet 20. august 2018 #21 Del Skrevet 20. august 2018 10 timer siden, Zikkzakk skrev: Potetgullposer kommer mer og mer i papirposer. Jeg kjøper mest papir-potetgullposer. Nope. Det er plast på innsiden der gitt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 20. august 2018 #22 Del Skrevet 20. august 2018 Jeg bruker jo de posene til restavfallet mitt. Blir jo tullete om jeg i steden skal kjøpe en rull med plastposer for å ha i søppelkassa. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 20. august 2018 #23 Del Skrevet 20. august 2018 Så lenge vi holder styr på plastposene våre er de det mest miljøvennlige alternativet. Jeg blir fly forbannet om plastposene forsvinner til fordel for mye mer forurensende papirposer! Så bruk plastposer med god samvittighet, men ha skamvett til å ikke kaste dem i naturen! Vær så snille folkens, se på sammenhenger og totaleffekter, ikke heng dere opp i enkeltsaker og symbolpolitikk. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 20. august 2018 #24 Del Skrevet 20. august 2018 11 timer siden, Mouah*1 skrev: ... FJERN PLASTPOSENE!!! Både som matavfallsposer og som handleposer. Bruk kun bioposer til matavfall, og ALLE klarer å bruke egne nett av bomullestøy til å handle i. Og bare for å kommentere dette også: Et handlenett i bomull må brukes 7100 ganger før det blir mer miljøvennlig enn en plastpose. Med mindre det er av økologisk bomull, da må det brukes 20 000 ganger. (Kilde: Linken i forrige innlegg.) Bruker du bomullsnettene dine så lenge? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanlig fyr Skrevet 20. august 2018 #25 Del Skrevet 20. august 2018 1 hour ago, T-Rex said: Det er selvsagt riktig at husholdninger i andre land bidrar til havforsøplingen. Men der har norske myndigheter lite de skulle ha sagt. At vi i Norge skal slutte å bruke plastposer, fordi plastposeforsøpling er et problem i India, blir bare for dumt. Plasten i havet stammer ikke fra plastposer i Norge. De stammer fra de største elvene i Asia og Afrika, som blir brukt som søppelfylling https://www.scientificamerican.com/article/stemming-the-plastic-tide-10-rivers-contribute-most-of-the-plastic-in-the-oceans/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 20. august 2018 #26 Del Skrevet 20. august 2018 13 minutter siden, Bladlusa skrev: Bruker du bomullsnettene dine så lenge? Jeg bruker mine til de går i stykker jeg, og de har enda ikke gått i stykker Er på 10året for noen av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matrobot Skrevet 20. august 2018 #27 Del Skrevet 20. august 2018 Jeg er litt nysgjerrig. I en periode var jeg flink med å ta med poser eller ryggsekk på matbutikken, men problemet er at jeg går tomt for søppelposer. Så måtte jeg begynne med å plastposer (kombinert med ryggsekk). "Balansen" har gått fint så langt. Hvordan kaster dere restavfall uten plastposer? Og hva hvis dere kjøper frukt, rundstykker eller boller? Uten pose? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
An0nymBruker Skrevet 20. august 2018 #28 Del Skrevet 20. august 2018 27 minutter siden, Bladlusa skrev: Og bare for å kommentere dette også: Et handlenett i bomull må brukes 7100 ganger før det blir mer miljøvennlig enn en plastpose. Med mindre det er av økologisk bomull, da må det brukes 20 000 ganger. (Kilde: Linken i forrige innlegg.) Bruker du bomullsnettene dine så lenge? Da bør jo handlenett i bomull kun lages av brukt tøy som er innlevert til et slikt gjenbruksformål. Kanskje flere også syr sine egne handlenett av egne brukte klær? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywalker Skrevet 20. august 2018 #29 Del Skrevet 20. august 2018 Må ikke slutte å selge plastposer! For hva skal vi da ha plastsøppel i når vi skal levere plastavfall som vi skal sortere ut til søppelhentebilen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 20. august 2018 #30 Del Skrevet 20. august 2018 12 timer siden, Mouah*1 skrev: Vi har sett det nå...Havene fylles opp med plast. Plast som ikke vil gjenvinnes, men som blir tatt opp av dyr, sjømat osv. Det forsøpler hele verden. Allikevel fortsetter alle butikkene å selge plastposer?!? Det er et mysterium for meg. Og som om ikke det var nok: de posene man skal bruke til søppel, ja til og med matsøppel som vil gjenvinnes, ER AV PLAST!!! Vet at Nord Norge har matavfall i bioposer, men i store deler av landet er de i PLAST. Hallo?!? Hva er vitsen med å ha MATAVFALL i PLASTPOSER? Jeg håper indelig politikere oppe i systemet GJØR NOE MED DETTE. FJERN PLASTPOSENE!!! Både som matavfallsposer og som handleposer. Bruk kun bioposer til matavfall, og ALLE klarer å bruke egne nett av bomullestøy til å handle i. Bor i Nord Norge, og ingen matavfall poser er bioplast her. Samt at all blank sortert plast går i stor dunken med restavfallet. Nytter ikke sortere i Nord Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 20. august 2018 #31 Del Skrevet 20. august 2018 1 time siden, An0nymBruker skrev: Da bør jo handlenett i bomull kun lages av brukt tøy som er innlevert til et slikt gjenbruksformål. Kanskje flere også syr sine egne handlenett av egne brukte klær? Ja, gjøres det slik blir selvsagt miljøregnskapet mye bedre. Og bomullsposer som allerede er kjøpt bør selvsagt brukes så mye som mulig. Men å oppfordre til å kjøpe (nye) handlenett av bomull er ikke bra for miljøet i det hele tatt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
An0nymBruker Skrevet 20. august 2018 #32 Del Skrevet 20. august 2018 Akkurat nå, Bladlusa skrev: Ja, gjøres det slik blir selvsagt miljøregnskapet mye bedre. Og bomullsposer som allerede er kjøpt bør selvsagt brukes så mye som mulig. Men å oppfordre til å kjøpe (nye) handlenett av bomull er ikke bra for miljøet i det hele tatt. Det er veldig bra at du opplyser om dette Jeg håper at denne informasjonen når ut til alle, og at flest mulig starter med å bruke tøy-handlenett som er laget av brukte tekstiler eller å bruke de handlenettene som de allerede har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 20. august 2018 #33 Del Skrevet 20. august 2018 2 timer siden, Peanut skrev: Jeg bruker mine til de går i stykker jeg, og de har enda ikke gått i stykker Er på 10året for noen av dem. Flott! Da har du bare 25 år igjen før de begynner å betale seg miljømessig, om du bruker hvert nett ca 200 ganger i året. (Unnskyld, jeg er ikke ute etter å ta deg på noen som helst måte her. Vi har jo blitt fortalt at plast er fy og gjenbruksnett er bra, og jeg har kjøpt flere selv. Men innlegget ditt var så godt egnet til å sette ting litt i perspektiv.) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariana807 Skrevet 20. august 2018 #34 Del Skrevet 20. august 2018 Det er jo strengt talt ikke plastposen i seg selv som er selve problemet, problemet er dem som ikke klarer å kaste plastposen i plastavfallet, men heller velger å kaste det ut i naturen. Og problemet ligger jo ikke egentlig 100% i Norge. Det finnes dem som hiver plast i naturen her også, mange av dem hundeeiere som plukker opp, knyter igjen og hiver posen på bakken, men Norge er ikke den store synderen på all plasten som havner i havet: https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/ti-elver-star-for-90-prosent-av-all-plast-som-fraktes-med-elver-ut-i-havet/69083437/amp 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemia Skrevet 20. august 2018 #35 Del Skrevet 20. august 2018 2 timer siden, Vanlig fyr skrev: Plasten i havet stammer ikke fra plastposer i Norge. De stammer fra de største elvene i Asia og Afrika, som blir brukt som søppelfylling https://www.scientificamerican.com/article/stemming-the-plastic-tide-10-rivers-contribute-most-of-the-plastic-in-the-oceans/ www.dagbladet.no/kultur/nei-90-prosent-av-plasten-i-havet-kommer-ikke-fra-ti-elver/69922606/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariana807 Skrevet 20. august 2018 #36 Del Skrevet 20. august 2018 2 minutter siden, lillemia skrev: www.dagbladet.no/kultur/nei-90-prosent-av-plasten-i-havet-kommer-ikke-fra-ti-elver/69922606/ Liker at dagbladet selv skrev om disse 10 elvene da 🙄 Fikk aldri med meg tilbaketrekkingen av dette. Men uavhengig, så står min første «påstand» fortsatt, problemet er dem som kaster plasten i naturen. Kan og legge til at i rogaland blir bioposer brukt til matavfall, men de går i stykker bare man tar på dem, så det er ikke en god løsning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 20. august 2018 #37 Del Skrevet 20. august 2018 2 minutter siden, Ariana807 skrev: Liker at dagbladet selv skrev om disse 10 elvene da 🙄 Fikk aldri med meg tilbaketrekkingen av dette. Men uavhengig, så står min første «påstand» fortsatt, problemet er dem som kaster plasten i naturen. Kan og legge til at i rogaland blir bioposer brukt til matavfall, men de går i stykker bare man tar på dem, så det er ikke en god løsning. Du må skille mellom artikler skrevet av Dagbladets egne journalister og kommentarer skrevet av uavhengige fagfolk og sendt inn til Dagbladet som kommentarer og tilsvar til aktuell journalistikk. "Tilbaketrekkingen" er en slik uavhengig kommentar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. august 2018 #38 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariana807 Skrevet 20. august 2018 #39 Del Skrevet 20. august 2018 3 minutter siden, Bladlusa skrev: Du må skille mellom artikler skrevet av Dagbladets egne journalister og kommentarer skrevet av uavhengige fagfolk og sendt inn til Dagbladet som kommentarer og tilsvar til aktuell journalistikk. "Tilbaketrekkingen" er en slik uavhengig kommentar. Går ut i fra at alt Dagbladet publiserer, er ting de faktisk mener å publisere, uavhengig av hvem forfatteren er. De bør jo lese gjennom innholdet og godkjenne det før publisering... er nå min mening. Og nå virker det som om det er den første artikkelen som er skrevet av dagbladets egen journalist, men den andre er sendt inn av en utenforstående fagperson. Men som de skriver i den andre artikkelen, så er det flere respektable norske og internasjonale steder som publiserte artikkler: «10 elver som er synderene», så kan vel ikke vente at dagbladet skal klare bedre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zikkzakk Skrevet 20. august 2018 #40 Del Skrevet 20. august 2018 3 timer siden, Galanga skrev: Nope. Det er plast på innsiden der gitt. Det er vel sikkert pga konserveringen vil jeg tro på samme måte som annen type mat som er pakket i plast. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå