Mouah*1 Skrevet 19. august 2018 #1 Del Skrevet 19. august 2018 Vi har sett det nå...Havene fylles opp med plast. Plast som ikke vil gjenvinnes, men som blir tatt opp av dyr, sjømat osv. Det forsøpler hele verden. Allikevel fortsetter alle butikkene å selge plastposer?!? Det er et mysterium for meg. Og som om ikke det var nok: de posene man skal bruke til søppel, ja til og med matsøppel som vil gjenvinnes, ER AV PLAST!!! Vet at Nord Norge har matavfall i bioposer, men i store deler av landet er de i PLAST. Hallo?!? Hva er vitsen med å ha MATAVFALL i PLASTPOSER? Jeg håper indelig politikere oppe i systemet GJØR NOE MED DETTE. FJERN PLASTPOSENE!!! Både som matavfallsposer og som handleposer. Bruk kun bioposer til matavfall, og ALLE klarer å bruke egne nett av bomullestøy til å handle i. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eller Skrevet 19. august 2018 #2 Del Skrevet 19. august 2018 Om kundene slutter å kjøpe plastposer, så slutter butikkene å kjøpe dem inn i store kvantum. Forbrukermakt. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smugleseren Skrevet 19. august 2018 #3 Del Skrevet 19. august 2018 Det er plastposeavgiften en må gjøre noe med. Om en plastpose koster kr 10,- vil folk tenke seg om to ganger før de skal på handel, og ta med egen pose! Avgiften skulle ha gått til ett selskap som drev med opprensking og ryddig av sjøen. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mouah*1 Skrevet 19. august 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 19. august 2018 (endret) 18 minutter siden, eller skrev: Om kundene slutter å kjøpe plastposer, så slutter butikkene å kjøpe dem inn i store kvantum. Forbrukermakt. Ja, folk bør slutte å bruke plastposer , men dette gjelder miljøet...jorda vår, så jeg savner et "dypere" engasjement fra politikere, men også butikkeiere, for dette vil gå ut over ALLE til slutt. Så lenge de selger poser, og folk glemmer det, skjer det ingenting. Og å bruke plastposer til matavfall.., hvem har bestemt dette? Da er det jo ingen vits å sortere matavfall, når de ligger i en plastpose som ikke gjenvinnes? Alle burde bruke kun bioposer. Endret 19. august 2018 av Mouah*1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 19. august 2018 #5 Del Skrevet 19. august 2018 Handlenett av bomull tar også mye ressurser å lage. Synes butikkene har blitt flinkere på å spørre om jeg trenger pose eller om jeg tar den i veska som den er. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 19. august 2018 #6 Del Skrevet 19. august 2018 Synes plast utenpå så utrolig mye av det vi handler er en større synder enn selve posen til å frakte varene i. Hadde ønsket det var forbud mot å pakke inn alt mulig av frukt og grønnsaker blandt annet. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 19. august 2018 #7 Del Skrevet 19. august 2018 Frukt og grønt holder seg visstnok bedre i plast, sånn at vi kaster mindre mat. Er vel heller andre steder man kan kutte ned på plasbruken. Utrolig mye unødvendig og idiotisk emballasje. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 19. august 2018 #8 Del Skrevet 19. august 2018 34 minutter siden, Mouah*1 skrev: Vi har sett det nå...Havene fylles opp med plast. Plast som ikke vil gjenvinnes, men som blir tatt opp av dyr, sjømat osv. Det forsøpler hele verden. Allikevel fortsetter alle butikkene å selge plastposer?!? Det er et mysterium for meg. Og som om ikke det var nok: de posene man skal bruke til søppel, ja til og med matsøppel som vil gjenvinnes, ER AV PLAST!!! Vet at Nord Norge har matavfall i bioposer, men i store deler av landet er de i PLAST. Hallo?!? Hva er vitsen med å ha MATAVFALL i PLASTPOSER? Jeg håper indelig politikere oppe i systemet GJØR NOE MED DETTE. FJERN PLASTPOSENE!!! Både som matavfallsposer og som handleposer. Bruk kun bioposer til matavfall, og ALLE klarer å bruke egne nett av bomullestøy til å handle i. Rolig, og ikke skrik. De fleste kommuner bruker papir eller bioplast til bil bosset Papirposer er mindre miljøvennlige enn plastposer Eneste som får butikkene til å slutte med plastposer er forbrukermakt Betaler glatt 10kr for en plastpose når jeg trenger det men da skal den være reklamefri Hva med å se mot Danmark der enkelte butikker tilbyr pant på brukte plastposer? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 19. august 2018 #9 Del Skrevet 19. august 2018 Plast som emballasje er en uting. Feks på en liten ting som en lypsyl, hadde holdt med en kork som var forseglet. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 19. august 2018 #10 Del Skrevet 19. august 2018 1 minutt siden, parmanoia skrev: Frukt og grønt holder seg visstnok bedre i plast, sånn at vi kaster mindre mat. Er vel heller andre steder man kan kutte ned på plasbruken. Utrolig mye unødvendig og idiotisk emballasje. Enig F.eks singelpakkede epler som en får enkelte steder, er jo mer plast enn eple 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summ Skrevet 19. august 2018 #11 Del Skrevet 19. august 2018 31 minutter siden, Mouah*1 skrev: Vi har sett det nå...Havene fylles opp med plast. Plast som ikke vil gjenvinnes, men som blir tatt opp av dyr, sjømat osv. Det forsøpler hele verden. Allikevel fortsetter alle butikkene å selge plastposer?!? Det er et mysterium for meg. Og som om ikke det var nok: de posene man skal bruke til søppel, ja til og med matsøppel som vil gjenvinnes, ER AV PLAST!!! Vet at Nord Norge har matavfall i bioposer, men i store deler av landet er de i PLAST. Hallo?!? Hva er vitsen med å ha MATAVFALL i PLASTPOSER? Jeg håper indelig politikere oppe i systemet GJØR NOE MED DETTE. FJERN PLASTPOSENE!!! Både som matavfallsposer og som handleposer. Bruk kun bioposer til matavfall, og ALLE klarer å bruke egne nett av bomullestøy til å handle i. Liker entusiasmen din, og viktig at noen bryr seg om litt hver. Men kalte du akkurat fisk og skalldyr osv, for sjømat? 😂 du burde skrevet biff istedenfor dyr også, så kunne det vært at plast er farlig for biff og sjømat 🙈😂 men spøk til alvor, tviler på at all plast blir borte, det meste kommer i plast, tenk på de utallige potetgull posene og alt godteri som er i de utallige butikkene som finnes bare på Østlandet, i lille Norge.. joda, plastposer på butikken er jo et kjent problem, men tenkt på all plasten vi fyller disse plastposene med? Fint å begynne et sted, men lettere å kaste fra seg flasker, kjekspakker, potetgullposen og sjokoladepapiret på stranden, enn plastposen, i den er det kjekt å ha håndkleet. etter Alt jeg skrev nå, ler jeg fortsatt av at du kalte det sjømat 😂😂😂 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zikkzakk Skrevet 19. august 2018 #12 Del Skrevet 19. august 2018 21 minutter siden, Mouah*1 skrev: Ja, folk bør slutte å bruke plastposer , men dette gjelder miljøet...jorda vår, så jeg savner et "dypere" engasjement fra politikere, men også butikkeiere, for dette vil gå ut over ALLE til slutt. Så lenge de selger poser, og folk glemmer det, skjer det ingenting. Og å bruke plastposer til matavfall.., hvem har bestemt dette? Da er det jo ingen vits å sortere matavfall, når de ligger i en plastpose som ikke gjenvinnes? Alle burde bruke kun bioposer. Så vidt jeg har skjønt det så rives plastposene avfallet er oppi opp, sånn at det blir ikke plastposer i matavfallet. Så blir plasten gjenvunnet. Etterhvert vil det nok komme mer poser som er sånn selvoppløsende eller gjenvunnet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zikkzakk Skrevet 19. august 2018 #13 Del Skrevet 19. august 2018 4 minutter siden, Summ skrev: Liker entusiasmen din, og viktig at noen bryr seg om litt hver. Men kalte du akkurat fisk og skalldyr osv, for sjømat? 😂 du burde skrevet biff istedenfor dyr også, så kunne det vært at plast er farlig for biff og sjømat 🙈😂 men spøk til alvor, tviler på at all plast blir borte, det meste kommer i plast, tenk på de utallige potetgull posene og alt godteri som er i de utallige butikkene som finnes bare på Østlandet, i lille Norge.. joda, plastposer på butikken er jo et kjent problem, men tenkt på all plasten vi fyller disse plastposene med? Fint å begynne et sted, men lettere å kaste fra seg flasker, kjekspakker, potetgullposen og sjokoladepapiret på stranden, enn plastposen, i den er det kjekt å ha håndkleet. etter Alt jeg skrev nå, ler jeg fortsatt av at du kalte det sjømat 😂😂😂 Potetgullposer kommer mer og mer i papirposer. Jeg kjøper mest papir-potetgullposer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellii Skrevet 19. august 2018 #14 Del Skrevet 19. august 2018 Posene våre er 100% nedbrytbare. Miljøvennlige poser. Det er ikke så svart/hvitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 20. august 2018 #15 Del Skrevet 20. august 2018 Plastposene er gode kun til å samle avfall og kaste i søpla. Plastposer av gjenvunnet plast er et bedre alternativ (tror Rema sine er av den typen?). Det er ikke tvil at det er en praktisk og nyttig løsning samtidig som man må jobbe for bedre alternativer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 20. august 2018 #16 Del Skrevet 20. august 2018 9 timer siden, Smugleseren skrev: Det er plastposeavgiften en må gjøre noe med. Om en plastpose koster kr 10,- vil folk tenke seg om to ganger før de skal på handel, og ta med egen pose! Avgiften skulle ha gått til ett selskap som drev med opprensking og ryddig av sjøen. God ide Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 20. august 2018 #17 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Plast og plastposer er superpraktisk! I en normal, norsk husholdning havner all plast enten i resirkuleringsposen (det meste) eller i restavfallet, som brennes. Ikke noe plast fra en normalhusholdning havner i havet! Å da legge skylden for plastforsøplingen i havet på vanlige, norske husholdninger, er ren idioti. Det norske bidraget til plastforsøplingen i havet kommer i det alt vesentlige fra båter. Det er altså der tiltakene bør settes inn. Endret 20. august 2018 av T-Rex 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 20. august 2018 #18 Del Skrevet 20. august 2018 Det er jo ikke butikken sitt ansvar. Jeg har flere ganger hatt bruk for de posene, og det er ikke for å kaste dem i havet. Men vi forbrukere kan gjøre veldig mye. Selv har jeg alltid med handlenett, hva med at butikken gir en krone eller to i avslag til oss som har med egen pose? Jeg ville uansett ha kjøpt den posen når jeg drar på uplanlagt handletur. Kjipt å måtte bære alt hjem i hendene da. Papirposer er kanskje noe bedre alternativ, men det tar tid før det også går i oppløsning. og det tar mye på miljøet og produsere dem. Handlenett er den beste løsningen. Men når vi er inne på det er det jo ikke bare poser fra butikken som kan fikses på. Jeg prøver å få alle mine venninner til å bruke menskopp i stede for bind, men det er jo så "ekkelt". Så da vil de heller forsøple miljøet med å finne frem plastikk til å ha mellom bena. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
electric_trond Skrevet 20. august 2018 #19 Del Skrevet 20. august 2018 Dette med plastforsøpling er et ikkeproblem i Norge, vi har godt utbygget infrastruktur og søppelhåndtering som gjør at så godt som ikke noe husholdningsavfall havner i naturen. Det som er et problem er de milliardene på kloden som ikke har et santiærsystem tilgjengelig, men kaster alt i elva eller havet. hvor mange steder i norge, eller vesten har slike problemer: Plastposer er veldig billige, sterke og godt egnet til gjenvinning så lenge vi har et godt system for å samle de inn igjen. og det har vi norge. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 20. august 2018 #20 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) 5 minutter siden, electric_trond said: Dette med plastforsøpling er et ikkeproblem i Norge, vi har godt utbygget infrastruktur og søppelhåndtering som gjør at så godt som ikke noe husholdningsavfall havner i naturen. Det som er et problem er de milliardene på kloden som ikke har et santiærsystem tilgjengelig, men kaster alt i elva eller havet. hvor mange steder i norge, eller vesten har slike problemer: Plastposer er veldig billige, sterke og godt egnet til gjenvinning så lenge vi har et godt system for å samle de inn igjen. og det har vi norge. Det er selvsagt riktig at husholdninger i andre land bidrar til havforsøplingen. Men der har norske myndigheter lite de skulle ha sagt. At vi i Norge skal slutte å bruke plastposer, fordi plastposeforsøpling er et problem i India, blir bare for dumt. Endret 20. august 2018 av T-Rex 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå