AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #1 Skrevet 19. august 2018 Jeg virkelig hater å stå på kjøkkenet og lage mat. Det er ikke meg i det hele tatt. Etter jobb er jeg også veldig sliten og tanken på å lage middag byr meg imot. Jeg er kjempe dårlig på å lage middag og det blir veldig ofte ferdigmat som pizza osv Jeg vil ikke fore ungene med dette, men jeg orker ikke begynne å lage masse mat, men jeg vil virkelig kunne gi dem et sunt og variert kosthold før ting går galt i matveien. Hva er sunt og raskt å lage? Anonymkode: 968f3...59d 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #2 Skrevet 19. august 2018 Har du vurdert matkasse? Jeg elsker å lage mat, men kreativiteten drukner ofte i tidspress og rutine. Ble overtalt til å prøve kasse fra godtlevert, og det er så deilig å få alt opp i fanget tre dager i uka. Synes ikke jeg sparer så mye penger, men det gjør det mye lettere å finne på middager de resterende dagene, det er praktisk og som oftest kjempegodt. Det finnes også mange kokebøker med titler som "Middag på XX minutter" osv og sikkert en del blogger også, kanskje du kan google litt og få deg noen raske, sunne basisretter? Anonymkode: 7fa82...422 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #3 Skrevet 19. august 2018 Pasta/spaghetti m hjemmelaget tomatsaus Wok (frossengrønnsaker eller kutter ferske selv) m kylling og nudler/ris Fiskeburger Laksefilet (fersk og ferdig krydret i aluminiumsform som slenges rett i ovn) m potetmos og kokte grønnsaker (bruker frossne) Kjøttkaker i brun saus m tilbehør Lasagne Chili con carne m ris Dette er retter som går igjen hos oss. Flere kan lages kvelden i forveien og varmes opp etter jobb. Noen kan forberedes kvelden før så er det bare å slenge i panna. Anonymkode: 7e4bc...96d 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #4 Skrevet 19. august 2018 Lag ukesmeny. Ting som tar lengre tid eller er et ork når man bare vil lage noe (type skrelle poteter) kan man ofte gjøre kvelden før. Ha noen standardoppskrifter, gjerne ting som har kort tilberedningstid. Jeg lager det meste fra bunn, Toro eller Knorr er ikke raskere, det er bare stivelse og krydder, det klarer man selv med litt øvelse og krydderskap. Jeg lager 5 kg kjøttboller på en lørdag og fryser ned, da har man pasta med kjøttboller i tomatsaus på under 20 minutter. Lag også gjerne større porsjoner, så kan du enten fryse ned eller spise det samme neste dag. Har jeg ikke lyst å stå lenge på kjøkkenet går det også i veldig enkle retter som omelett. Noen osteskiver før du vender sammen har du osteomelett, server på grovbrød og ha litt råkost. Kutt opp 3 gulrøtter, 1 paprika, 2 tomat og 1 agurk, det tar 3 minutter. Anonymkode: 5e302...920 4
Rotemor Skrevet 19. august 2018 #5 Skrevet 19. august 2018 Det hender jeg lager noen store middager på en uke slik at vi spiser det samme annenhver dag. På en travel uke kan det da se sånn ut eksempelvis; Mandag - Lapskaus av frosne grønnsaker med pølsebiter Tirsdag - Blomkålsuppe med hvitløksbrød Onsdag -Lapskausen Torsdag - Blomkålsuppen Fredag - Laks (alt i en form i ovnen Lørdag - Rester til lunsj, Taco til kvelds Søndag - Taco-omelett med rester av alt mulig. Kanslke ikke brilliante eksempler på sunnhet, men lettvint og helt ok. Poenget er selvsagt å ha mat som barna elsker og dermed gjerne spiser med en eller to dagers mellomrom. 6
Factum Factaria Skrevet 19. august 2018 #6 Skrevet 19. august 2018 For vår del handler det om planlegging og forberedelser. Lager en plan for uka og handler inn så vi har alt vi trenger. Menyen tilpasses slik at på dager det er ekstra travelt, en av oss er alene eller slike ting er det spesielt lettvint mat på menyen. Lager også opp store porsjoner innimellom slik at vi har rester i fryseren som gjør at man kan få «skikkelig» mat, med tilnærmet null innsats.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #7 Skrevet 19. august 2018 Matkasse høres ut som et godt alternativ for dere hvis økonomien tillater det. Det er jo litt dyrt. Anonymkode: a9388...a50 3
bib_84 Skrevet 20. august 2018 #8 Skrevet 20. august 2018 Jeg har blitt veldig fan av ovnsbakt torsk med grønnsaker. Jeg forvarmer ovnen til 180 grader, har oppkuttede grønnsaker i en ildfast form med litt olivenolje og salt+pepper, legger oppå frossen torskefilet, skviser litt sitronsaft over og lar det steke i ca 30 minutter. Koker poteter ved siden av (med skall - ingen vits i å bruke tid på å skrelle poteter, skallet er godt og sunt) og serverer med rømme. Bruker du harde grønnsaker som f.eks gulrot, trenger de gjerne lengre tid enn fisken. Da kan du enten gi de et oppkok før du har de i formen eller la de steke i 15-20 min før du legger på fiskestykkene. Jeg bruker som regel gulrot, purre, squash og cherrytomater. 3
bib_84 Skrevet 20. august 2018 #9 Skrevet 20. august 2018 Men, trikset for å lykkes i lengden er vel planlegging. Lag ukemenyer og handle inn alt dere trenger. Lag store mengder og spis rester på travle/slitsomme dager, kutt grønnsakene samtidig som du smører matpakker kvelden i forveien, gjør klar grov pannekakerøre kvelden i forveien, lag omelett eller speilegg de dagene alt går skeis og sørg for å ha oppkuttet frukt og grønt tilgjengelig etter jobb/skole/bhg slik at dere ikke blir "hangry" hele gjengen (for da er det i allefall kjipt å lage middag). Og alt dette er selvsagt lettere sagt enn gjort - jeg vet hva som er lurt, men sliter likevel med å gjennomføre det 2
Tanuki Skrevet 20. august 2018 #10 Skrevet 20. august 2018 Med litt planlegging går det så utrolig mye fortere å lage mat. Vi spiser mye asiatisk mat så koker ris for i hvertfall 2-3 dager om gangen (blir ikke så kjempemye uansett siden det kun er for meg og 1 barn). Pleier også å kutte opp grønnsaker og fordele i poser slik at det enkelt kan tas opp fra fryseren og er ferdig porsjonert. Retter som går igjen hos oss er: - Stekt ris med div. grønnsaker og/el fisk evt. - stekt ris med kimchi og pølse - laks med pasta -ferdige fiskekaker med kokte poteter og revne gulerøtter - enchilada med ekstra bønner - chili sin carne med qinoa - kyllingsuppe med kokosmelk og karri - borscht brokkoli og blomkål suppe pastagrateng med pølse og blomkål div. fiskesupper , variasjner av stekt laks eller torsk Vi spiser lite kjøtt, ingen av oss er veldig glad i det, men vi er veldig glad i supper. I helgene hender det jeg setter på en film eller podcast mens jeg lager mat til å fryse ned, da blir det ikke så kjedelig. 2
våren14 Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 På 19.8.2018 den 20.26, AnonymBruker skrev: Jeg virkelig hater å stå på kjøkkenet og lage mat. Det er ikke meg i det hele tatt. Etter jobb er jeg også veldig sliten og tanken på å lage middag byr meg imot. Jeg er kjempe dårlig på å lage middag og det blir veldig ofte ferdigmat som pizza osv Jeg vil ikke fore ungene med dette, men jeg orker ikke begynne å lage masse mat, men jeg vil virkelig kunne gi dem et sunt og variert kosthold før ting går galt i matveien. Hva er sunt og raskt å lage? Anonymkode: 968f3...59d wok! Variere med kjøtt/kylling/fisk - frosne wokgrønnsaker og ulike sauser. Variere tilbehør som ris/nudler etc om man ønsker dette til. Raskt, enkelt og godt.
applestories Skrevet 22. august 2018 #12 Skrevet 22. august 2018 Tilbehøret kan gjøres enkelt ved å kutte grønnsaker og steke i ovnen i 30-40 minutter. Lite oppvask og ikke så mye jobb. Det tar selvsagt noe tid å kutte grønnsakene, for meg er akkurat den delen avslappende. Til gjengjeld hater jeg oppvask, så alt som lager seg selv i ovnen passer ypperlig.
Mkigjen Skrevet 22. august 2018 #13 Skrevet 22. august 2018 Jeg elsker å lage mat, kan bruke 2-3 dager på å lage en meny 🙂
got2go Skrevet 22. august 2018 #14 Skrevet 22. august 2018 På 19.8.2018 den 20.51, Rotemor skrev: Det hender jeg lager noen store middager på en uke slik at vi spiser det samme annenhver dag. På en travel uke kan det da se sånn ut eksempelvis; Mandag - Lapskaus av frosne grønnsaker med pølsebiter Tirsdag - Blomkålsuppe med hvitløksbrød Onsdag -Lapskausen Torsdag - Blomkålsuppen Fredag - Laks (alt i en form i ovnen Lørdag - Rester til lunsj, Taco til kvelds Søndag - Taco-omelett med rester av alt mulig. Kanslke ikke brilliante eksempler på sunnhet, men lettvint og helt ok. Poenget er selvsagt å ha mat som barna elsker og dermed gjerne spiser med en eller to dagers mellomrom. Hørtes utrolig kjedelig og ensporende ut 🙄 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #15 Skrevet 22. august 2018 Spaghetti med kjøttdeig, kjøttboller eller pølse. Kan varieres Jeg bruker pastasaus fra glass. Helt OK Fiskekaker går fort. Finnes mange ferdige typer som er sunne med høyt innhold av fisk. Kan kokes i brun saus og serveres med kokte poteter, gulrøtter og brokkoli. Eller de kan stekes i panne og serveres med pommes frites og ketchup. Det samme kan du gjøre med Gildes ferdige kjøttkaker. Fiskegrateng fra frysedisken er sunt og lager seg selv i ovnen Anonymkode: 5fcb4...9e0
Zienna Skrevet 22. august 2018 #16 Skrevet 22. august 2018 2 timer siden, got2go skrev: Hørtes utrolig kjedelig og ensporende ut 🙄 Jeg er spent og lutter øre på å høre dine forslag på noe mer spennende og mindre ensporet...... 13
Oddy Skrevet 22. august 2018 #17 Skrevet 22. august 2018 (kan ta utgangspunkt i hva jeg hadde forrige uke) Mandag: - Laks med poteter og tilbehør (kan kjøpe 4 pakning av disse på rema for en billig penge) Tirsdag: - Svinekjøtt i tikka masala saus med brunris og grønnsaker Onsdag: - Løvstek med potetstappe + grønnsaker + bearnaisesaus Torsdag: - Pølse i brød Fredag: Lasagne 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #18 Skrevet 22. august 2018 Jeg er som deg, TS. Hater å lage mat, blir i dårlig humør av å kokkelere. Dette er noe av det vi spiser når jeg står for middagen: fiskeburger i hamburgerbrød el pitabrød, med grønnsaker (rå) som tilbehør, tomat, agurk. fiskegrateng i ovnen, koker el steker broccoli som tilbehør tomatsuppe/blomkålsuppe med hvitløksbrød fra first price spaghetti med kjøttdeig taco tortellini med pesto, pinjekjerner og sukkererter fredag spiser vi alltid pizza og ser på film. Enten take away eller Grandiosa hjemmelaget nudler (med oppkuttede grønnsaker ved siden av hvis jeg har noe tilgjengelig) gulrøtter (rå) som grønnsaksalibi til middag, barna knasker dette med glede, heller enn fancy ovnsbakte ting eller annet som må tilberedes. Ellers spiser vi relativt ofte ute, gjerne sushi, en gang i uka ca. Anonymkode: b8c94...a0f
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #19 Skrevet 22. august 2018 Jeg liker å lage mat, men har ikke mulighet til det så mye som skulle ønska (pga helse) En ting jeg gjør, som kanskje kan hjelpe deg igang - lager jeg først noe, så lager jeg opp en større porsjon som kan brukes i div. varianter i flere middager etter hverandre. Som f.eks når jeg først steker opp laks, så steker jeg dobbel eller tredobbel porsjon - i langform i stekovnen. Da blir første dagen stekt laks med poteter, grønnsaker, rømme. Neste dag kanskje pitabrød med salatgrønnsaker. Og siste dag pasta med hvit ostesaus, brokkoli og laks. Også er det lov å "jukse" med frosne grønnsaker - som f.eks den brokkolien. Minst like sunn som fersk, og kan dampkokes i mikro kjapt og for så vidt ting som frosne pitabrød, ferdigkutta salat osv Anonymkode: bdfda...eb9 1
Rotemor Skrevet 22. august 2018 #20 Skrevet 22. august 2018 3 timer siden, got2go skrev: Hørtes utrolig kjedelig og ensporende ut 🙄 Hvis du har bedre forslag til en som hater å lage mat, så vil Ts sikkert sette større pris på det enn dette. Dette innlegget har jo ingen relevans. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå