AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #1 Skrevet 19. august 2018 Mannen min gjør ingenting til jul, og da mener jeg ingenting bortsett fra å ordne med juletreet. Ellers tar han knapt ordet jul i sin munn, og jeg styrer med resten. Baking,husvask og julegaver. Samt planlegging av juleselskaper, klær og pynt. Jeg er ufør og hjemmeværende og naturlig at jeg tar en del av dette. Men jeg blir så sliten og det er ikke uvanlig at jeg blir liggende i mellomjula. Vi har diskutert dette opp og i mente, han sier ja og ha og er enig i ditt og datt. Men ingen ting har endret seg. Han mener at jula kommer uansett og at det gjøres alt for mye som slettes ikke er nødvendig. Er det vanlig holdning blant menn, eller er det bare her det er slik? Jeg har virkelig prøvd det meste, men til ingen nytte. Anonymkode: 7c1ab...305 4
Leo Skrevet 19. august 2018 #2 Skrevet 19. august 2018 Har du tenkt gjennom hvorfor du egentlig gjør disse tingene? Hvis du blir syk av det er det vel for eksempel bedre å ta rengjøringen jevnt gjennom hele året og ellers ikke gjøre mer enn du orker. Mannen din er jo tydeligvis ikke interessert evt. synes han at du overdriver så voldsomt at han har gitt opp. Hva med å prøve og bli enige om et nivå som du kan klare og som mannen din kanskje også synes er greit og ønsker å delta på? 13
Jadzia Skrevet 19. august 2018 #3 Skrevet 19. august 2018 Har du vurdert å bare be han gjøre det der og da mens dere står oppi det? Her gjør jeg det aller aller meste. Men når jeg kjenner jeg ikke strekker til, så ber jeg han om å feks ta gulvene eller lignende. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #4 Skrevet 19. august 2018 Jeg er kvinne og veldig enig med mannen din. Anonymkode: 4d154...25f 10
Hjerte Skrevet 19. august 2018 #5 Skrevet 19. august 2018 Min erfaring er at mange kvinner sliter seg ut på ting bare de selv bryr seg om, for så å bli sure på grunn av manglende deltakelse og takknemlighet. Min mor holdt på til langt på natt 22. og 23. Des, hva hun gjorde og forsåvidt fremdeles gjør er uklart. Jeg gjør ikke en brøkdel av hva hun gjør, jul blir det hjemme hos oss også. 13
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #6 Skrevet 19. august 2018 Er du seriøs? Dette høres ut som en typisk Anna Rasmussen blogginnlegg.. du går hjemme hele tiden, og han jobber. Virker som om du har mer enn nok tid. Hadde du jobbet 100% i turnus, og hatt samme problemet, ville jeg forstått Anonymkode: 0b6ea...532 5
Gjest Vanlig fyr Skrevet 19. august 2018 #7 Skrevet 19. august 2018 Har du vurdert å skrive en liten liste over ting som han kan ta seg av? Det kan jo være lettere for han å forholde seg til hvis han har det på papiret.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #8 Skrevet 19. august 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er det med menn og jul? Hva med meg og jul? Det var en veldig nedlatende og generaliserende trådtittel, så jeg blir litt usikker på hva du spør om. Anonymkode: ec403...371 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #9 Skrevet 19. august 2018 Dropp hjemmebaksten. Kjøp ferdig. Dropp også juleselskapene. De er ikke nødvendige Anonymkode: 159cd...cf2 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #10 Skrevet 19. august 2018 Jeg gjør og alt som har med julen å gjøre, pynte, gaveinnkjøp og baking. Men jeg gjør bare det jeg orker, vasker ikke mer enn vanlig. Skjønner ikke hvorfor man må gjøre alt for mye ut av det. Anonymkode: ec82d...70a 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #11 Skrevet 19. august 2018 Generelt sett synes jeg endel damer gjør altfor mye til jul, slik at de er utslitt når julen endelig kommer og ikke klarer å kose seg når helligdagene faktisk kommer. Er virkelig alt du gjør nødvendig da? Mamma styrer og holder på noe enormt til jul, 7 slag kaker, brygge juleøl, full husvask og pynting i tillegg til julegaver, innkjøp osv. Det ender alltid med at hun er totalt utslitt til jul og er ofte dessverre ganske sur og sliten på grunn av det, og da er jo vitsen med julen borte spør du meg. Halvparten av de tingene kunne hun godt droppet uten at noen hadde tenkt over det. Hos oss så pyntet jeg, vi vasker vanlig helgevask sammen, vi ordner julegaver til våre egne venner og foreldre hver for oss, henter og pynter tre sammen og handler sammen. Så baker vi pepperkaker sammen, kanskje vi baker ett slag til om vi gidder og så brygger jeg juleøl. Så vi deler ganske så likt heldigvis. Anonymkode: 38751...474 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #12 Skrevet 19. august 2018 Det er egentlig synd at du må gjøre så mye for at du føler du at du har en bra jul. Her har vi juletre, minimalt med pynt og innkjøpt julekaker slik at vi kan bruke alle våres energi og familien og selskap. Kunne ikke hatt det bedre. Anonymkode: fa802...e99 2
Sirah Skrevet 19. august 2018 #13 Skrevet 19. august 2018 Dersom det sliter deg ut og du vet at mannen din ikke bryr seg, hvorfor styrer du så mye da? Denne julen dropper du å styre så fælt så du kan nyte julen du også. Enten skjerper mannen din seg til neste jul, eller så får dere feire "litt mindre". Min samboer bryr seg katta om julepynt og julekaker. Jeg kan ikke tvinge han til å syntes at det er stas å like jul. 4
Mæn40 Skrevet 19. august 2018 #14 Skrevet 19. august 2018 Jula kommet uansett. Ingen trenger 3-4 måneder forberedelse til en middag og gaver. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #15 Skrevet 19. august 2018 Jeg elsker jul, og tar den alltid helt ut. Da blir det en del ting som må gjøres. Jeg gir bare samboeren en liste med det jeg trenger hjelp med, jeg. Fungerer kjempebra. Og han har noen egne tradisjoner, som jeg hjelper til med. Når begge har en liste, så slipper man den konstante spørringen; «Hva skal jeg gjøre?», «Har du gjort det?», «Hvor mye ditt eller datt skulle jeg kjøpe?» osv. Anonymkode: e95d1...63c 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #16 Skrevet 19. august 2018 Jul og høytider betyr rett og slett ikke like mye for alle. Jeg tenker at dersom man er i full jobb, er det sannsynlig at man allerede er utslitt når jula kommer og ønsker å bruke den høytiden på å slappe av og ta det med ro. Vet ikke om dere har barn, men jula er vel mer et barns høytid, mange voksne som ikke bryr seg særskilt mye om den før barna kommer. Hvis jula er et så stort stress for begge dere, kan dere jo bare rett og slett kutte den ned til det minimumme. Man er jo ikke nødt å invitere storfamilien på middag, drive å stelle i stand kaker og greier, det går an å kjøpe julemiddag, sette opp et juletre og la det være det. Anonymkode: c299c...f96
Ardwinna Skrevet 19. august 2018 #17 Skrevet 19. august 2018 Jeg elsker jul og julestemning mens mannen synes det blir jul i massevis uten alt styret rundt. Så vi har inngått et fint kompromiss; jeg tar meg av pynting, baking og det meste av vaskinga og han ordner juletre og hjelper litt til med støvsuging og sånn. Siden jeg hater husarbeide og stress, så gidder jeg ikke stå på hodet i førjulstida. Jeg driter i at huset ikke er 100% shinet eller at vi har bare kjøpte julekaker, og setter meg gjerne ned med et glass rødvin på lillejulaftens kveld selv om det ligger hybelkaniner i en krok eller at jeg ikke fikk gjort alt jeg hadde tenkt. Jul skal være kos, ikke stress. Hvem er det du styrer så mye for, TS? Er det mannen som krever at alt dette skal gjøres eller er det du selv? Hvis det er mannen din så kan du be ham om å gjøre det selv, men om kravene kommer fra deg selv så kan du ikke forvente at mannen skal innfri dem. Be ham gjerne om å hjelpe litt til, f.eks. med støvsuging eller noe som likevel skulle vært gjort til helga, men ikke krev at han skal være med på din ville julekarusell. 3
Katten.2.0 Skrevet 19. august 2018 #18 Skrevet 19. august 2018 Jeg misliker jul nettopp fordi så mange stresser og gjør alt for mye ut av det. Dermed har jeg fått fullstendig avsmak, og vil gjøre så lite som mulig og heller kose meg med kjæresten og familien. 1
Thyra Skrevet 19. august 2018 #19 Skrevet 19. august 2018 54 minutter siden, ♥ skrev: Min erfaring er at mange kvinner sliter seg ut på ting bare de selv bryr seg om, for så å bli sure på grunn av manglende deltakelse og takknemlighet. Dette
penny_ Skrevet 19. august 2018 #20 Skrevet 19. august 2018 Hvorfor har du blitt sammen med en mann som ikke bryr seg så veldig mye om julen når du selv syns den er så viktig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå