Gå til innhold

Sparekonto til barn i mitt navn eller opprette egen konto til barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lønner det seg å opprette et kundeforhold for barnet i banken og ha sparekonto slik. Eller er det best å ha den i mitt eller farens navn? Vi vil jo disponere kontoen begge to uansett hvordan. 

Hva er fordeler og ulemper med dette og hva med overformynderiet? Når kommer de inn i bildet?

Anonymkode: 09ced...fcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ingen grunn overhodet å ha konto i barnets navn. For det første disposisjonrett. Greit å slippe å be om samtykke fra den andre forelderen. Man slipper overformynderi uansett beløp. Barnet kommer ikke til å ha problemer med å få stipend. Og det viktigste: når barnet fyller 18 får den ikke tilgang til pengene. Det er mye rart en 18-åring vil bruke penger på, og jeg ville syntes det var meget kjedelig å ha spart 200.000 kroner som var tenkt til EK til bolig eller noe fornuftig og så blir pengene svidd av på en vill ferie.

Anonymkode: f1c52...2dd

• Liker 10
Skrevet

Har konto i mitt navn pga alt det personen over meg skriver ;) 

Anonymkode: 11b38...4e8

Skrevet

Begge deler har fordeler og ulemper mtp skatt, stipend, hva som skjer hvis du dør, osv. Kommer også litt an på hvor mye du ser for deg å spare. Dersom du ønsker at pengene skal gå til bolig kan du jo opprette BSU til barnet, det har ingen nedre aldersgrense lengre, og du er sikret at barnet ikke bruker opp pengene på tull med en gang det fyller 18. Jeg sparer både på en sparekonto i barnas navn, og på BSU, til mine barn.

Skrevet
13 minutter siden, Rux skrev:

Begge deler har fordeler og ulemper mtp skatt, stipend, hva som skjer hvis du dør, osv. Kommer også litt an på hvor mye du ser for deg å spare. Dersom du ønsker at pengene skal gå til bolig kan du jo opprette BSU til barnet, det har ingen nedre aldersgrense lengre, og du er sikret at barnet ikke bruker opp pengene på tull med en gang det fyller 18. Jeg sparer både på en sparekonto i barnas navn, og på BSU, til mine barn.

Det er ingen sikkerhet i at pengene blir brukt til bolig nei. Man kan faktisk ta ut pengene og bruke på annet. 

Anonymkode: fc3db...506

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen sikkerhet i at pengene blir brukt til bolig nei. Man kan faktisk ta ut pengene og bruke på annet. 

Anonymkode: fc3db...506

Bedre enn en helt vanlig sparekonto da. De fleste normalt oppdratte barn har vel forhåpentligvis såpass respekt for foreldrene at de ikke tømmer BSU-kontoen for å dra til Syden og drikke seg drita...

Skrevet
16 minutter siden, Rux skrev:

BSU burde man vente med til man har en skattbar inntekt, sånn at man får de skattefordelene det fører med seg.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Grønncaps skrev:

BSU burde man vente med til man har en skattbar inntekt, sånn at man får de skattefordelene det fører med seg.

BSU pluss, altså den man kan starte fra barnet er nyfødt, er en tilleggskonto til BSU som ikke gir skattefradrag men ellers har samme rente og vilkår. Deretter kan man starte en vanlig BSU når barnet har skattbar inntekt.

Skrevet

Jeg aner ikke hvor mye sparing det blir. Det er tiltenkt gaver barnet får. Besteforeldrene har spurt hvordan vi vil gjøre det med tanke på at de vil sette inn penger til barnet i dåpsgave. Så vi tenker at vi setter inn alle penger barnet får i gave på den kontoen, så får vi se hvor mye det blir etterhvert. 

BSU tenker jeg å vente med til skattefordelene slår inn. Eller kan jeg få skattefordelen på BSU siden jeg uansett blir den som må skatte av formuen (hvis jeg ikke hadde hatt gjeld)? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønner det seg å opprette et kundeforhold for barnet i banken og ha sparekonto slik. Eller er det best å ha den i mitt eller farens navn? Vi vil jo disponere kontoen begge to uansett hvordan. 

Hva er fordeler og ulemper med dette og hva med overformynderiet? Når kommer de inn i bildet?

Enn sparekonto I barnets navn vil gi mor tilgang til kontoen. Barnet vil kunne disponerere dem fritt ved 18 år.

Skulle det bli endringer I forholdet mellom deg og barnets mor kan kontoen kontoen skape konflikter hvis den står I barnets navn. 

Skrevet

Vi har en sparekonto i barnets navn hvor vi setter inn bursdagsgaver og andre gaver til barnet. I tillegg har jeg en egen sparekonto til barnet i mitt navn jeg setter over litt på hver måned til fremtidige utgifter og hjelp til barnet. Når han blir 18 overtar han konto i eget navn, mens konto i mitt navn er øremerket han men den har jeg kontroll over :) de skal brukes til alt fra tannregulering, hjelp med lappen osv. Og ja, kontoen i mitt navn er en fondskonto.

Anonymkode: d94f2...3f6

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Rux skrev:

Begge deler har fordeler og ulemper mtp skatt, stipend, hva som skjer hvis du dør, osv.

Hva skal da skje? Arveavgiften er fjernet. Det finnes ingen fordel med å ha konto i barnets navn.

• Liker 1
Skrevet

Har konto i mitt navn. Først og fremst så hun ikke skal få tilgang til pengene med en gang hun er 18 :)

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn overhodet å ha konto i barnets navn. For det første disposisjonrett. Greit å slippe å be om samtykke fra den andre forelderen. Man slipper overformynderi uansett beløp. Barnet kommer ikke til å ha problemer med å få stipend. Og det viktigste: når barnet fyller 18 får den ikke tilgang til pengene. Det er mye rart en 18-åring vil bruke penger på, og jeg ville syntes det var meget kjedelig å ha spart 200.000 kroner som var tenkt til EK til bolig eller noe fornuftig og så blir pengene svidd av på en vill ferie.

Dette! 

Jeg sparer til barna mine hver måned, men begge kontoene står i mitt navn. Barna vet ikke om kontoene og skal heller ikke vite om de før det er snakk om EK til bolig da disse pengene er øremerket det. 

Jeg valgte første og fremst å spare i mitt navn pga overformynderiet som kicker inn ved et relativt lavt beløp, deretter pga at barna ikke skal få tilgang til kontoene ved fylte 18 år, og ikke skal ha problem med å få stipend når den tid kommer. 

Anonymkode: 6422c...f41

• Liker 1
Skrevet

Hva er grensen for når overformynderiet kommer i bildet?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal da skje? Arveavgiften er fjernet. Det finnes ingen fordel med å ha konto i barnets navn.

Hvis du har spart masse penger til barnet ditt på en konto i ditt eget navn er det ikke sikkert at barnet blir tildelt alt dersom du skulle gå bort. Det kommer an på arverekkefølge osv. Står kontoen i barnets navn kan ingen andre gjøre krav på pengene.

Skrevet
4 timer siden, Rux skrev:

Hvis du har spart masse penger til barnet ditt på en konto i ditt eget navn er det ikke sikkert at barnet blir tildelt alt dersom du skulle gå bort. Det kommer an på arverekkefølge osv. Står kontoen i barnets navn kan ingen andre gjøre krav på pengene.

Dette er jo bare tull. Hvem mener du er nærmere i arverekkefølgen enn egne barn? Jo eventuelt ektemannen, som da er far til disse barna....

Anonymkode: faaa9...f7b

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med banken og hør hva de anbefaler, fordi det her er mye som spiller inn av personlig karakter du ikke skal offentliggjøre på nett.

Anonymkode: aef90...018

Skrevet
På 19.8.2018 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Dette. Spar i eget navn av så mange grunner. Gi gave når dere føler det passer en dag i fremtiden. Hvis de har oppført seg, hehe. I verste fall sliter ungdommen med spill eller narkotika den dagen kontoen åpner seg, så har man kanskje finansiert undergangen... Det er trist. Så kjekt å vente til man ser hva pengene går til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...