Gå til innhold

Kan barnevernet gripe inn? Hjelp meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Akkurat nå bor jeg (23) med en halvbror (15) som sliter meg ut, i leiligheten til pappa. Jeg liker han ikke i det hele tatt, og han liker ikke meg heller. Saken er det at pappa bor i utlandet sammen med moren til halvbror. De ønsker ikke å flytte til Norge. De vil ikke ha halvbroren min der fordi han er så vanskelig og ufordragelig, noe han enda er.

Så da har de etter mye frem og tilbake, valgt å kaste "problemet" over på meg hjemme i Norge. Pappa forlater Norge i slutten av denne måneden, og jeg må da ta meg av han på en eller annen måte. Min halvbror har forresten norskstatsborgerskap. Han mener at 4k holder halvbroren min hver mnd?!?! 

Jeg på min side ønsker ikke å bo med han, og har heller ikke meldt meg som noen form for verge for han. Jeg ser ikke på han som min bror, vi har ingen bånd ettersom han har bodd i utlandet hele sitt liv!! Jeg blir utmattet av dette, og føler at dette er så egoistisk av pappa å gjøre. Kaste han over til Norge å tro at problemet løser seg. Er ikke det en form for omsorgssvikt? Jeg er ute av leiligheten tidlig og er hjemme igjen sent. Jeg kan ikke, og ønsker ikke å ta av meg gutten. Jeg hadde sett for meg et rolig år med jobb og studier, etter en vanskelig tid - men så dukker dette problemet opp! Jeg blir stressa av å ha han boende i leiligheten og vi har ved flere tilfeller stått og skreket/slått hverandre.

Hva er det barnevernet kan gjøre her? Kan de plassere ham i et fosterhjem? Trenger seriøse svar og råd.

Anonymkode: fc8dc...190

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet kan hvertfall gi deg råd og tips til hva som kan skje videre. For en uansvarlig pappa du har!

Anonymkode: 29952...101

• Liker 40
Skrevet

Dersom gutten står uten omsorgsgivere kan han bli plassert. Frivillig eller ved tvang. Mest sannsynlig blir plassering på institusjon.

Du kan kontakte nærmeste barneverntjeneste og drøfte saken din.

Mvh. Barnevernskonsulent 

Anonymkode: e25b2...837

• Liker 29
Skrevet

Ring barnevernet i morgen og forklar situasjonen. Selvfølgelig kan de hjelpe broren din! Hva de vil gjøre er vanskelig å si på forhånd. Logisk nok vil jeg tro de kontakter barnets foreldre aller først for å se om det kan være en løsning der. Hvis ikke vil fosterhjem eller barnevernsinstutisjon være løsningen. 

Uansett, de kan hjelpe deg og din bror! Ring i morgen! 

Anonymkode: e4215...680

• Liker 13
Skrevet

Du har ingen ansvar over for din bror. Ring barnevernet i morgen og fortell at foreldrene til gutten flytter til utlandet uten å ta han med seg. Da finner de en løsning.

Anonymkode: 14131...996

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke TS sin oppgave å ta ansvaret fo en tenåring hun knapt kjenner og som i tillegg er så vanskelig å ha med å gjøre at foreldrene ikke orker å bo med ham. 

Ja, TS. Du kan ringe barnevernet.

Anonymkode: cae35...7c1

Alle har et ansvar når de vet om et barn som blir neglisjert. 

Ts bør kontakte barnevernet i går

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, Frkwitch skrev:

Du får be din far finne en løsning før du kontakter barnevernet. Reiser din far og etterlater han der så må du selvfølgelig kontakte barnevernet med en gang! Dette er ikke ditt ansvar! Sykeste jeg har lest på en stund..

Jeg synes hele greia er så sykt. Jeg har bedt pappa om å finne en annen løsning, men han gir faen. Han sier at gutten får velge hvor han vil bo selv (i leiligheten, som jeg først bodde i, som jeg har innredet, betalt strøm og regninger. Jeg tror han bare vil bo her fordi det ikke vil være noen voksne tilstede som kan bestemme over han), hvorpå han igjen legger til; du får gjøre "hva faen du vil med han etter at jeg forlater Norge" :S

Gutten kan ikke norsk en gang! Han begynner på skolen i morgen, og pappa stikker i slutten av mnd. Jeg blir helt rådvill

• Liker 12
Skrevet

Oi, der forsvant anonymiteten!

Skrevet

Har halvbroren din vokst opp med kun moren, uten en farsfigur? Selv om han er ufordragelig trenger han faren sin, så jeg synes dette høres sykt ut ja. Nå vet jeg ikke bakgrunnshistorien og hva halvbroren din har funnet på, man kan likevel ikke forlate ungene sine slik. Forlange at du tar ansvaret?! han må sikkert ha hjelp til alt fra økonomisk hjelp, lekser, til det å komme igang med norskkurs, praktisk. Jeg ville satt meg ned med ham, sagt at du er lei deg for at faren lot ham i stikken og at dere må gjøre det beste ut av det, og at det avhenger helt av at han samarbeider med deg. Bare for å åpne opp for at dere kan ha et ok forhold. Og så ville jeg ringt barnevernet. Jeg ville ikke sagt til noen at jeg hadde ringt barnevernet hadde jeg vært deg, du kan jo bare late som om det er skolen som har ringt. Så slipper du komme i konflikt med faren din eller halvbroren din og bli den som får kjeft. Han vil antagelig komme på et sted med voksne som lærer ham grensesetting og der han blir mer ivaretatt. 

Anonymkode: a2432...374

• Liker 9
Skrevet

Men hva med guttens mor? Vil hun også flytte ifra ham?

Anonymkode: afe2d...b9a

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts har fått et ansvar hun ikke har bedt om eller faktisk må ta. Hun vet jo ikke hva hun skal gjøre stakkar fordi den bedritne faren deres bare dumper halvbror hos henne derfor spør hun her.

Hvorfor være slik mot ts som ber om hjelp i en vanskelig situasjon?? Ikke ta ut din dritt på henne.

Anonymkode: 23719...870

Ta ut min dritt? 

• Liker 1
Skrevet

Lærer her. Dersom en ny elev hadde møtt opp på skolen uten noen foresatte og uten å kunne snakke norsk, ville vi ringt barnevernet med en gang... Det er for drøyt. 

• Liker 46
Skrevet

Det her høres helt sykt ut fra faren din sin side. Han er 15! Man lar ikke en 15 åring bestemme hvor han vil bo når det innebærer nytt lang uten å kunne språket osv osv. Og han kan ikke forvente at du skal ta deg av han. Dette er jo omsorgssvikt. 

• Liker 19
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Akkurat nå bor jeg (23) med en halvbror (15) som sliter meg ut, i leiligheten til pappa. Jeg liker han ikke i det hele tatt, og han liker ikke meg heller. Saken er det at pappa bor i utlandet sammen med moren til halvbror. De ønsker ikke å flytte til Norge. De vil ikke ha halvbroren min der fordi han er så vanskelig og ufordragelig, noe han enda er.

Så da har de etter mye frem og tilbake, valgt å kaste "problemet" over på meg hjemme i Norge. Pappa forlater Norge i slutten av denne måneden, og jeg må da ta meg av han på en eller annen måte. Min halvbror har forresten norskstatsborgerskap. Han mener at 4k holder halvbroren min hver mnd?!?! 

Jeg på min side ønsker ikke å bo med han, og har heller ikke meldt meg som noen form for verge for han. Jeg ser ikke på han som min bror, vi har ingen bånd ettersom han har bodd i utlandet hele sitt liv!! Jeg blir utmattet av dette, og føler at dette er så egoistisk av pappa å gjøre. Kaste han over til Norge å tro at problemet løser seg. Er ikke det en form for omsorgssvikt? Jeg er ute av leiligheten tidlig og er hjemme igjen sent. Jeg kan ikke, og ønsker ikke å ta av meg gutten. Jeg hadde sett for meg et rolig år med jobb og studier, etter en vanskelig tid - men så dukker dette problemet opp! Jeg blir stressa av å ha han boende i leiligheten og vi har ved flere tilfeller stått og skreket/slått hverandre.

Hva er det barnevernet kan gjøre her? Kan de plassere ham i et fosterhjem? Trenger seriøse svar og råd.

Så klart du kan kontakte barnevernet! 🙂 

• Liker 6
Skrevet

Har barnevernet en 24-timers vakttelefon, slik at ts kan snakke med de allerede i kveld?

Anonymkode: d1d2e...b2a

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei.

Flytt for deg selv. Du er definitivt gammel nok til det nå.

Anonymkode: 46802...9d2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...