Gå til innhold

Stivkrampe etter hundebitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! På fredag var jeg og hilste på en valp, som har kommet i den perioden der den biter alt og alle. Da jeg kom hjem, så så jeg at jeg hadde et bittebittelite sår bak på leggen, og tenkte ikke noe mer over det. I dag har jeg blitt litt blå rundt det området, men såret er ikke noe dypt for det ble ikke noe hull i buksen min av det lille bittet. Jeg bare lurer på om jeg må ta den stivkramperpøyten, selv om såret er veldig lite? 

Anonymkode: 510d4...487

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk det hull på huden? 

Anonymkode: 56142...720

Skrevet

Ja, men det gjør ikke vondt, og oppdaget at jeg fikk vaksine med stivkrampe i 2014, så regner med at det da er i orden? 

Anonymkode: 510d4...487

Gjest Reputation
Skrevet

Bitt er alltid greit å sjekke på legevakten. 

Skrevet

Så lenge det er mindre enn ti år siden siste stivkrampesprøyte så trenger du ikke ny.

Anonymkode: 72774...b09

• Liker 1
Skrevet

Nei. Du får ikke stivkrampe av det. Blir du bekymret hver gang du skraper deg på et gressstrå og?

Anonymkode: 85036...fb0

Skrevet

Dyre og menneskebitt er ikke å tøyse med. En del med kattebitt blir lagt inn på sykehus fordi penicillin ikke klarer å ta det som blir innkapslet.

Hundebitt skal en og være forsiktig med., særlig i leddområder. Hvis det er lenge siden du tok stivkrampevaksine er det lurt å fylle på. Det kan hende at legen velger å starte behandling med penicillin eller kombinasjon med antibiotika, men det må jo i så fall bli sett på. Har du sykdomsfølelse er valget enkelt.

Anonymkode: 0f101...b57

• Liker 1
Skrevet

Hvis såret ikke er vondt så la det være.

Det er viktig å rense sårene godt etter dyrebitt selv om det er bitte lite. Da hunden min var valp fikk jeg et bitte lite sår på tommelen etter valpetenner, det endte opp med at tommelen nesten ble dobbelt så stor og jeg måtte dra på legevakta for å få antibiotika. Så selv små sår kan bli infiserte, men da merker du det.

Anonymkode: 9388c...a92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...