catman Skrevet 19. august 2018 #1 Skrevet 19. august 2018 Hei, like ved huset vårt har det kommet opp mye sopp. Kan dere hjelpe meg å identifisere? Lurer på om den første er steinsopp. Veldig usikker på den andre.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #2 Skrevet 19. august 2018 Brunskrubb og sandsopp, u 5 minutter siden, catman said: Hei, like ved huset vårt har det kommet opp mye sopp. Kan dere hjelpe meg å identifisere? Lurer på om den første er steinsopp. Veldig usikker på den andre. Brunskrubb og sandsopp, trur eg. Anonymkode: c66e9...284 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #3 Skrevet 19. august 2018 Just now, AnonymBruker said: Brunskrubb og sandsopp, u Brunskrubb og sandsopp, trur eg. Anonymkode: c66e9...284 Kanskje en slørsopp i midten. Anonymkode: c66e9...284
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #4 Skrevet 19. august 2018 Last ned appen Soppkontroll eller spør en soppkyndig person. Det er alt for farlig å spise sopp ut fra hva noen ukjente på nettet tror. Anonymkode: 1acbe...371 6
catman Skrevet 19. august 2018 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2018 Er ikke noe stor fan av apper, men det er disse to sidene jeg prøvde, begge med feilmelding, før jeg kom hit: http://soppognyttevekster.no/soppkontroll/ http://soppkontroll.no/
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #6 Skrevet 19. august 2018 2 timer siden, catman skrev: Det er vanskelig å identifisere ut i fra bare hatt, men det kan være en skrubb eller steinsopp, dersom den har porer under. Dette ser ut som en brunskrubb. Porene er litt lyse, men jeg tror det er innenfor akseptert variasjon. Det ser ut som om hatten er markspist, del den i to for å sjekke. Bare hatt, men kan være steinsopp eller skrubb Hvis disse har skiver er de sannsynligvis giftige, men hvis de har porer og skrubbete stilk kan det være brunskrubb. Dette er en poresopp. Jeg klarer ikke helt å bestemme den uten hatt eller stilk, men det kan godt være steinsopp eller brunskrubb. Når man skal bestemme sopp må man se hatt, underside av hatt og stilk. Det kan godt være noen av bildene er av samme sopp, men det er farlig å gi råd basert på en slik antagelse. Jeg har skrevet under hvert bilde hva jeg tror ut i fra det jeg ser og den erfaringen jeg har. Jeg er ingen soppekspert, og har kun fått opplæring i sopper som er vanlige i Trøndelag. Det kan altså finnes forvekslinger jeg ikke kjenner til fordi de ikke vokser nord for Dovre. Det er også tidlig i sesongen, så jeg er litt rusten. Anonymkode: ef48c...948 1
catman Skrevet 19. august 2018 Forfatter #7 Skrevet 19. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når man skal bestemme sopp må man se hatt, underside av hatt og stilk. Det kan godt være noen av bildene er av samme sopp, men det er farlig å gi råd basert på en slik antagelse. Jeg har skrevet under hvert bilde hva jeg tror ut i fra det jeg ser og den erfaringen jeg har. Jeg er ingen soppekspert, og har kun fått opplæring i sopper som er vanlige i Trøndelag. Det kan altså finnes forvekslinger jeg ikke kjenner til fordi de ikke vokser nord for Dovre. Det er også tidlig i sesongen, så jeg er litt rusten. Anonymkode: ef48c...948 Tusen takk for grundig tilbakemelding ut fra bildene! De første tre bildene, og de siste to, viser hver sin sopptype - var litt forskjellige. Brunskrubb er anbefalt spiselig?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #8 Skrevet 19. august 2018 Brunskrubb er spiselig, men det er vel helst stilken det er noe brukbar mat i, i soppen på bildet. Hatten er markspist. Den siste soppen kan være smørsopp. Denne regnes som bedre enn brunskrubb, men det er viktig å fjerne slimlaget på hatten. Anonymkode: c66e9...284
puppi Skrevet 19. august 2018 #9 Skrevet 19. august 2018 Dette høres jo trygt, forsvarlig og gjennomtenkt ut ..
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #10 Skrevet 19. august 2018 23 minutter siden, catman skrev: Tusen takk for grundig tilbakemelding ut fra bildene! De første tre bildene, og de siste to, viser hver sin sopptype - var litt forskjellige. Brunskrubb er anbefalt spiselig? Ikke spis sopp du ikke er sikker på. Skrubb skal forvelles i 15 min, og jeg synes ikke den er noe god. Kjøp deg soppbok og ta kurs. I soppboka vil du se at en steinsopp har et fint nett under stilken og ingen svarte prikker. Anonymkode: f4e76...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #11 Skrevet 19. august 2018 Lær deg kun en sopp om året. Ikke plukk noe du ikke er sikker på. Ta kurs, kjøp en bra soppbok og konsentrer deg om de enkle soppene først. F.eks kantarell og traktkantarell. Anonymkode: fd2bf...cd8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #12 Skrevet 20. august 2018 19 timer siden, catman skrev: Tusen takk for grundig tilbakemelding ut fra bildene! De første tre bildene, og de siste to, viser hver sin sopptype - var litt forskjellige. Brunskrubb er anbefalt spiselig? Brunskrubb er en fin matsopp. Fjern alt som er markspist, og fjern porene på undersiden av hatten. Del opp i biter og forvell soppen i 15 min. Hell av vannet og tilsett smør, fløte og pepper. Stek til væsken er litt innkokt, og server med poteter og f.eks kokt torsk, eller på pasta. Smørsopp kan jeg ikke, for de jeg lærer sopp av regner den ikke blant de fineste matsoppene. Det kan godt være en smørsopp, uten at jeg er helt sikker. Anonymkode: ef48c...948 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå