AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #1 Skrevet 19. august 2018 Jeg er gravid i uke 9, og skal til lege første gang om en uke. Dessverre er jeg redd jeg har høyt blodtrykk. Jeg føler meg litt rar og lett i hodet, svimmel og kvalm. Det «dunker» i hele kroppen. I tillegg kjennes det tyngre ut å puste, ikke andpusten i den forstand, men mer at jeg må trekke dypere drag. Jeg er noe overvektig, så det er kanskje ikke så unaturlig at blodtrykket er litt høyt. Er det noe sammenheng mellom høyt blodtrykk tidlig i svangerskapet og komplikasjoner som svangerskapsforgiftning senere? Eller kan det like gjerne være at blodtrykket går ned etterhvert? Noen med erfaring? Anonymkode: 92ce8...9c8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #2 Skrevet 19. august 2018 Hvis du har høyt blodtrykk tidlig så er det nok ikke svangerskapet som fører til det, men at du sliter med høyt blodtrykk generelt. I forbindelse med svangerskap går blodtrykket ned hos de fleste i andre trimester. Når det er svangerskapsforgiftning så skjer det noe med morkaka som gjør at den gjerne fører til at fosteret får mindre næring, og kroppen øker blodtrykket for å prøve å få opp sirkulasjonen igjen og på den måte øke næringen. Så dersom morkaka di er helt fin, trenger du ikke ikke få svangerskapsforgiftning selv om blodtrykket ditt er høyt i utgangspunktet . Nå synes jeg forøvrig ikke symptomene du beskriver minner om høyt blodtrykk da. Anonymkode: e58ca...b7a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #3 Skrevet 19. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har høyt blodtrykk tidlig så er det nok ikke svangerskapet som fører til det, men at du sliter med høyt blodtrykk generelt. I forbindelse med svangerskap går blodtrykket ned hos de fleste i andre trimester. Når det er svangerskapsforgiftning så skjer det noe med morkaka som gjør at den gjerne fører til at fosteret får mindre næring, og kroppen øker blodtrykket for å prøve å få opp sirkulasjonen igjen og på den måte øke næringen. Så dersom morkaka di er helt fin, trenger du ikke ikke få svangerskapsforgiftning selv om blodtrykket ditt er høyt i utgangspunktet . Nå synes jeg forøvrig ikke symptomene du beskriver minner om høyt blodtrykk da. Anonymkode: e58ca...b7a Om det er høyt blodtrykk jeg har, så kan det godt være du har rett i at jeg hadde det før jeg ble gravid også, men da merket jeg verken noe til dunkingen, svimmelheten, eller pustingen. Takk for svar! 😊 Anonymkode: 92ce8...9c8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #4 Skrevet 19. august 2018 Neida, det er svangerskapsforgiftning som gir høyt blodtrykk - ikke omvendt høyt blodtrykk i seg selv er ikke en risikofaktor for forgiftning. Men, høyt blodtrykk kan jo gi andre komplikasjoner, så legen vil nok kanskje gi deg medisiner og følge deg litt tettere opp Anonymkode: a0097...eae 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #5 Skrevet 19. august 2018 Hadde lavt blodtrykk helt til uke 34 og da svangerskapsforgiftning. 110/70, var mitt, så blodtrykk tidlig i svangetskap har nok lite å si for utvikling av preeklamsi Anonymkode: fd703...316
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #6 Skrevet 19. august 2018 Her må jeg si meg uenig med de andre. Hypertensjon før svangerskapsuke 20 (kalles kronisk hypertensjon) er forbundet med økt risiko for preeklampsi. Andre faktorer som øker risikoen er tidligere preeklampsi, at du er førstegangsfødende, alder >35 år, flerlingsvangerskap, kronisk nyresykdom, diabetes, bindevevssykdommer, trombofili og høy bmi... Svangerskapshypertensjon (høyt blodtrykk etter uke 20) kan også utvikles til preeklampsi. Anonymkode: 201b0...194
ablaze Skrevet 19. august 2018 #7 Skrevet 19. august 2018 (endret) Jeg hadde kjempebra blodtrykk (110/70 og 120/80) frem til få uker før svangerskapsforgiftningen begynte å vise seg (uke 27 og uke 29). Kan ikke si om det har noe sammenheng for de som får høyt blodtrykk tidlig, men det var i hvert fall ikke slik for meg Endret 19. august 2018 av ablaze
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå