AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #1 Skrevet 19. august 2018 Hvor starter jeg når alt er kaos! ikke bare en skuff, eller et skap... HELE leiligheten trenger å ryddes. Jeg eier ikke logisk sans og aner ikke hvor jeg skal starte? Hjelp meg! Anonymkode: 81e01...140
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #2 Skrevet 19. august 2018 Velg ut ett rom (feks kjøkkenet) og start der. Først kan du sette på en maskin klær til vask. Anonymkode: 4d398...924 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #3 Skrevet 19. august 2018 Om du starter med kjøkkenet: Se over om det er noe i kjøleskapet som må kastes Gå ut med søppel Vask benkene Vask koppene Vask gulvet Anonymkode: 4d398...924 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #4 Skrevet 19. august 2018 Sett på noen "clean with me" videoer på YouTube. Vurder også å se på Kon-Mari videoer. Jeg synes slike er veldig motiverende. Når jeg fikser "hele huset" rydder jeg først. Jeg tar med meg en stor kurv, alt som ikke skal være i rommet legges hit, når kurven er full tar jeg en runde og legger fra meg per rom. Samtidig setter jeg på robotstøvsuger, en maskin med klær, oppvaskmaskin, renser kaffetrakter og renseprogram ovnene. Så går jeg over med støvtørk. Deretter støvsuger. Så klut og spray for alle overflater, og vask av gulvet til slutt. Rydding av kjøleskap, skuffer og skap tar jeg heller som egne økter. For eksempel klesskapet mandag kveld, kjøkkenskap søndag, og så videre. Del alle skap inn i prosjekter. Stikk en tur på IKEA og kjøp noen smarte oppbevaringsløsninger. Og om du har samboer/er gift - gjør det sammen. Vi tar ofte et tak samtidig, setter på god musikk, og er effektive, det er mye mer motiverende. Anonymkode: 2a0ef...0ed 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #5 Skrevet 19. august 2018 I ryddepausene kan du jo more deg i denne tråden? Anonymkode: 4d398...924 1
Daisy_B Skrevet 19. august 2018 #6 Skrevet 19. august 2018 Vent med støvsuging og vasking til alt er rydda, sånn at du får tatt alle gulv samtidig. Ellers drar du bare skitten fra skitne rom og inn i rene mens du holder på med rydding. Ta rom for rom, start med det som vil bli finest når det er ferdig. Når du har et showroom vil du kanskje holde motivasjonen oppe. Kast/gi bort/selg mest mulig. Jo færre ting du har, desto ryddigere blir det. Ta bilder og legg ut, så kommer folk og henter. Da slipper du å styre med det. Bestem deg for en belønning du skal få når du er ferdig, i tillegg til ren og pen leilighet. 1
Morten1 Skrevet 19. august 2018 #7 Skrevet 19. august 2018 Kanskje du trenger å få besøk? Jeg rydder alltid når jeg skal få besøk og derfor trenger jeg jevnlig besøk slik at jeg får motivasjon til det. 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #8 Skrevet 19. august 2018 4 minutter siden, Morten1 skrev: Kanskje du trenger å få besøk? Jeg rydder alltid når jeg skal få besøk og derfor trenger jeg jevnlig besøk slik at jeg får motivasjon til det. Haha..jepp, funker spesielt om det er er noen man er interessert i. Anonymkode: d9297...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #9 Skrevet 19. august 2018 Du kan ordne en date, og lage en tråd på KG om Hvordan få daten til å rydde hele huset Anonymkode: 4d398...924
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #10 Skrevet 19. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha..jepp, funker spesielt om det er er noen man er interessert i. Anonymkode: d9297...4eb Minner meg om en gang.. satt og slappa av i svinestien min, og en sykt deilig flørt sendte sms og sa han kunne være hos meg om 40 min om jeg ville.. var verdens villeste 40 min hvor jeg svetta, løp rundt og rydda, vaska, alt! Det så ut som fotoshop bilde av et hjem fra Norsk ukeblad eller noe her hehe. Anonymkode: 9a832...1b3 2
Luckiness Skrevet 19. august 2018 #11 Skrevet 19. august 2018 Jeg har nettopp hatt en ryddeprosess her. Har tatt rom for rom når jeg har hatt fri. Kjøpt kasser og hyller til å sortere ting i. Kastet/gitt til fretex det jeg ikke har bruk for. Omorganisert i skap i diverse rom, slik det er enklere å vite hvor jeg finner hva og hvor jeg skal plassere ting. F.eks. pyntegjenstander som per nå ikke er i bruk, verktøy, spill, servietter/stearinlys, hobbyting o.l. Har du mye rot som du ikke vet hvor du skal gjøre av enda så kan du bruke noen flytteesker å sorte. Det du vet hører til på kjøkken i en, i bod i en, gi vekk i en osv. Slik du kan plassere når du er ferdig å organisere og rydde det du vet hvor skal være. Sett eventuelt opp en overkommelig liste for når du skal gjøre hva. F.eks. mandag rydde og organisere baderomsskap, onsdag samle og kaste/gi vekk "rot" og unødvendige saker du har på kjøkkenet osv. Så tar du litt for litt og samtidig er det overkommelig i en hverdag. Det aller viktigste er å holde det ryddig og ha orden når alt er ferdig ryddet. Slik du slipper at dette skjer igjen. Sørg alltid for å ha det så ryddig at det er mulig å invitere uventet besøk inn. Rydd alltid opp etter matlaging, sett inn i oppvaskmaskinen, brett klær og legg i skap som har hengt til tørk, støvsug og tørk støv jevnlig, bruk 10 minutter hver dag på å rydde bort smårot som samler seg opp gjennom dagen... 1
Splittbinders Skrevet 19. august 2018 #12 Skrevet 19. august 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor starter jeg når alt er kaos! ikke bare en skuff, eller et skap... HELE leiligheten trenger å ryddes. Jeg eier ikke logisk sans og aner ikke hvor jeg skal starte? Hjelp meg! Anonymkode: 81e01...140 Jeg har ikke prøvd det selv, men ett tips jeg leste en gang for å ta stor-rydding var å ikke ta rom for rom men kategori for kategori. Altså feks rydde i alle klær først, så alle bøker, så alle vesker og sekker, så alt sengetøy. Og så videre... Høres unektelig ganske smart ut å gjøre på den måten men jeg har altså ikke prøvd det selv. 2
Atea Skrevet 19. august 2018 #13 Skrevet 19. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Minner meg om en gang.. satt og slappa av i svinestien min, og en sykt deilig flørt sendte sms og sa han kunne være hos meg om 40 min om jeg ville.. var verdens villeste 40 min hvor jeg svetta, løp rundt og rydda, vaska, alt! Det så ut som fotoshop bilde av et hjem fra Norsk ukeblad eller noe her hehe. Anonymkode: 9a832...1b3 Det samme opplevde jeg i går, men hadde nesten to timer på meg og det var ikke en flørt. Men det gikk bra. Jeg rydda, shinet badet, brukte feiekost og vasket midt på gulvet og på badet. Og ryddet på kjøkkenet, ut med søppel, også papirsøppel. Så straks mye bedre ut. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #14 Skrevet 19. august 2018 Jeg sliter med skuffer og skap. Det er bare rot der inne. Har et par store skap i spisestua og de er fulle av papirer og gamle batterier og jeg vet ikke hva. Anonymkode: 62810...e21
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #15 Skrevet 19. august 2018 2 timer siden, Splittbinders skrev: Jeg har ikke prøvd det selv, men ett tips jeg leste en gang for å ta stor-rydding var å ikke ta rom for rom men kategori for kategori. Altså feks rydde i alle klær først, så alle bøker, så alle vesker og sekker, så alt sengetøy. Og så videre... Høres unektelig ganske smart ut å gjøre på den måten men jeg har altså ikke prøvd det selv. Det tror jeg også kan være lurt. Spesielt når man allerede har mistet oversikten fullstendig, hvis du skjønner. Jeg har lenge hatt lyst til å få ryddet etter KonMari-metoden selv, men får liksom ikke kommet i gang med det enda. Anonymkode: d73ef...c6c 1
Gjest tranedatter Skrevet 22. august 2018 #16 Skrevet 22. august 2018 Må si noen prioriterer merkelig. Rense kaffetraker og kjøleskap kommer i min verden lang bak mye annet. --- Jeg hadde tatt kategori for kategori. Fungerer på barn, så funger sikkert på voksne også! - Klær: rent i skapet, skittent i skittentøyskorgen (og satt på vask) og brukte klær henge opp til lufting. - Aviser, tomflasker, annet returmaterialer: om dette ligger utover (beste er jo å ha korger og poser for dette som man legger direkt i). Søppel kastes. - Person for person sine ting: Barn a- alt inn på dens rom, Barn b - in på dennes rom, Pappa- til kontoret/egen hylle som jeg legger alle hans greier, Mine ting - på "min hylle" eller til kontoret (eller hvor det nå hører til) - Kjøkkenet: Først oppvaskmaskinen, benken, bord, andre hyller/flater. Så tørke over dette. Koste eller støvsuge gulvet. - Baderommet: Rydde alle personlige saker, samme som punktet ovenfor. Leker, shampoo, etc går dit det hører til. Tømme søppelbøtta, dra over vasken, doen, speil. Gang: Sko, ytterklær, annet dill. Stua: Rydde opp i sofa, bord, andre flater (om det er noe igjen på dette stadiet) Egne soverom bruker ikke haste infor besøk, men tas i tur og orden. Gulv vasker jeg til sist.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #17 Skrevet 25. august 2018 På 22.8.2018 den 15.43, tranedatter skrev: Må si noen prioriterer merkelig. Rense kaffetraker og kjøleskap kommer i min verden lang bak mye annet. Og jeg prioriterer å slippe besk kaffe og mugg i kjøleskapet (som smitter over på annen mat). Fremfor ryddig klesskap, null tomflasker i skapet og rydding av sko i gangen, som stod på din liste. Så her får vi bare være enige i å være uenige. Anonymkode: 2a0ef...0ed 2
T-Rex Skrevet 25. august 2018 #18 Skrevet 25. august 2018 On 8/19/2018 at 11:56 AM, AnonymBruker said: Hvor starter jeg når alt er kaos! ikke bare en skuff, eller et skap... HELE leiligheten trenger å ryddes. Jeg eier ikke logisk sans og aner ikke hvor jeg skal starte? Hjelp meg! Anonymkode: 81e01...140 Først må du sørge for at ingen uvedkommende har tilgang til leiligheten. Det er der du må begynne.
Mhmjadda Skrevet 25. august 2018 #19 Skrevet 25. august 2018 Begynn med det området som irriterer deg mest. Ta med en eske til kasting, en eske til salg/gis bort, en til "skal et annet sted", og sett igang. Utfordringen er når du er ferdig og skal begynne på esken med "skal et annet sted" 😛 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #20 Skrevet 25. august 2018 Mitt tips: Litt hver dag/helg eller når man gjør det. Mye mer overkommelig i en hektisk hverdag Anonymkode: fff96...971 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå