Gå til innhold

Hvordan bør en 40-åring kle seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt i tråden om kjerringstil og ser at mange kaller damer på 40 for kjerringer. Så, hvordan bør en 40-åring kle seg? Da tenker jeg på til hverdags. Hvilken frisyre er hot? Mange nevner langt hår, men det er en kjensgjerning at håret blir tynnere og tørrere for mange når de begynner å komme litt opp i åra. Så, gi meg eksempler på korte, fine frisyrer til dame på 40. 

Skriv hvor gammel du er, slik at jeg får et inntrykk av hva kvinner i 20-, 30-, 40-årene (osv) syns en 40-åring bør kle seg for ikke å være kjerring. Jeg har en mistanke om at her vil det være variasjoner. 

Jeg ønsker at tråden ikke ender i diskusjon a la regjeringsdamnene. Gi bildeeksempler på hva du syns er fint, ikke start diskusjoner om "nei, det syns jeg ikke". 

Anonymkode: 5b149...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes helt ærlig at 40-åringer skal drite i hva andre synes og kle seg slik de har lyst til og føler seg vel i. Det er alltid noen som skal mene noe uansett, og som 40-åring blir man ofte enten beskyldt for å være kjerring eller så prøver man for hardt å se yngre ut.
Men det var vel kanskje ikke det svaret du var ute etter ;)

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ardwinna skrev:

Jeg synes helt ærlig at 40-åringer skal drite i hva andre synes og kle seg slik de har lyst til og føler seg vel i. Det er alltid noen som skal mene noe uansett, og som 40-åring blir man ofte enten beskyldt for å være kjerring eller så prøver man for hardt å se yngre ut.
Men det var vel kanskje ikke det svaret du var ute etter ;)

Signerer. Jeg er 45 og kler meg slik jeg vil. End of.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40, og har i grunnen ganske lik klesstil som jeg har hatt siden jeg var i miden av 20 årene. Bruker mye skjørt og kjoler, gjerne med en ensfarget bluse, skjorte eller genser til. Av bukser mørk dongeri eller sort. Strikkejakke over om det er kaldt, skjerf i halsen  for ikke å fryse (ser det er definert som kjerring i den andre tråden). Sko varierer med vær og årstid, støvler, støvletter, joggeesko, converse, ballerina, det som måtte passe. Eneste forskjellen er at alderen har gitt meg smerter i føttene, så jeg bruker flatere sko enn tidligere, og lavere hæl når jeg går med hæl. Ytterjakke varierer mellom regnkåpe, regnjakke, lang/halvalng kåpe og dressjakke etter værmeldingen. Har kort bob da det kler med bedre enn langt hår. Ikke så lett å finne bilde, men noe ala det under, men med mindre poffy skjørt ( og noen str større...).

Bilderesultat for classic dressing for women

Bilderesultat for bob 2018

 

Anonymkode: 43afa...ed4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ardwinna skrev:

Jeg synes helt ærlig at 40-åringer skal drite i hva andre synes og kle seg slik de har lyst til og føler seg vel i. Det er alltid noen som skal mene noe uansett, og som 40-åring blir man ofte enten beskyldt for å være kjerring eller så prøver man for hardt å se yngre ut.
Men det var vel kanskje ikke det svaret du var ute etter ;)

Jeg tenker at alle, uavhengig av alder, ønsker å se presentabel og pen ut. Og å se ut som "kjerring" forbinder jeg ikke med det. Ikke at jeg har noe imot at andre går i det de vil, men jeg kjenner at jeg har grodd litt fast, og siden jeg studerer med betydelig yngre personer ønsker jeg ikke å fremstå som utdatert. Det betyr ikke at jeg ikke selv har en formening om hva jeg liker og vurderer som ok. Men, som sagt, fint å høre hva andre mener.

Anonymkode: 5b149...339

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modne kvinner kan gå i alt unntatt tenåringsmoten, dvs stort sett det samme som de på 25 og 30 går i. De bør også unngå den korteste skjørtelengden, for selv om bena er pene nok til å komme unna med det vil det fort se veldig "panikkalder" ut. Jeg personlig synes kvinner på 40+ er flottest med litt classy stil. 

Jeg støtter de som foreslår en kort bob som frisyre. Det ser bra ut også på tynnere hår og frisyren kan varieres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det kommer litt an på hvor man bor og hva man jobber med. 

Selv går jeg mye i tights, løstsittende T-skjorter, ullgenser, lange cardiganer, tubeskjerf, ankelstøvletter eller flipflops og crocks (etter årstid). Er også veldig glad i strikkeluer i vinterhalvåret. Går også en del i fleecejakke. Liker å kle meg behagelig til hverdags, og jobber i barnehage. Så på jobb går det i termodress og varme sko i vinterhalvåret. 

Anonymkode: e3823...123

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40, og har i grunnen ganske lik klesstil som jeg har hatt siden jeg var i miden av 20 årene. Bruker mye skjørt og kjoler, gjerne med en ensfarget bluse, skjorte eller genser til. Av bukser mørk dongeri eller sort. Strikkejakke over om det er kaldt, skjerf i halsen  for ikke å fryse (ser det er definert som kjerring i den andre tråden). Sko varierer med vær og årstid, støvler, støvletter, joggeesko, converse, ballerina, det som måtte passe. Eneste forskjellen er at alderen har gitt meg smerter i føttene, så jeg bruker flatere sko enn tidligere, og lavere hæl når jeg går med hæl. Ytterjakke varierer mellom regnkåpe, regnjakke, lang/halvalng kåpe og dressjakke etter værmeldingen. Har kort bob da det kler med bedre enn langt hår. Ikke så lett å finne bilde, men noe ala det under, men med mindre poffy skjørt ( og noen str større...).

Bilderesultat for classic dressing for women

Bilderesultat for bob 2018

 

Anonymkode: 43afa...ed4

Den stilen likte jeg. Meget stilfullt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førtiåringer kan kle seg i omtrent alt, unntatt magetopper og skjørt som er så korte at de knapt dekker rumpa :)  

Anonymkode: 0051b...e37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at alle, uavhengig av alder, ønsker å se presentabel og pen ut. Og å se ut som "kjerring" forbinder jeg ikke med det. Ikke at jeg har noe imot at andre går i det de vil, men jeg kjenner at jeg har grodd litt fast, og siden jeg studerer med betydelig yngre personer ønsker jeg ikke å fremstå som utdatert. Det betyr ikke at jeg ikke selv har en formening om hva jeg liker og vurderer som ok. Men, som sagt, fint å høre hva andre mener.

Anonymkode: 5b149...339

Jeg skjønner hva du mener, men hva det innebærer å være "pen og presentabel" er så subjektivt at det ikke finnes noen fasit (hvis man ser bort i fra åpenbare ting som at klærne er rene og ikke helt utslitte). Så lenge folk faktisk føler seg pen og liker klærne de går i så går de jo per definisjon i noe som får dem til å føle seg pen og presentabel. Hvorvidt man ønsker å følge andres meninger og synspunkter er også opp til hver enkelt. Noen bryr seg mye om andres mening, andre bryr seg lite.
Det er også helt lov å ha en mening om andres klesstil men man kan ikke forvente at andre skal bry seg om hva man mener. Ingen har eneretten på "god smak" eller hva som er pent nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kikket litt i tråden om kjerringstil og ser at mange kaller damer på 40 for kjerringer. Så, hvordan bør en 40-åring kle seg? Da tenker jeg på til hverdags. Hvilken frisyre er hot? Mange nevner langt hår, men det er en kjensgjerning at håret blir tynnere og tørrere for mange når de begynner å komme litt opp i åra. Så, gi meg eksempler på korte, fine frisyrer til dame på 40. 

Skriv hvor gammel du er, slik at jeg får et inntrykk av hva kvinner i 20-, 30-, 40-årene (osv) syns en 40-åring bør kle seg for ikke å være kjerring. Jeg har en mistanke om at her vil det være variasjoner. 

Jeg ønsker at tråden ikke ender i diskusjon a la regjeringsdamnene. Gi bildeeksempler på hva du syns er fint, ikke start diskusjoner om "nei, det syns jeg ikke". 

Anonymkode: 5b149...339

Syns de da burde dra på butikker som har peiling på form og farger. Få råd der til hva som passer sin kropp. Det er ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 12.23, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40, og har i grunnen ganske lik klesstil som jeg har hatt siden jeg var i miden av 20 årene. Bruker mye skjørt og kjoler, gjerne med en ensfarget bluse, skjorte eller genser til. Av bukser mørk dongeri eller sort. Strikkejakke over om det er kaldt, skjerf i halsen  for ikke å fryse (ser det er definert som kjerring i den andre tråden). Sko varierer med vær og årstid, støvler, støvletter, joggeesko, converse, ballerina, det som måtte passe. Eneste forskjellen er at alderen har gitt meg smerter i føttene, så jeg bruker flatere sko enn tidligere, og lavere hæl når jeg går med hæl. Ytterjakke varierer mellom regnkåpe, regnjakke, lang/halvalng kåpe og dressjakke etter værmeldingen. Har kort bob da det kler med bedre enn langt hår. Ikke så lett å finne bilde, men noe ala det under, men med mindre poffy skjørt ( og noen str større...).

Bilderesultat for classic dressing for women

Bilderesultat for bob 2018

 

Anonymkode: 43afa...ed4

Er som å se håret mitt ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger en del motebloggere, og det er ingen store forskjeller på hva, feks, Janka Polliani på 40, kontra feks Darja Barannik på 27, kler seg. Kjerringlook handler ikke om alder.

image.png.454fa59db9cd551d845362a5d64299d9.png

Anonymkode: 1f8db...253

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 56 år, og synes den kjerringstil-tråden var ganske underholdende. Den stilen som går igjen som "kjerring" er traust og forutsigbar, men jeg skjønner behovet for denne type klær. Det er trygt, og man skiller seg ikke ut med en stor tunika, knehøye behagelige boots og et skjerf rundt halsen. Det er sånn veldig mange på min alder går kledd, og det er menneskelig natur å ville passe inn, å ville være litt uniformert. Og vet du, det er helt greit!

Selv har jeg alltid vært over snittet opptatt av klær og design. Jeg har trålet bruktbutikker i de fleste byer, og funnet mange skatter på veien. Jeg liker å følge med på hva som rører seg i motebildet, men jeg følger absolutt ikke trender. Jeg vet hva som passer min kropp, og legger vekt på kvalitet når jeg handler. 

Nå er jeg jo eldre enn deg, ts, men jeg kunne gå med mye av det samme jeg går med i dag for 20 år siden. Stilen min har nok alltid vært litt "fransk", med vekt på skreddersydde plagg, nøytrale farger og ikke for mye dilldall. Jeg liker stilen til Isabelle Hupert som er på min alder. image.thumb.png.b1c898af3c4a51f4809c7b7859f481f8.png

Men jeg kan også bli inspirert av damer med en "sprekere" stil. Som tørr å leke med farger og mønster, men er like stilsikre. Feks moren til Elon Musk: https://www.instagram.com/mayemusk/?hl=nb

Anonymkode: f4ab5...c76

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 17.04, Jordbæra skrev:

Syns de da burde dra på butikker som har peiling på form og farger. Få råd der til hva som passer sin kropp. Det er ingen fasit.

Har du tips om hvilke butikker som har peiling på form og farger? Jeg har inntrykk av at det jobber 18 år gamle jenter i de fleste butikker, som ikke har peiling på hva som kler damer i andre aldersgrupper enn dem selv... 

Anonymkode: 5b149...339

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du tips om hvilke butikker som har peiling på form og farger? Jeg har inntrykk av at det jobber 18 år gamle jenter i de fleste butikker, som ikke har peiling på hva som kler damer i andre aldersgrupper enn dem selv... 

Anonymkode: 5b149...339

Vet ikke hvilke butikker du har i ditt området og hvordan det er der. Men her så syns jeg de er hjelpsomme på f.eks Junior, Lindex, vic, Ødegård. 

Anonymkode: 45593...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 40 så er man stor nok til å bestemme selv. 

Anonymkode: b2f30...5c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 16.20, Ardwinna skrev:

Jeg skjønner hva du mener, men hva det innebærer å være "pen og presentabel" er så subjektivt at det ikke finnes noen fasit (hvis man ser bort i fra åpenbare ting som at klærne er rene og ikke helt utslitte). Så lenge folk faktisk føler seg pen og liker klærne de går i så går de jo per definisjon i noe som får dem til å føle seg pen og presentabel. Hvorvidt man ønsker å følge andres meninger og synspunkter er også opp til hver enkelt. Noen bryr seg mye om andres mening, andre bryr seg lite.
Det er også helt lov å ha en mening om andres klesstil men man kan ikke forvente at andre skal bry seg om hva man mener. Ingen har eneretten på "god smak" eller hva som er pent nok.

Her er jeg forsåvidt ute etter det som er subjektivt for en 20-åring, en 30-åring osv. Som en motsats til kjerringstil-tråden. Hva er -ikke- kjerringstil? Når syns en 20-åring (som flere av de jeg studerer sammen med er) at en 40-åring ser kjerring ut? Og når ser hun "ung og kul" ut? Det er unektelig en fordel å ikke se utdatert og kjedelig ut, når man er sammen med yngre personer, som ofte har veldig fokus på utseende. Det betyr ikke at jeg kommer til å kjøpe inn alt som nevnes, men se om det er noe av det som foreslås jeg liker. Og om det er noe jeg liker som er "å prøve for hardt".

Det er litt kjedelig å bli tatt for å være læreren hele tiden. Og kjedelig å være den "ingen" vil diskutere med. Det har ikke nødvendigvis med klær og stil å gjøre, men når man skal bli kjent med nye personer har det unektelig noe å si hvordan man er kledd og fremstår. Og med et nytt semester på trappene ønsker jeg å gjøre en liten innsats.

Jeg har gått både opp og ned i vekt løpet av livet, og la spesielt merke til at jeg ble behandlet mye bedre som stor kvinne, de gangene jeg kledde meg pent. I perioder hvor jeg har vært normalvektig har ikke klær hatt like mye å si. Da har man jo også hatt et større utvalg av klær å velge i.

Anonymkode: 5b149...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følger en del motebloggere, og det er ingen store forskjeller på hva, feks, Janka Polliani på 40, kontra feks Darja Barannik på 27, kler seg. Kjerringlook handler ikke om alder.

image.png.454fa59db9cd551d845362a5d64299d9.png

Anonymkode: 1f8db...253

Enig i det. Men jeg føler det forventes en annen selvtillit og trygghet som 40-åring enn 20-åring. Og for meg er klær med på å skape selvtillit. Jeg har aldri hørt at jeg har kjerringstil, men jeg føler meg litt fast i samme stilen jeg alltid har hatt, og trenger inspirasjon. Skal sjekke de damene du nevnte.

Anonymkode: 5b149...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...