AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #1 Skrevet 18. august 2018 Jeg gikk en tur på biblioteket i dag. Mitt barndomsbibliotek, ikke bydelsbiblioteket, dit vi vanligvis kjører. Boka jeg skulle ha ståd klar til henting på hylla med lapp inni. Med meg hadde jeg en innleveringsbok. Det er slutt på at vi møter bibliotekansatte når v låner og leverer. Jeg snakket ikke med et eneste menneske, faktisk. Leveringsboka skulle legges på et rullebånd. Rullebåndet gikk inn i en åpning i veggen, over stod en skjerm montert, trykk her og trykk der, boka forsvant på rullebåndet inn i veggen. Kvittering på epost eller papir, stod det på skjermen. Jeg trykket papir, for å ha noe håndfast, et bevis på at boka, de tykke tunge boka, ble byttet i noe, en liten papirlapp. Verre ble det å finne ut av hvordan den nye, tynne flisa av en bok, lovlig skulle kunne puttes i handlenettet og kunne taes med ut uten å utløse noen hylende alarmer. Hullet i veggen med rullebånd, var bare for innleveringer. Ingen ansatte var mulig å identifisere, så jeg virra rundt i håp om å finne en utlånsautomat. Inne på reserverte bøkers plass stod maskinen. Legg boka på platen, tast kode, velg papir eller epost for kvittering. Papiret kom ut, alarmen på boka er deaktivert, ned i handlenettet og ut de en gang så tunge døra. Før ble du møtt av mennesker. Mennesker som hilste når du kom, mennesker som kjente deg, visste hva du hadde lest og hvilke bøker du likte og fant nye bøker du kunne like. Men det er slutt, nå, i selvbetjeningens tidsalder. Det er også slutt på at noen sier hadet, og god helg når du går igjen fra dagens bibliotek. Biblioteket har fulgt meg fra jeg var liten. Hver uke kom stabler av bøker inn i vårt hjem, lånt på biblioteket. Så oppdaget jeg at biblioteket hadde ukeblader, aviser og musikk. Men også musikken fra biblioteket er unødvendig å ta med seg hjem. Bilene har ikke lenger cdspiller, og kasettene er for lengst gått ut på dato. Fortell gjerne din bibliotekhistorie, eller vil du lese dersom jeg fortsetter? Anonymkode: 023e2...8b4 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #2 Skrevet 19. august 2018 Jeg har en deltidsjobb på et lite bibliotek. Vi er nå i gang med å satse på mer selvbetjening, først og fremst fordi det tar mye tid å levere inn og låne bøker til folk. Selvsagt kommer det til å være ansatte der i løpet av åpningstiden, men så kan også de mer selvstendige brukerene ordne selv. Og vi får mer tid til å registrere nye bøker, rydde bøker på plass, lage utstillinger, foreslå bøker til brukere, kassere, ha høytlesninger, datakurs osv. Jeg synes Hovedbiblioteket Deichman i Oslo har gjort det veldig bra. Og håper vi får til noe lignende. Der er det ansatte når du trenger dem, men en stor dose selvstendighet. Det jeg ikke liker med den nyeste bibliotekreformen er at bibliotekene skal være en arene for debatt. Det synes jeg passer bedre for litteraturhus. Anonymkode: 16f52...aac 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2018 #3 Skrevet 19. august 2018 Jeg, derimot, liker veldig godt at bibliotekene nå tar på seg en større rolle i samfunnsdebatt og kunnskapsbæring. De aller fleste steder finnes det et bibliotek - litteraturhus vet jeg ikke om det er i hele fylket her engang? Elsker arrangementene de er blitt så flinke til å ha her i byen, og pleier å være høy kvalitetet. Her synes jeg de har fått til ei god blanding mellom automatisering og personlig kontakt. Utlånsautomaten står i nærheten av skranken, og det er stort sett en person i skrankeområdet - selv om de nok jobber med andre ting der, så er det noen tilgjengelig, om så bare for et nikk og et smil reserverte bøker må forresten hentes i skranken her, heller ingen transportbånd, innleverte setter en bare i ei trillehylle ved siden av automaten. Må si, er bare blitt mer og mer glad i biblioteket over årene - det er blitt et langt mer levende, inspirerende og hyggelig sted å være Enn de traurige, kjedelige hyllene og aldri noe mer. Nå er det flere sittegrupper og lesearenaer rundt om, åpent og luftig, kaffe og vannautomater tilgjengelig, brettspill og tegnesaker for barna, eventyrstunder. Vi går heller på biblioteket en lørdags formiddag, enn på kafe - og vi blir der lengre. Prøveleser litt i bøker, titter på flere forfattere enn vi ellers ville gjort - det inviterer til en helt annen type oppdagelsesferd i litteraturen Anonymkode: 14ef6...cec 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå