Gå til innhold

Forskudd på arv når man har flere barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Datteren vår er gravid og skal kjøpe bolig. Jeg og mannen min ønsker å hjelpe henne med egenkapital ved å gi henne forskudd på arv (rundt 200 000). Hun har også to yngre brødre, hvor en er 17 og den andre 15. Vi ønsker selvfølgelig også å gjøre det samme for disse to, men på grunn av aldersforskjellen så ønsker vi ikke å utbetale til de to yngste ennå. Hvordan går vi frem for å sikre at alle tre får det samme i forhold til inflasjon/renter? 

For ordens skyld så har vi satt av pengene til alle tre. De står nå på en konto i vårt navn. 

Anonymkode: 29604...923

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis pengene er satt av til alle tre på hver sine kontoer vil det vel bli rettferdig? Dere har mulighet til å sette pengene til de to yngste i fond eller på høyrentekonto, og da vil de få rentene/evt gevinst. Dere kan evt også regne på inflasjonen når dere vet når pengene blir overført til de to yngste, og legge til litt ekstra for det. Hvis dere investerer pengene godt (og aksjemarkedet ikke går til h i årene som kommer) har de to yngste mulighet til å få mye mer enn de 200k som dere har satt av nå, så det er ikke en dårlig deal for dem. 

At det blir forskjell på 200k nå og 200k om ti år har størst betydning hvis pengene ikke står på egne kontoer/sparemål og renter/gevinst ikke tilfaller barnet ved utbetaling.

Anonymkode: 38474...4a8

Skrevet

Ser nå at dere har én konto: enten lag en sparekonto til hvert barn (i foreldrenes navn), eller invester i fond og lag sparemål for hvert barn slik at dere kan skille pengene.

Anonymkode: 38474...4a8

• Liker 1
Skrevet

Dere kan bruke denne https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/939-inflasjonskalkulator. Jeg har selv gitt penger litt stykkevis og delt til min eldste, og da alltid satt av like stort beløp på en egen konto til yngste. Jeg har opprettet en boligsparekonto for barn i Nordea for yngste, og pengene settes inn der. Renten = BSU rente. Siden yngste da får ganske god rente på sine penger, har jeg ikke tenkt å gi noe ekstra for å kompensere for årene i mellom. Jeg tenker uansett at det alltid vil være vanskelig å være 100% rettferdig, men stort sett jevner det seg ut etterhvert som årene går. 

Anonymkode: 2cc66...ab1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...