Gå til innhold

4 åring som er ute av kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vet snart ikke hva vi skal gjøre. På dagtid og i bhg er han snill som bare det. Når klokka bikker 17.00 er det som om noen bytter han ut med en annen og han er helt klikk. Biter, løper rundt og kaster ting, river ned alt han kommer over. Det hjelper ikke å ta han med ut for da fortsetter tøyset ute. Han hører ikke på beskjeder da, bare ler. Prøvd timeout da sitter han enten å hyler av full hals eller løper av stolen 100 ganger. Noen som har opplevd noe lignende eller har råd? 

Anonymkode: fbede...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han alltid vært slik? Endringer i hjemmemiljø?

Anonymkode: 0e864...bc5

Skrevet

Mange barn reagerer ganske sterkt med aggresjon og sinne og "utbrudd" når de er slitne og trøtte. Sover han godt om nettene? Mange barn sover ikke nok. En hel dag i barnehagen er svært utmattende og slitsomt for barna, og de trenger en pause når de kommer hjem. De trenger å roe ned, lande, leke litt i fred eller i stillhet, få sjansen til å puste. Veldig bråkete aktiviteter eller mye stress og kaos i hjemmet er ikke bra. Hvordan er det med søsken og familiens aktiviteter? Har dere en ellers rolig ettermiddag? 

Anonymkode: 824c6...df6

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har han alltid vært slik? Endringer i hjemmemiljø?

Anonymkode: 0e864...bc5

Ikke alltid vært slik nei, egentlig vært veldig grei hele tiden. Ingen endringer i hjemmet. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange barn reagerer ganske sterkt med aggresjon og sinne og "utbrudd" når de er slitne og trøtte. Sover han godt om nettene? Mange barn sover ikke nok. En hel dag i barnehagen er svært utmattende og slitsomt for barna, og de trenger en pause når de kommer hjem. De trenger å roe ned, lande, leke litt i fred eller i stillhet, få sjansen til å puste. Veldig bråkete aktiviteter eller mye stress og kaos i hjemmet er ikke bra. Hvordan er det med søsken og familiens aktiviteter? Har dere en ellers rolig ettermiddag? 

Anonymkode: 824c6...df6

Vi har en rolig ettermiddag. Ofte med TV titting og lek. Han har en eldre bror. Det skjer sv og til at han sovner på sofan mens jeg lager middag. Og når jeg vekker han da er det verre enn noen gang. Så hjelper ikke at han får slappe av eller. Han sover vanligvis ca 11-12 timer på natt. 

Skrevet

Har det lignende her. Skriiiiker høyt når han ikke får vilja si. Og kaster ting og virker som han prøver å gjøre alt han ikke får lov til. 

Bruker også stol han skal sitte på, men må stå sidna han for å få han til å være der. 

Tar gjerne imot tips jeg også 

Anonymkode: fff50...cc2

Skrevet

Samme her. Så da er vi flere om ikke annet. 

Skrevet

Vanskelig å gi råd uten å vite hvordan dere reagerer på disse utbruddene. Ville i alle fall droppa time-out, det har ingen hensikt (og kan sikkert gjøre situasjonen verre).

Kanskje han trenger mer alenetid med en av dere?

Prøv å forebygge ved å være sammen med ham om ettermiddagen, kanskje uten storebroren. Hvis han får et utbrudd: Ta ham bort fra situasjonen og snakk med ham om hva han føler, hvorfor og hvordan han kan prøve å reagere på en annen måte neste gang.

Ville også sjekka med barnehagen om det har skjedd noe spesielt der som gjør at han har det vanskelig.

• Liker 3
Skrevet

Alltid en årsak til utagerende adferd.

ville også sjekket med barnehagen..kan være mange årsaker, kjenner ikke barnet MEN første tanke som slår meg er at de reagerer slik på overstimuli.

Anonymkode: 04fe5...93e

• Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med helsestasjonen for råd og veiledning. Mitt barn hadde ADHD viste det seg. Fikk veiledning og kurs via BUP og fikk en helt ny hverdag. 

Anonymkode: 98c68...19e

Skrevet

Tips som er å finne der ute, f eks podkasten Foreldrerådet. Skal visst være en podkast som heter Relasjonspodden og.

Anonymkode: 78cd2...26f

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med helsestasjonen for råd og veiledning. Mitt barn hadde ADHD viste det seg. Fikk veiledning og kurs via BUP og fikk en helt ny hverdag. 

Uff, BUP er så raske å sette den diagnosen. Sorry at jeg sier det. Men hvorfor har Norge en så høy andel av barn og unge som har ADHD. "Mark i ræva blir ADHD..." Osv

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er en variant av normal ut agering. Og det er en reaksjon på å ha vært borte fra dere. Når han er på barnehage og vekk fra dere oppfører han seg, når han kommer hjem er han hos noen han er helt trygge på og da kommer alle opparbeide følelser og han har mye krutt han skal ha ut.
De som har barn som pendler mellom foreldrene vet godt hva jeg snakker om. Unger som skal bytte miljø bruker ofte tid på å lande.
Noen barn er mer vare på dette enn andre. Men jeg har hørt mange mødre/fedre si at ungene er helt umulig når de kommer fra mor/far. 
Vanskelig å si hva dere skal gjøre med det og hva som er det beste å gjøre, men det viktigste tror jeg er å tenke at det ikke er unormalt, og det forteller vel denne tråden også, flere har sagt at slik er et hos dem også.  

Anonymkode: 97816...66c

• Liker 3
Skrevet

Tenker han er sliten og sulten etter en lang dag, mye inntrykk osv. Min fireåring kan tilte helt hvis han er sulten og/eller trøtt etter barnehagen. Sovner han blir han ihvertfall bananas. Samme hvis han har dårlig matlyst og ikke får i seg nok jevnt gjennom dagen.

Har helt slutta å lage middag like etter barnehage og jobb, tar det heller som siste måltid før de skal i seng. Gir ungene noe lett når vi kommer hjem, gulrot og et knekkebrød f.eks, før vi gjør en rolig aktivitet inne (tegne, øve på bokstaver, male, bygge lego) eller går ut i sandkassa, sparker ball eller lignende. Tar han ofte med for å lage middagen etterpå, så får han litt tid alene med den som lager maten.

Men ville snakka med bhg om hvordan ting er der. Jeg har og en som oppfører seg «eksemplarisk» i bhg, men hjemme vil han ofte ha kontrollen, bestemme aktiviteter og kan bli sinna om det ikke går hans vei. Det kan for vår del ha sammenheng med at han i bhg har lett for å bli styrt i leken av andre mer «dominerende» barn, så når han kommer hjem vil han ta styring i sine omgivelser.

Timeout hadde jeg kutta ut. Ta heller barnet ut av situasjonen, snakk om det som skjer, la det uttrykke sine følelser, still undrende spørsmål istedet for «men hvorfor gjør du sånn og sånn, du vet der ikke er lov, blablabla». 

Anonymkode: 8d4b4...ad3

• Liker 5
Skrevet

Mange gode råd. Ett tips jeg vil gi: behandle ham som om han var en datter. 

Vi behandler barna forskjellig ut fra kjønn og forventninger om kjønnsroller. Mange undersøkelser viser dette. I mange tilfeller fører det til at gutter får for lite korreksjon av aggressiv og utagerende atferd. Jeg mener ikke at man skal ha helt kadaverdisiplin, men man kan i alle fall reflektere litt over "gutter er gutter"-tankegangen. 

Grenseoverskridende unge gutter er et problem i samfunnet, og det er viktig å lære dem å regulere og kanalisere følelser, energi og impulser positivt, ikke bare tenke at "jaja, gutter er jo litt viltre".

Anonymkode: f5f49...430

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er en variant av normal ut agering. Og det er en reaksjon på å ha vært borte fra dere. Når han er på barnehage og vekk fra dere oppfører han seg, når han kommer hjem er han hos noen han er helt trygge på og da kommer alle opparbeide følelser og han har mye krutt han skal ha ut.
De som har barn som pendler mellom foreldrene vet godt hva jeg snakker om. Unger som skal bytte miljø bruker ofte tid på å lande.
Noen barn er mer vare på dette enn andre. Men jeg har hørt mange mødre/fedre si at ungene er helt umulig når de kommer fra mor/far. 
Vanskelig å si hva dere skal gjøre med det og hva som er det beste å gjøre, men det viktigste tror jeg er å tenke at det ikke er unormalt, og det forteller vel denne tråden også, flere har sagt at slik er et hos dem også.  

Anonymkode: 97816...66c

Her tror jeg du kan være inne på noe. For i barnehagen er han en veldig stille og sjenert gutt. Ikke med barna, men med de voksne. Han var veldig trygg på de voksne på småbarn, men da han bytta avdeling i fjor høst ble han veldig utrygg og det tok lang tid før det løsnet. Han klamrer seg fortsatt til de voksne når jeg leverer han. Han har flere gode venner og har det fint i bhg det vet jeg. De voksne er også veldig snille så er ikke noe slik, men han har nok ikke samme kjemi med disse som det han hadde på småbarn. Han er veldig lukket rundt de voksne der da han er veldig sjenert. Jeg er sånn selv så jeg vet akkurat Åssen det er. Hjemme er han en helt annen, trygg, utadvendt og blid ( som regel utenom på kveldstid). 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg du kan være inne på noe. For i barnehagen er han en veldig stille og sjenert gutt. Ikke med barna, men med de voksne. Han var veldig trygg på de voksne på småbarn, men da han bytta avdeling i fjor høst ble han veldig utrygg og det tok lang tid før det løsnet. Han klamrer seg fortsatt til de voksne når jeg leverer han. Han har flere gode venner og har det fint i bhg det vet jeg. De voksne er også veldig snille så er ikke noe slik, men han har nok ikke samme kjemi med disse som det han hadde på småbarn. Han er veldig lukket rundt de voksne der da han er veldig sjenert. Jeg er sånn selv så jeg vet akkurat Åssen det er. Hjemme er han en helt annen, trygg, utadvendt og blid ( som regel utenom på kveldstid). 

Klamrer seg fortsatt til meg skulle det stå.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, BUP er så raske å sette den diagnosen. Sorry at jeg sier det. Men hvorfor har Norge en så høy andel av barn og unge som har ADHD. "Mark i ræva blir ADHD..." Osv

Du aner ikke hva du prater om. Hvor mange prosent av norske barn har diagnosen? Nei, mark i ræva gir ikke ADHD-diagnose. Grundig utredning av en sammensatt faggruppe kan derimot ADHD-diagnose. Norge har lavere forekomst av ADHD enn f.eks USA. 

Poenget mitt med innlegget var ikke at barnet hadde ADHD, men at helsestasjon og BUP tilbyr veiledning, kurs og foreldretrening som hjelper barna med utfordringer og foreldrene til å få en mye bedre hverdag. 

• Liker 1
Skrevet

Har dere prøvd Cos-p kurs? Mest sannsynlig er barnet ditt sliten etter en lang dag, og tar alt ut på dere når barnet kommer hjem :) Barnet har ikke mulighet for litt kortere dager et par dager i uken?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

....enig med deg. Norge er det landet som har flest barn med ADHD diagnoser. Våre nordiske land har nesten ingen....

Anonymkode: 3d3f7...79f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...