Gå til innhold

Ikke gi stikkpille om barnet ikke vil!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tidligere tråder om måling av rektal temperatur og bruk av stikkpiller. Jeg mener at man ikke burde tvinge et barn som ikke vil med mindre det står mellom liv og død. Og det gjør det som regel aldri. Da hadde man tatt med barnet til legevakta pga dårlig almenntilstand. Liker regelen, "Hvis barnet protesterer så er det ikke sykt nok til at det er nødvendig å gjøre det rektalt". Og nei, å ikke bli tvunget noe opp i rumpa er ikke det samme som å slippe og spise, pusse tenner og gå til tannlegen. 

Anonymkode: e0962...e14

• Liker 3
Skrevet

Hvis barnet er stort nok til å drikke selv, ville jeg gitt det brusetablett oppløst i vann. Det smaker ikke spesielt godt, men barn er ikke veldig store før de forstår en forklaring om at «Enten må du drikke dette, eller så må du få tablett i rumpa.» 

Anonymkode: 09d75...262

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av tidligere tråder om måling av rektal temperatur og bruk av stikkpiller. Jeg mener at man ikke burde tvinge et barn som ikke vil med mindre det står mellom liv og død. Og det gjør det som regel aldri. Da hadde man tatt med barnet til legevakta pga dårlig almenntilstand. Liker regelen, "Hvis barnet protesterer så er det ikke sykt nok til at det er nødvendig å gjøre det rektalt". Og nei, å ikke bli tvunget noe opp i rumpa er ikke det samme som å slippe og spise, pusse tenner og gå til tannlegen. 

Nei, man kan gi barnet febernedsettende/smertestillende i form av tabletter. Små barn kan være vanskelige å få til å svelge disse. Man «tvinger» da ingenting opp i rumpen? Dersom man gjør det rett,, er det smertefritt og føles ikke som et traume verken for barnet eller forelderen.

Anonymkode: c7138...b7c

• Liker 16
Skrevet

Det gjøres på sykehus hver dag. Mange barn vil ikke ha det men det blir gjort. Nettopp fordi det er til barnets beste.  

Anonymkode: e0edb...2c1

• Liker 23
Skrevet

Det tar jo tre sekunder å sette inn den. Så lenge det er til barnets beste mener jeg det er helt i orden. 

Anonymkode: e9188...052

• Liker 13
Skrevet

ENIG!!!!!

Det fins flytende paracet. smelte tabletter. brusetabletter. kan knuse vanlige tabletter i yoghurten... you name it!!!

Samme med termometer... panne og øretermometer...! 

aldri har leger noen steder(vært på sykehuset en del selv) brukt rompetermometer på meg. ALDRI. 

så slutt. la barna velge selv...

Anonymkode: c2766...8e3

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ENIG!!!!!

Det fins flytende paracet. smelte tabletter. brusetabletter. kan knuse vanlige tabletter i yoghurten... you name it!!!

aldri har leger noen steder(vært på sykehuset en del selv) brukt rompetermometer på meg. ALDRI. 

Akkurat

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjøres på sykehus hver dag. Mange barn vil ikke ha det men det blir gjort. Nettopp fordi det er til barnets beste.  

Anonymkode: e0edb...2c1

Veldig dumt. 

Skrevet (endret)

Jeg ble misbrukt hele barndommen, jeg vet ikke hva slags traumer dere tenker barn får av stikkpiller egentlig.

Men til tross for min brutale oppvekst får ungene mine stikkpiller. Det kan ikke sammenlignes med å få stukket andre ting opp i rompa, for å dekke andres nytelse.

De blir sure og lei seg. Syns det er ekkelt. Men det tåler de. Etterpå får de trøst og kos. Heller opp rompa enn å tvinge noe ned i halsen. Munnen/ansiktet er mer nært og personlig. 

Endret av duplexx
  • Liker 37
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn kan finne på å protestere på mye rart. Men er barnet sykt er det forelderens vurderinger om hva som er bra for det som styrer. Gir legen deg resept på stikkpiller er det fordi disse er bedre for barnet enn å ta medisinet gjennom munnen. Da lar man barnet få det på tross av et lite, forbigående ubehag. 

Mange klarer ikke å svelge medisiner, særlig ikke barn. For dem kan det være bedre å få en stikkpille enn å ikke få medisinet.

Barn vet ikke alltid hva som er best for dem. Så de kan si nei til noe de trenger. Da skal man ikke lytte til vås om å ikke gi medisin rektalt. Å få medisn som barn (eller voksen) er aldri behagelig, uansett. Det vet alle.

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, duplexx skrev:

Jeg har vært misbrukt hele barndommen, jeg vet ikke hva slags traumer dere tenker barn får av stikkpiller egentlig.

Men til tross for min brutale oppvekst får ungene mine stikkpiller. Det kan ikke sammenlignes med å få stukket andre ting opp i rompa, for å dekke andres nytelse.

De blir sure og lei seg. Syns det er ekkelt. Men det tåler de. Etterpå får de trøst og kos. Heller opp rompa enn å tvinge noe ned i halsen. Munnen/ansiktet er mer nært og personlig. 

Dette.

Jeg har ikke vært misbrukt, men er med på hele dette ressonementet. Det er stor forskjell på misbruk ut av en voksens egeninteresse og et medisin som gis i barnets interesse og som barnet vet at er gjort for å få det friskt.

• Liker 23
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat

Men det er tøffere for mageslimhinnen å få medisiner gjennom munnen. Medisin gjennom munnen er heller ikke effektive hvis barnet kaster opp.

Endret av Tøytigern
  • Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når tid det står mellom liv og død er noe den allmenne bruker på kvinneguiden umulig kan svare på. Et barn med stigende feber kan få feberkramper før foreldrene aner. Derfor er medisinering av barn en avgjørelse voksne i samråd med lege og farmasøyt avgjør. 

Tården som denne kan faktisk bidra til at barn dør fordi rådene er helt feil. Det er mye barn gjerne ikke vil, men som voksne må ta voksne avgjørelser på at må gjøres. 

Anonymkode: 00e74...8b0

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Dette.

Jeg har ikke vært misbrukt, men er med på hele dette ressonementet. Det er stor forskjell på misbruk ut av en voksens egeninteresse og et medisin som gis i barnets interesse og som barnet vet at er gjort for å få det friskt.

Men du er klar over at tidligere misbrukte barn kan reagere på en stikkpille eller et termometer? Ikke fordi medisiner er misbruk, men fordi et barn med posttraumatisk lidelse kan bli trigget av noe som minner om overgrepet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en baby på 6 uker som har vært syk. Har målt temp rektalt som legevakt har instruert og gitt stikkpiller. De målte også temp rektalt på barsel. 

Anonymkode: 866f1...245

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men du er klar over at tidligere misbrukte barn kan reagere på en stikkpille eller et termometer? Ikke fordi medisiner er misbruk, men fordi et barn med posttraumatisk lidelse kan bli trigget av noe som minner om overgrepet.

Med dette resonemanget ditt, så bør du lese Cathy Glass sin nok Skadet. Da forstår du forhåpentligvis at du er kraftig på villspor. 

• Liker 6
Skrevet

Det virket ikke som om det plaget babyen heller. 

Anonymkode: 866f1...245

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med dette resonemanget ditt, så bør du lese Cathy Glass sin nok Skadet. Da forstår du forhåpentligvis at du er kraftig på villspor. 

Hva mener du med at jeg er på villspor? 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ENIG!!!!!

Det kalles rektaltermometer. Og det er nok fordi du ikke har vært syk nok. Man tar kun rektaltermometer på pasienter der man mistenker feber. Om du kommer til meg og har 38,2 i temperatur i øret så er valget at enten du tar rektaltemperatur eller at jeg hjelper deg med å ta den. Det er fordi at når tempen i øret viser 38,2 kan rektaltempen din være 39,1. Det har jeg sett mange ganger. Og en forskjell på rundt 1-2 grader som en øretemp ofte viser i forskjell betyr en hel masse i hvor påpasselig man er med sepsisutvikling. 

For all del så kan du nekte å ta rektaltemperatur, men ikke kom og klag når du blir kritisk syk med sepsis i etterkant. 

Anonymkode: dafcb...c43

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...