Gå til innhold

Finnes helvete?


Rottenikken1

Anbefalte innlegg

Finnes det et sted med evig pine?

NOEN sier ja. Andre sier nei. Andre igjen vet ikke hva de skal tro. For et par århundrer siden var troen på et brennende helvete med evig pine for de ulydiges sjeler etter døden nesten universell i kristenheten. I dag er det mange som forkaster denne læren og holder seg til den hjemmestrikkede filosofien at «helvete er her på jorden». Hvordan forholder det seg egentlig? Kommer de onde til helvete? Finnes det virkelig et sted med evig pine?

Det er mange teorier om helvete. I middelalderen forestilte en seg at helvete var et sted under jorden hvor de syndere som ikke angret, ble pint i all evighet. Dante, den berømte dikteren som ble født i det 13. århundre, beskrev helvete på denne måten (fra Dantes guddommelige komedie, oversatt til dansk av Chr. K. F. Molbech, København 1929):

«Jeg flokker så av nakne ånder . . .

De verget seg med hender imot den hete jord og regnets flammer . . .

Rundt om jeg hornete djevler så . . . Hver den som svek . . . her straffet blir.»

Michelangelos freske i Det sixtinske kapell i Vatikanet skildrer et slikt fryktinngytende helvete. Det sies at denne fresken skremte vettet av pave Paul III, som hadde gitt Michelangelo i oppdrag å lage den.

Både Calvin og Luther godtok den katolske oppfatningen av helvete. I dag blir læren om et brennende helvete fortsatt holdt fram. New Catholic Encyclopedia sier: «Det viktigste kjennetegn på helvete . . . er dets ild, som er uslokkelig . . . og evig . . . Uansett hva som ligger i uttrykkene ’uslokkelig ild’ og ’evig ild’, bør de ikke bortforklares som meningsløse.» Og den kjente amerikanske vekkelsespredikanten Billy Graham sier: «Læren om et bokstavelig helvete finnes i alle de ledende kirkesamfunns trosbekjennelser. . . . Gud betraktet helvete som virkelig nok til at han sendte sin eneste Sønn til verden for å frelse menneskene fra helvete

I den senere tid har det imidlertid vært en tendens til å bortforklare læren om et bokstavelig helvete med ild og pine og i stedet fremstille det slik at det innebærer muligheten for at en kan gå fortapt og bli atskilt fra Gud for evig — en mental pine. I et brev fra Vatikanet som ble offentliggjort i 1979 på vegne av pave Johannes Paul II, ble imidlertid læren om at syndere som ikke angrer, vil komme til et brennende helvete, på nytt framholdt, og det ble advart mot å så tvil med hensyn til den.

Virkningen på dem som lever

Tanken på et brennende helvete har vært årsak til at folk har lidd de frykteligste kvaler. John Bunyan, forfatteren av Pilgrim’s Progress (Pilegrims vandring), skrev at da han var en gutt på ni—ti år, ble han skremt «av fryktelige drømmer, og . . . skalv ved tanken på den grusomme pinen i helvetes ild». Mange andre har lidd de samme kvalene. En mann fra Durban i Sør-Afrika sier: «Da jeg var gutt, hadde jeg de frykteligste marerittene om helvete, og jeg gråt ofte om natten. Mine kjære foreldre forsøkte å trøste meg, men de klarte det ikke.»

I århundrer er læren om et brennende helvete blitt hamret inn i lett påvirkelige barnesinn, og den har tordnet mot folk fra prekestolene. Hvilken virkning har dette hatt på folks hjerte? Har det fått folk til å bli vennligere, mer kjærlige og mer medfølende overfor andre?

Historikeren Henry C. Lea skriver i sin bok A History of the Inquisition of the Middle Ages at de som førte an i den avskyelige inkvisisjonen, trodde at de kjetterske ofrene deres «kanskje kunne bli frelst fra de evige flammer ved å gjennomgå en kortvarig ild». Han fortsetter: «Hvis en kjærlig og allmektig Gud utøste sin vrede over dem av sine skapninger som syndet mot ham, hadde ikke mennesket noe med å sette spørsmålstegn ved hans rettferdige veier, men i stedet ydmykt etterligne hans eksempel og glede seg når muligheten til å gjøre det ble det forunt.»

Den spanske historikeren Felipe Fernández-Armesto sier også: «Det er selvfølgelig sant at inkvisisjonens domstoler var skånselsløse i sin bruk av tortur for å tvinge fram en tilståelse; men igjen må de barbariske metodene veies mot de pinsler i helvetesom ventet en kjetter som ikke tilstod.» — Uthevet av oss.

Læren om evig pine har fått mange kirkegjengere til å bli ateister. Til og med Billy Graham innrømmet at det er «den av kristendommens læresetninger som er vanskeligst å godta». Men har denne læren virkelig støtte i Bibelen?

Er det en kristen lære?

’Selvsagt lærer Bibelen det,’ sier mange. Bibelen snakker om folk som blir kastet i en ild. Men bruk av symboler er vanlig i Bibelen. Er så ilden bokstavelig, eller er den symbolsk? Og hvis den er symbolsk, hva representerer den da?

Åpenbaringen, kapittel 20, vers 15, sier for eksempel: «Om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.» Men vers 14 sier: «Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen.» Dette høres rart ut! Kan dødsriket bli pint i ildsjøen? Og hvordan kan døden, som er en tilstand, bli kastet i en bokstavelig ild? Siste del av vers 14 sier: «Ildsjøen, det er den annen død.» Åpenbaringen 21: 8 bekrefter dette. Hva er så «den annen død»? Den katolske oversettelsen The Jerusalem Bible tilføyer dette i en fotnote til «den annen død»: «Evig død. Ilden . . . er symbolsk.» Ja, ilden er et symbol på fullstendig ødeleggelse eller tilintetgjørelse.

Dette var interessant! Men hva da med «dødsriket»? Det greske ordet som er gjengitt med «dødsriket» i den vanlige norske oversettelsen, er hades, som ifølge Strongs Exhaustive Concordance of the Bible betyr «grav». Er dødsriket et sted hvor de døde er ved bevissthet eller blir pint? Bibelen svarer: «De døde vet slett ingen ting. . . . For i dødsriket, som du går til, er det verken arbeid eller plan, verken kunnskap eller visdom.» — Forkynneren 9: 5, 10.

Skal de døde være i dødsriket for bestandig? Nei. Jesus var selv i dødsriket eller hades, men «stod opp den tredje dag», slik Bibelen og også kirkens trosbekjennelser lærer. (1. Korinter 15: 4; Apostlenes gjerninger 2: 29—32; Salme 16: 10) Det er også takket være Jesus «at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde». (Apostlenes gjerninger 24: 15) Så dødsriket skal til slutt bli tømt og opphøre å eksistere — det blir «kastet i ildsjøen».

Men noen spør kanskje: ’Hvorfor sier Åpenbaringen, kapittel 20, vers 10, at Djevelen skal pines i ildsjøen?’ Som vi har sett, er ildsjøen symbolsk. Det er derfor logisk å trekke den slutning at pinen også er det.

I bibelsk tid torturerte fangevokterne ofte fangene på det grusomste, og de ble derfor omtalt som «pinere». I en av sine illustrasjoner snakket Jesus om en ubarmhjertig tjener som ble ’overlatt til harde fangevoktere’. (Det greske ordet som her er brukt, er basanistes, som egentlig betyr «pinere», og mange oversettelser gjengir det også på denne måten.) (Matteus 18: 34; se EN.) Når Åpenbaringen derfor snakker om at Djevelen og andre skal «pines . . . i all evighet» i ildsjøen, betyr det at de vil «bli holdt i fangenskap» for bestandig i den annen død, det vil si at de blir fullstendig tilintetgjort. Det blir sagt at både Djevelen, den død vi har arvet fra Adam, og de onde som ikke angrer, skal ødelegges for evig — eller «bli holdt i fangenskap» i ildsjøen. — Jevnfør Hebreerne 2: 14; 1. Korinter 15: 26; Salme 37: 38.

Når vi er blitt kjent med Bibelens symbolske språk, kan vi bedre forstå hva Jesus mente da han snakket om at syndere skulle «bli kastet i helvete, der marken ikke dør og ilden ikke slokner». (Markus 9: 47, 48) Det greske ordet som her er oversatt med «helvete», er géenna eller Gehenna. Gehenna var navnet på en dal som lå utenfor Jerusalem, og som ble brukt som byens søppelplass. En ild ble holdt ved like der dag og natt for at byens avfall skulle bli tilintetgjort. Det som på den måten ble brent, innbefattet av og til liket av forbrytere som ble ansett for å være uverdige til å få en anstendig begravelse eller en oppstandelse. Det var også mark i dalen, som var med på å fortære avfallet, men de var absolutt ikke udødelige! Jesus viste ganske enkelt ved hjelp av en illustrasjon som judeerne lett kunne forstå, at de onde som ikke angrer, vil bli tilintetgjort for bestandig. Gehenna står derfor for det samme som «ildsjøen» — det er et symbol på den annen død, evig tilintetgjørelse.

Læren om evig pine er basert på tanken om en udødelig sjel. Men Bibelen slår tydelig fast: «Den sjel som synder, den skal dø.» (Esekiel 18: 4, 20GN; se også Apostlenes gjerninger 3: 23EN.) De som har forkynt læren om helvetes ild, har fått den sanne Gud, Jehova, til å framstå som en satan — et ondskapsfullt uhyre — i stedet for det han er: en kjærlig Gud, «barmhjertig og nådig . . . og rik på miskunn». — 2. Mosebok 34: 6.

I sin kjærlighet har Gud truffet tiltak for å frelse menneskene, ikke fra evig pine, men fra evig tilintetgjørelse. Jesus sa: «Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn, for at hver den som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv.» — Johannes 3: 16NW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ALT dette gadd jeg ikke lese. Til trådtittel: Ja, jeg tror det finnes. Det er mulig det er i Afrika der det er nød. Det kan i hvertfal være en teori. Om ikke kan det være livet her på jorden generelt. Føler vi møter så masse meningsløse hinder. Det er i hvertfal litt slik i mitt liv. Alt kan ligge til rette, men den viktigste brikken stemmer ikke helt og da blir det bare et irriterende hinder.

Anonymkode: d59cb...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke lese alt, men jeg syns denne gloheite sommeren har vært et sant helvete. Teller det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg tror helvete er et sted uten Gud; hvor menneskene som ikke vil ha noe med ham å gjøre er. Og der Gud ikke er tilstede finnes heller ikke kjærlighet. Og uten kjærlighet kommer ondskap, grådighet, egoisme og elendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete er en smart oppfinnelse for å skremme og få folk til å innordne seg. Det mest geniale med den religøse oppfinnelsen er at de fant en måte å holde kontrollen på folk uten å ha dem i fysiske lenker. Logikken er ganske enkel; enten så gjør du som Gud vil eller så kommer du til helvete.

Anonymkode: 1500c...996

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Det nærmeste jeg vil komme noe sånt er den usedvanlig lange triaden i HI. 

Anonymkode: 8d071...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste stedet helvete finnes er her på jorden og er basert på hvordan vi behandler oss selv og andre.  

Her kan du se et eks på hvordan  Jehovas vitne behandler sine medmennesker:

Vil anbefale denne boken  ;  De fire leveregler med  Don Miguel Ruiz

Anonymkode: 5814b...9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete finnes ja! Det ligger sør i Espedalsvannet, Gausdal kommune! Just google it....

Anonymkode: 301f3...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Hverken himmelen eller helvete eksisterer, bortsett fra her på jorden. Det som alltid har ført til helvete på jord har vært at menneskeheten har forsøkt å få jorden til å bli menneskehetens egenskapte himmel, men de som har lovet å skape paradis på jord har aldri lyktes med å skape noe annet enn helvete. For himmelen på jord er skapt av Gud, det var vi, menneskene, som skapte helvete.  

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke alle religioner som beskriver himmel og helvete.  Så hvor havner de da?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Stina234 skrev:

Nei, det er ikke alle religioner som beskriver himmel og helvete.  Så hvor havner de da?  

Vi havner i åndeverden.  Les "De fire leveregler med  Don Miguel Ruiz " 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bertinne skrev:

Vi havner i åndeverden.  Les "De fire leveregler med  Don Miguel Ruiz " 

Hvem er Don Miguel Ruiz ? Kan godt tenke meg å lese hva han skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Stina234 skrev:

Hvem er Don Miguel Ruiz ? Kan godt tenke meg å lese hva han skriver

Google han så kan du se hvem han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ja, helvetet finnes. Her på jorden. Hadde det finnes en gud, hadde det vært noe helt annet å være menneske på jorden. 

Anonymkode: 3c4dc...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at onde mennesker skaper helvete for andre på jorda iallfall. 

Anonymkode: bea98...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, helvetet finnes. Her på jorden. Hadde det finnes en gud, hadde det vært noe helt annet å være menneske på jorden. 

Anonymkode: 3c4dc...e1b

Du mener det ikke finnes en gud, men at helvete er her på jorden? 

Mener du at selve tilværelsen er helvete? 

Vanligvis er helvete et sted uten Gud, gjerne kombinert med straffedom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan skrev:

Du mener det ikke finnes en gud, men at helvete er her på jorden? 

Mener du at selve tilværelsen er helvete? 

Vanligvis er helvete et sted uten Gud, gjerne kombinert med straffedom. 

Jeg gjentar det jeg har sagt  tidligere : Les boken  De fire leveregler" med Don Miguel Ruiz, så ser du hva jeg mener 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...