Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener 560 000 og har 1 mill i EK. Skal skilles og ha to barn 50 %. Har ingen betalingsanmerkninger, noe sparepenger (men ikke mye, ca 60 000). Faren min kan stå som medlånetaker, men jeg skal betjene lånet på egenhånd. Jeg har ikke bil og kan leve svært nøysomt i ukene uten barn, normalt ellers.

Hva vil en fornuftig lånesum for meg være? Jeg vil helst ikke ha all verdens i lån, men nå er jeg nødt til å makse (innenfor det forsvarlige) for å få en bolig barna og jeg kan trives i.

Anonymkode: 91dce...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo hvor du bor.  Jeg er mer glad i å reise, enn i å betale på lån, så kjøpte et hus 30 min fra jobb på landet til 1.5 mill, har da kun 500000 i lån og lever et godt liv med mange reiser.

At du i såfall får 1.5 mil i lån er sikkert skulle jeg tro.

Anonymkode: ebea4...778

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs jo hvor du bor.  Jeg er mer glad i å reise, enn i å betale på lån, så kjøpte et hus 30 min fra jobb på landet til 1.5 mill, har da kun 500000 i lån og lever et godt liv med mange reiser.

At du i såfall får 1.5 mil i lån er sikkert skulle jeg tro.

Anonymkode: ebea4...778

Jeg bor i utkanten av Oslo. Her må jeg også bli boende pga barna.

Skrevet

2,5 mill kan du nok få. Og 3,5 mill til bolig trenger du vel i utkanten av Oslo også.

Anonymkode: 39d51...308

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil gjerne ha svar fra @Blondie65 hvis du har kapasitet, jeg har så tiltro til det du sier... :)

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2,5 mill kan du nok få. Og 3,5 mill til bolig trenger du vel i utkanten av Oslo også.

Anonymkode: 39d51...308

Ja, det ideelle er å ha råd til dette, for det er hva en treroms koster. Men ikke hvis det innebærer at jeg ikke har råd til en sjokolade på lørdagskvelden engang. Jeg vil også ha råd til å spare litt hver måned så jeg ikke behøver å bekymre meg for uforutsette utgifter. Og slippe å engste meg for uforutsette utgifter.

Men jeg er økonomisk. Jeg kjøper helst brukt på Finn. Ferierer helst i Norge (og har hytter i familien). Går sjelden ut og spiser etc. Foruten mat og denslags er luksus for meg å kjøpe en bok i ny og ne, en flaske vin og en søt plante.

Det skal sies at jeg i dag betaler et lån på 1,8 alene. Nå bor jeg i rekkehus, betaler villaforsikring, kommunale avgifter og felleskostnader til tomteselskapet. Disse utgiftene er høyere enn jeg vil ha i en leilighet. Leilighetene jeg ser på har felleskostnader på ca 3300. Jeg betaler også halvparten på utgiftene og lånet på en bil. Og jeg betaler halvparten av dagligvarene - der regner jeg noe utypisk med å få reduserte utgifter alene fordi (eks)mannen min slett ikke er billig i matveien. Telefon, Internett og avis dekker jobben.

Men jeg har barn. Selv om de arver klær og låner bøker på biblioteket er det jo en del kostnader forbundet med dem. Og selv om jeg synes det er bra å lære seg å leve forholdsvis nøkternt, vil jeg ikke at de skal oppleve at vi aldri har råd til noenting.

Skrevet

Det skulle stå "engste meg for renteøkning" i slutten av første avsnitt der oppe.

Skrevet

2 - 2,1 million, tipper jeg. Uten medlånetaker. Inkludert fellesgjeld.

Skrevet

Det kommer an på flere ting, bl.a. om du har annen gjeld som studielån og om barna går i barnehage eller ikke. Vil tippe du kan få rundt 1,5-2 mill. 

Anonymkode: e9484...607

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare Google og sjekke f.eks her?

https://m.dnb.no/privat/laan/boliglaan/laaneevne.html

Anonymkode: 25e9b...684

Jo. Men det varierer en del. I følge Sbanken kan jeg f.eks få 2,5. Kalkulatoren hos DnB sier 1,9.

Jeg skal uansett ta et møte med en rådgiver i banken så jeg får en profesjonell å tenke høyt med. Jeg blir utrygg av at kalkulatorer sier så mye forskjellig. Derfor er jeg interessert i erfaringer og anbefalinger fra andre her :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på flere ting, bl.a. om du har annen gjeld som studielån og om barna går i barnehage eller ikke. Vil tippe du kan få rundt 1,5-2 mill. 

Anonymkode: e9484...607

Jeg har ikke studielån. Barna går på skole.

Skrevet

Det som er litt fint med de nye lånereglene er at det blir tatt høyde for renteøkning, og at selv med renteøkning skal du kunne ha råd til en sjokolade på lørdagene :) 

Men spesielt siden du har barna 50/50 så vil ikke kalkulatorene gi deg helt riktige svar, og samme med at du har noen som kan være medlånetaker! 
Jeg har samlet gjeld på litt over 2 mill (studie/bolig, ikke fellegjeld), og fellesutgifter på leilighet på ca 3500,-, da koster lån/felles meg ca 11 500,- pr mnd. 

Det du kan gjøre for din egen del, du vet jo ca hvor mye du har utbetalt nå, og hva du betaler av faste utgifter i dag... hvor mye føler du selv du har råd til å betale på boliglån/fellesutgifter? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Det som er litt fint med de nye lånereglene er at det blir tatt høyde for renteøkning, og at selv med renteøkning skal du kunne ha råd til en sjokolade på lørdagene :) 

Men spesielt siden du har barna 50/50 så vil ikke kalkulatorene gi deg helt riktige svar, og samme med at du har noen som kan være medlånetaker! 
Jeg har samlet gjeld på litt over 2 mill (studie/bolig, ikke fellegjeld), og fellesutgifter på leilighet på ca 3500,-, da koster lån/felles meg ca 11 500,- pr mnd. 

Det du kan gjøre for din egen del, du vet jo ca hvor mye du har utbetalt nå, og hva du betaler av faste utgifter i dag... hvor mye føler du selv du har råd til å betale på boliglån/fellesutgifter? 

Takk for svar :)

Hvis jeg plotter inn opplysningene mine i SIFO - rettere sagt, jeg plotter inn 1 barn, ikke to, fordi de skal være hos meg halve tiden - så får jeg opp 15 000 i utgifter. Så kan jeg regne med 3300 i fellesutgifter. Jeg har utbetalt 30 500. Og vil vel få en ekstra barnetrygd nå, så 31 500. I så fall har jeg 13 200 til låneutgifter.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener 560 000 og har 1 mill i EK. Skal skilles og ha to barn 50 %. Har ingen betalingsanmerkninger, noe sparepenger (men ikke mye, ca 60 000). Faren min kan stå som medlånetaker, men jeg skal betjene lånet på egenhånd. Jeg har ikke bil og kan leve svært nøysomt i ukene uten barn, normalt ellers.

Hva vil en fornuftig lånesum for meg være? Jeg vil helst ikke ha all verdens i lån, men nå er jeg nødt til å makse (innenfor det forsvarlige) for å få en bolig barna og jeg kan trives i.

Ut i fra femgangerregelen kan du få 2.8M i lån, slik at du kan kjøpe bolig til totalpris på 3.8M.

Anonymkode: 6c10b...5b8

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du egentlig med dette?

Banken beregner hvor mye lån du kan få. Dette er forsvarlig, forutsatt at du lever nokså nøkternt. En lånekalkulator regner ut lånebeløpet for deg, enkelt og greit.

Og nei, det er ikke sånn at du kan definere hva slags bolig barna og du kan trives i, og så få et lån etter det. Du ser hva du har råd til, og finner en bolig til den prisen. Selv om det ikke er noe du synes barna og du kan trives i. Sånn er verden for oss alle.

Anonymkode: e0024...951

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig med dette?

Banken beregner hvor mye lån du kan få. Dette er forsvarlig, forutsatt at du lever nokså nøkternt. En lånekalkulator regner ut lånebeløpet for deg, enkelt og greit.

Og nei, det er ikke sånn at du kan definere hva slags bolig barna og du kan trives i, og så få et lån etter det. Du ser hva du har råd til, og finner en bolig til den prisen. Selv om det ikke er noe du synes barna og du kan trives i. Sånn er verden for oss alle.

Jeg vet faktisk ikke hvor mye jeg stoler på banker bestandig. Jeg har alltid lånt konservativt før, aldri ligget på grensen av bankens anbefalinger. Og lånekalkulatorebe spriker veldig. Jeg er også skeptisk fordi jeg hører om mange som har ubegripelig mye i lån.

Det er derfor jeg lurer på hva som egentlig er forsvarlig. Er 2,5 mill forsvarlig for meg, når én kalkulator sier 1,9, mens en annen sier 2,6?

Nå har jeg ikke luksusen å velge å ta opp lite lån i min livssituasjon. Da får jeg ikke soverom (men det går vel, det også) eller barna må bo lenger unna nærmiljøet sitt. Men samtidig er jeg alene nå, og må følgelig klare meg selv.

Skrevet

Jeg ville ikke lånt mer enn 2.mill. Du må ha mulighet til å legge opp buffer. Bankene setter opp renten allerede neste mnd, og boliglånsrenten er forventet å gå opp til 4% innen 3år. Det vil gjøre stor forskjell på lånet. Du bør kunne legge av buffer til renteøkning, og også økning av fellesutgiftene. Fellesutgiftene der jeg bor har f.eks gått opp 1000kr pr mnd iløpet av 3år. Det høres jo ikke mye ut men det er 12 000kr hvert år som jeg før kunne bruke til andre utgifter. Du skjønner tegningen. Ikke ta opp maks lån når du har barn. Har du stabil jobb, altså en jobb du er ganske sikker på at du ikke mister de neste årene? Tenk risiko, og gå så utifra det. Jeg tjener litt mindre enn deg og er utrolig lettet over at jeg ikke tok opp mer enn jeg gjorde, det ligger en enorm trygghet i å kunne ha en stor buffer i tilfelle bilen ryker, eller jobben for den saks skyld. 

Anonymkode: 8046f...30e

• Liker 1
Skrevet

De har sagt i 20 år at renta skal gå opp.

Og at fellesutgiftene dine har gått opp med 1000kr pr mnd skyldes jo lån sameiet ditt har tatt opp...

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De har sagt i 20 år at renta skal gå opp.

Og at fellesutgiftene dine har gått opp med 1000kr pr mnd skyldes jo lån sameiet ditt har tatt opp...

Men nå er det konkretisert; det blir renteøkning i september:

https://e24.no/makro-og-politikk/norges-bank/i-hoest-setter-norges-bank-opp-renten-olsen-gaar-mot-stroemmen/24381409

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...