Gå til innhold

Hvilke sauser bruker du mest

Fremhevede innlegg

Gjest Stella Rose
Skrevet

?

Diverse tomatsauser, Béarnaisesaus og brunsaus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker ikke så mye saus egentlig. Hvis jeg lager saus er det gjerne rødvinssaus, skalldyrsaus, bernaise eller en sjysaus. Aldri pose. 

Anonymkode: b3ce5...26a

Skrevet

Her er det tomatsaus og brun saus som er gjengangerne, når det blir aktuelt. 

Skrevet

Til hverdags: Definitivt tomatsaus til pasta, enklest og kjappest mulig, typisk med olivenolje, hvitløk og chili pluss gode hermetiske tomater, og så med diverse smakstilsetninger avhengig av hva slags pasta det er (ansjos, oliven etc til puttanesca, løk og bacon til amatriciana, feks).

I helgene:
- beurre blanc, dvs vin- og smørsaus til fisk.
- brunet smør til fisk, enten med sitron, sjalottløk og kapers, eller med soyasaus, sesamolje og koriander
- innkokt bisque, altså skalldyrkraft, også som saus til fisk. Ikke så ofte, da, men noe jeg gjør så ofte jeg kan i det minste.

- rødvins- og/eller portvinssaus med kraft, og gjerne litt karamell+vineddik i starten til alle typer rosastekt rødt kjøtt

Synes også kryddersmør og hjemmelagde smaksatte majoneser er supert følge til både kjøtt og fisk i stedet for saus. Enklere, men stadig veldig godt.

Anonymkode: dbfeb...c5a

• Liker 1
Skrevet

Hvit saus står helt på toppen, siden den er så kjekk til alt mulig og lett kan endres til alt fra karrisaus til ostesaus. Så kommer brun saus og bernaise. Fiskesaus og fløtesaus kommer deretter. Tomatsaus bruker jeg aldri pga allergi mot tomat.

Anonymkode: 108ee...72a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til hverdags: Definitivt tomatsaus til pasta, enklest og kjappest mulig, typisk med olivenolje, hvitløk og chili pluss gode hermetiske tomater, og så med diverse smakstilsetninger avhengig av hva slags pasta det er (ansjos, oliven etc til puttanesca, løk og bacon til amatriciana, feks).

I helgene:
- beurre blanc, dvs vin- og smørsaus til fisk.
- brunet smør til fisk, enten med sitron, sjalottløk og kapers, eller med soyasaus, sesamolje og koriander
- innkokt bisque, altså skalldyrkraft, også som saus til fisk. Ikke så ofte, da, men noe jeg gjør så ofte jeg kan i det minste.

- rødvins- og/eller portvinssaus med kraft, og gjerne litt karamell+vineddik i starten til alle typer rosastekt rødt kjøtt

Synes også kryddersmør og hjemmelagde smaksatte majoneser er supert følge til både kjøtt og fisk i stedet for saus. Enklere, men stadig veldig godt.

Anonymkode: dbfeb...c5a

🤤

Anonymkode: d9f54...a96

Skrevet

Vi bruker generelt lite saus, og tar heller litt lettrømme som tilbehør til middagen.  Det passer både til fiisk og kjøtt. 

Når jeg lager gryteretter av kjøtt lager jeg brun saus.  Da bruner jeg saus fra grunnen og tilsetter det jeg ønsker og som jeg synes passer til retten( f.eks. chili, løk, cayennepepper osv). .Har skivet brunost i fryseskapet som jeg enkelt tar skiver fra også.  

De eneste gangene (i det daglige) hvor jeg lager hvit saus er til fiskeboller, fiskegrateng og plukkfisk.   Vi er veldig glad i fisk, men det er bare til fest og i helgene at jeg lager saus som er mer avansert enn lettrømme :) 

Unntaket er fiskesuppe og saus til festfisk.  Jeg koker kraft av reke- og krabbeskall, og fryser ned.  Så bruker jeg det i supper og sauser.  Jeg kan love at det utgjør en stor forskjell!

Skrevet

Kjøttkakesaus 😋

Anonymkode: 15272...ffe

Skrevet

Hollandaise og fløtesaus 💓

Gjest rabrabara
Skrevet (endret)

Bruker ikke mye saus, men mest tomatsaus, glass eller hjemmelaget. Så lager vi på kraft til kylling eller i panna til biff. Da bruker vi smør, kraft, sødme, syre og noe for å runde smaken.

Biff hos mamma er lik bernaise er lik NAM!

Endret av rabrabara
Skrevet

Soyasaus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...