Gå til innhold

Hva gjør dere med 6-åring i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er foreldre til en snart 6-åring. Hun er eneste bsrny,og vi bor 2km unna nærmeste hus.Bor på gård med kornproduksjon,så pappa er inne i en hektisk periode med mye jobbing(særlig i helgene da ha i ukedagene ikke får gjort så mye utenom kontorjobben.....6-åringen uttrykker (og har gjort det noen år) at helgen er kjedelig. Hun har formingsutstyr,spill,bøker,leker, får se på tv 30min etter frokost og 30min fra kl 18. Vi eier ikke iPad. Hun har mye å gjøre mener vi,men hun vil ingen ting og henger etter oss (særlig meg) og sier hun kjeder seg. Svarer hun får er at hun får finne på noe. Er hun med pappa ute ,kommer hun inn etter 20min. Vi skal da ikke trenge å aktivisere en 6-åring hele helgen! Tips til hva vi kan gjøre. Synes ikke jeg kan belaste de vi kjenner med barn hver eneste helg hele året heller.....

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La få se tv/film. 

Anonymkode: 20ced...fe9

Hver helg hele dagen? Får jo allerede se på tv 1time om dagen! Det burde holde for en skolejente

Anonymkode: 0b0d5...21c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tur, bygger hytter ute og inne, drar vekk fra gården på besøk til venner/familie, lekeland, blir med på ærend/butikk. Min 6åring har aldri vært flink til å leke selvstendig, og det er noe vi må øve på.

Anonymkode: efbb7...2a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mye ute i skog og mark. Her elsker ungene (2, 6 og 😎 geocaching og noe som kalles stifinneren. Det er ett orienteringsprogram for barn. Handler om å se steder, ikke løpe. Ville sjekket ut om kommunen deres har noe slikt. Stolpejakten er vel det nye på østlandet nå. I tillegg er vi ofte med vennepar med barn, eller vi har med oss en venn eller 2. Ellers er vi mye på lekeplasser, strand og bibliotek. Sjekk om biblioteket har opplegg for barn på lørdagene, og sjekk ut barnegruppa til den lokale turistforeningen.  De har ofte turer hit og dit der man treffer andre barn. Veldig moro. 

Anonymkode: 8cbf0...86e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser mye på tv om morgenen, fra 7-9. Vi er mye ute. Vår 6 åring har alltid trengt mye aktivisering, og er veldig aktiv. Vi er mye ute på turer sammen, enten i skogen, til sjøen eller til byen. Er ofte på bibliotek eller lekeplass eller på besøk. Fredagen er det kosekveld med taco og film i stedet for barne tv 

Vi legger opp til en felles aktivitet lørdagen, da har hun enda mye tid til å leke alene og aktivisere seg selv. Søndagen går ofte med til å leke med venner i gata, og hun leker også mye selv, men er ingen hjemme drar vi ofte en tur til besteforeldrene hvis ikke blir dagen litt for lanh. Å bare være hjemme en dag med vår overaktive  6 åring er ingen oppskrift på suksess. Vi er over gjenomsnittet aktive ser jeg sammeblignet med de rundt oas, men i vår familie er det nødvendig. Å bare være hjemme ei heil helg (uten tur i nærområdet etc) leder bare til at vi alle blir sure. Før jeg fikk barn var jeg selv likedann. Kjeda meg om jeg ikke hadde noen planer den helga. 

Anonymkode: 261d0...a1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun går på svømmekurs lørdag morgen. Hun er ei aktiv jente som heller ligger opp ned enn å sitte. Hun liker å være med å handle,men jeg gjør jo ikke det hver helg 😉 har prøvd tur i skogen,men da vil hun hjem etter veldig kort tid. Har lagd bål,lagd kongledyr, lett etter insekter,hatt skattejakt etc i skogen-ingen suksess. Har ikke besteforeldre så nært at vi kan besøke I en helg. Venner med barn er oftest opptatt i helger (på tur, på kamper, har besøk etc). Hun er for liten etter vår mening til å ha fritids aktiviteter. Vi har stolpejakt i kommunen,det mistet hun interessen for etter 1stolpe. Ingen barnas turlag i år kommune...blir for langt å reise dit de har det. Ønsker ikke å bruke mye penger på lekeland og gårdsbesøk og fornøyelsesparker.....de lekeplassene vi har her er snart utslitt 😉

Anonymkode: 0b0d5...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få venner på besøk, dra til badeland, gå på kino. Kan forstå det er kjedelig og ensomt når det ikke er lekekamerater i nærheten. Her var 6 åringen ute med kompiser så og si hele dagen.

Anonymkode: 304d3...0cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver helg hele dagen? Får jo allerede se på tv 1time om dagen! Det burde holde for en skolejente

Anonymkode: 0b0d5...21c

Vel, en film varer lengre enn to ganger 30 minutter. Slenger du på litt andre aktiviteter og leker, så er hun vel underholdt til leggetid. 

Anonymkode: 20ced...fe9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Er det ikke andre i klassen hennes dere kan ha playdate med? Da jeg var i den alderen var jeg alltid med venner i helgene. Skjønner hun kjeder seg med å bare henge med voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BearMama skrev:

Er det ikke andre i klassen hennes dere kan ha playdate med? Da jeg var i den alderen var jeg alltid med venner i helgene. Skjønner hun kjeder seg med å bare henge med voksne.

Hun har gått 2dager på skolen😉 ingen klasseliste enda. Jeg husker fornavn på 3av barna 😉men takk for tips. Opplever nok at vi voksne(særlig jeg) er roten til kjedsomheten....det er mye oss to. Badeland koster flesk.....

 

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kino-dag hjemme - han styrer på masse i forkant med å rigge til, få det mørkt, ordne stoler, poppe pop-corn, velge den perfekte filmen, lage billetter osv.

Bake-dag - som er snikinnføring av lesetrening i samme slengen. Han leter etter perfekte oppskriften å lage selv på matstart.no (matprat.no for barn) - mye bilder, litt tekst.

Mobilspill - jadda, bare rynk på nesen - men finnes lærerike som er gøy, han driver f.eks nå og lærer seg programmering for barn. 

Trampoline. 

 

Anonymkode: 5f300...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eline993

Sykle, bål, tur i nærmiljøet, overnatte i telt, meld henne på fritidsaktiviteter, Finn på nye uteleker foreksempel: Gi barnet kamera og dra på jakt etter gode motiver i naturen eller Bokstavjakt: gå på jakt etter ting som ligner på bokstaver i naturen (lærer alfabet med det same 😉), mal et felles kunstverk, reproduser gamle klær (la barnet påvirke designet, og velge nye lapper og knapper, farge osv), bak noe godt sammen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun går på svømmekurs lørdag morgen. Hun er ei aktiv jente som heller ligger opp ned enn å sitte. Hun liker å være med å handle,men jeg gjør jo ikke det hver helg 😉 har prøvd tur i skogen,men da vil hun hjem etter veldig kort tid. Har lagd bål,lagd kongledyr, lett etter insekter,hatt skattejakt etc i skogen-ingen suksess. Har ikke besteforeldre så nært at vi kan besøke I en helg. Venner med barn er oftest opptatt i helger (på tur, på kamper, har besøk etc). Hun er for liten etter vår mening til å ha fritids aktiviteter. Vi har stolpejakt i kommunen,det mistet hun interessen for etter 1stolpe. Ingen barnas turlag i år kommune...blir for langt å reise dit de har det. Ønsker ikke å bruke mye penger på lekeland og gårdsbesøk og fornøyelsesparker.....de lekeplassene vi har her er snart utslitt 😉

Anonymkode: 0b0d5...21c

Så da utgår alt av fritidsaktiviteter, handle/by/cafetur, alle slags lekeland, badeland, fornøyelsesparker og gårdsbesøk (er ikke det ofte gratis..?). Hun har ingen skolevenner å leke med, besteforeldrene er for langt unna, og hun får ikke se på tv. Hadde jeg vært henne hadde jeg nok gått på veggen... Helgene i barndommen var stort sett byturer, besteforeldre, kanskje badebasseng, leke med vennene i gata og se film på kvelden. Tror kanskje dere skal revurdere noen av prinsippene deres, skjønner godt at hun kjeder seg, hun må være kjempeensom! 

Anonymkode: 7c0ca...8ee

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke jeg kan belaste de vi kjenner med barn hver eneste helg hele året heller.....

Kan ikke noen komme på besøk da, så avlaster du kanskje noen, og datteren din får selskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trampoline i hagen,hatt siden hun var 3år....brukes kanskje 1x hver 14. dag..

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Kan ikke noen komme på besøk da, så avlaster du kanskje noen, og datteren din får selskap. 

.....de er som regel veldig opptatt i helger😉kamper med idretten,hytteturer, familiebesøk, overnattingsbesøk av klassevenner......

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er klar for mer samvær med jevnaldrende i helgen. Nå som dere får liste over hvem hun går i klasse med blir det enklere. Med mine har det ikke gått lang tid etter skolestart, før helgedagene var travle med kjøring til sportsaktiviteter (langrenn/barmarkskjøring, renn, fotball/håndballkamper og samlinger).  Når det er litt avstand mellom husene (flere kilometre) kan det bli for langt å oppsøke klassekamerater på måfå, da sender du en melding og avtaler, så går hun en vei og blir hentet den andre (hvis det er langt/mørkt).

Anonymkode: 77707...c40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg får litt uggen følelse når du sier at du ikke skal trenge å aktivisere en 6-åring en hel helg. Dette er jo din 6-åring?? Dette er ditt barn. Det er klart at det er ditt ansvar å aktivisere barnet ditt i helgene. Jeg sier ikke at du skal holde henne opptatt hvert eneste sekund av dagen, 6-åringer må jo også kunne sitte rolig å pusle med ting. Men hun er 6 år, og den eneste tiden hun har til å være sammen med dere er helger. Dere må jo finne på noe ute av huset med henne... barn får også brakkesyke av å kun være inne i huset hele tiden, eller i det samme området uten noe mer stimuli enn TV og de samme lekene. Tenker at hun bør kunne være med på butikken, dra på fjellturer, tur til stranden, finne fine skogsveier, lage bål og grille ute, osv. Evt. engasjer henne i det som dere gjør, og la henne ta del. Høres ut som at hun er enebarn også(?), og da er det vel ikke usannsynlig at hun kjeder seg når hun ikke har noen søsken å leke med heller.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...