Gå til innhold

Spikerhull i veggen, leier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner ingen oppdatert info om dette så det er derfor jeg lager en ny tråd her inne :)

Vi leier gjennom et utleiefirma og på kontrakten står det at det er begrensninger på å borre hull i vegger og tak. 

Vi spurte vedkommende om dette og fikk til svar at vi kan henge opp hva vi vil, men veggen må være tilbake i samme standard ved utflytting. 

MEN kan de virkelig kreve at vi IKKE skal få lov til å henge opp bilder osv. uten av vi må stå til ansvar for å dekke over hulene? 

Bare virker urimelig å si at vi ikke får lov til å lage et eneste hull.

Anonymkode: c39ca...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig enkelt å fylle igjen pittesmå hull om dere henger opp med stifter (altså pittesmå spikere), spesielt om veggene er hvite. 

Anonymkode: a8831...841

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

MEN kan de virkelig kreve at vi IKKE skal få lov til å henge opp bilder osv. uten av vi må stå til ansvar for å dekke over hulene? 

Ja.

Nei :)

Anonymkode: d9cb3...617

• Liker 5
Skrevet

Ja.

Nei :)

Anonymkode: d9cb3...617

Skrevet

Jo  litt urimelig er det faktisk. Man betaler for å ha hjemmet sitt der. Men det finnes nok av de som mener at man kun skal betale, men helst ikke leve der.

Men det finnes måter og begrense skader fra oppheng. Google litt rundt

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner ingen oppdatert info om dette så det er derfor jeg lager en ny tråd her inne :)

Vi leier gjennom et utleiefirma og på kontrakten står det at det er begrensninger på å borre hull i vegger og tak. 

Vi spurte vedkommende om dette og fikk til svar at vi kan henge opp hva vi vil, men veggen må være tilbake i samme standard ved utflytting. 

Anonymkode: c39ca...a8e

Joda, bilder kan du henge opp som du vil. Med små bildestifter som knapt nok lager hull. Du skal ikke bruke svære skruer eller svære 4" spiker. Og lag ETT hull per bilde. Ikke 3-5 hull før du endelig finner rett plass til bildet. 

Anonymkode: 37c47...d5a

• Liker 1
Skrevet

Her har huseier skrevet det så fint i kontrakten: "Du kan ikke slå inn spiker / skruer eller lignende i vegger, tak, gulv, vindus- og dørkarmer eller lister. Eventuelt oppheng av bilder må gjøres med tynne bildelister" 
Jeg har flere ganger bedt om presistering på hva de legger i "tynne bildelister", men får ikke svar. 🙄
Naboene har barn, og jeg vet at de endte med å måtte knyte fast tunge steiner under barnesenga siden de ikke fikk feste den til veggen...

Anonymkode: f893b...a34

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, Kontormus said:

Jo  litt urimelig er det faktisk. Man betaler for å ha hjemmet sitt der. Men det finnes nok av de som mener at man kun skal betale, men helst ikke leve der.

Men det finnes måter og begrense skader fra oppheng. Google litt rundt

Problemet er jo det at dersom man bytter leieboere relativt ofte vil det rimelig fort bli ganske så mange hull i veggene... Jeg har bodd flere steder hvor det ikke er lov å henge opp bilder, og det forstår jeg utrolig godt. Har uansett aldri vært noe problem for meg - det finnes andre måter å henge opp et par bilder her og der! Bruker selv command strips. Da blir det ikke merker på veggene. Litt dyre i Norge, men sånn er det. Når jeg kjøper egen leilighet så tror jeg virkelig at jeg kommer til å fortsette med å bruke slike strips... hull i veggene er ikke noe pent.

Anonymkode: e3c37...49b

Skrevet

Er det små bilder/plakater så kan du tape binders på veggen og feste bildene med magneter.

Eller så kan du tette hullene når du flytter derfra.

Anonymkode: 4ac03...6d7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo det at dersom man bytter leieboere relativt ofte vil det rimelig fort bli ganske så mange hull i veggene... Jeg har bodd flere steder hvor det ikke er lov å henge opp bilder, og det forstår jeg utrolig godt. Har uansett aldri vært noe problem for meg - det finnes andre måter å henge opp et par bilder her og der! Bruker selv command strips. Da blir det ikke merker på veggene. Litt dyre i Norge, men sånn er det. Når jeg kjøper egen leilighet så tror jeg virkelig at jeg kommer til å fortsette med å bruke slike strips... hull i veggene er ikke noe pent.

Jo, men utleiere tjener jo penger på å leie ut. Det er mye og forvente at den som bor der ikke skal kunne henge opp noe i det som er hjemmet deres. Jeg syns man som utleier kan sparkle litt, og gi det et nytt malingsstrøk. Det er jo businessen deres dette. Lett på ræva, eller ring firma som gjør dette på null komma niks.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Kontormus skrev:

De på bildet fikk jeg nei til, da de må skrus i veggen. Og om jeg ville ha opp bildehyller var det ikke sikkert den som kom etter meg ville..........

Men, bildis? Det er egne taklister, med spor? Eller noe som kan brukes i alle taklister? Jeg ser liksom ikke helt for meg den samtalen om jeg sender mail og spør om jeg kan bytte ut ene taklista på stua 😛

Anonymkode: f893b...a34

Skrevet

Kjøp slike borrelåsklistremerker på Clas Ohlson.

Anonymkode: 5ea07...6e6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hull i veggene er ikke noe pent.

Du ser jo ikke hull i veggen bak bilder og slikt 😂

Skrevet
1 hour ago, Kontormus said:

Jo, men utleiere tjener jo penger på å leie ut. Det er mye og forvente at den som bor der ikke skal kunne henge opp noe i det som er hjemmet deres. Jeg syns man som utleier kan sparkle litt, og gi det et nytt malingsstrøk. Det er jo businessen deres dette. Lett på ræva, eller ring firma som gjør dette på null komma niks.

Joa, om man leier ut en hel leilighet med en langtidskontrakt av noe slag så skjønner jeg kanskje det. Men ikke om det er typisk "studentutleie" hvor det gjerne byttes ut både en og to leieboere i kollektivet hvert eneste år. Da blir det bare for dumt at utleieren skal måtte betale - opptil flere ganger årlig - for at leieboeren skal kunne spikre bilder på veggen.

Som leietaker synes jeg det er bedre om utleieren forbyr oppheng av bilder med spiker. Det som skjer i praksis er jo ikke det at utleieren sparkler/maler ved hvert leieboerbytte, men at det bare blir flere og flere hull i veggen. I den ene veggen der jeg bor nå er det såpass mange hull at jeg måtte henge opp et svært veggteppe for å skjule jævelskapen.

Skrevet

Ikke veldig rart når det er et utleiefirma. De samme reglene gjelder for studentboliger gjennom samskipnaden. 

Jeg leier gjennom et utleiefirma og de er veldig greie på dette, men nå var det jo ekstremt mye hull og spiker i veggene fra før av. Jeg skjønner godt at utleiere ønsker å begrense dette da det fører til mer vedlikehold. I tillegg er det jo heller ikke så hyggelig å overta en leilighet med masse skader på veggene. Utleiefirmaet kan jo ikke shine opp hver eneste leilighet hver gang noen flytter ut. 

Anonymkode: f5aa2...422

Skrevet

Min sønn bor i studentbolig. Der har de bord lagt på tvers langs veggen. Dette kan de feste ting i. Når de blir for hullete byttes de ut. Men det skjer ikke årlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...