Gå til innhold

Veggedyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har den siste uka våkna opp med kviseliknende sår rundt om på ansikt, nakke og lår. Var ikke før et par dager siden at jeg innså at dette er bitt av et eller annet slag og ikke kviser. Kan dette være bitt av veggedyr? Noen som har erfaring? Sover med vinduet oppe, men med myggnetting på så det skal egentlig ikke være mygg. Tenkte ikke noe over det i starten siden det tross alt er sommer, men nå er jeg usikker. Har ikke vært på noe reise i sommer, så det kommer i hvertfall ikke fra sydentur/hotell/flyplass. 

Men hvis det er veggedyr, hvordan blir man kvitt det? 

Er forresten snakk om en leilighet som jeg leier, vil det si at det er utleierne som står ansvarlig, eller er det meg?

Anonymkode: cf398...5ef

Skrevet

Folkehelseinstituttet har rimelig gode infosider om veggedyr, hvor du kan se bilder av veggedyr og hvordan det typisk ser ut dersom de har funnet seg til rette. De liker seg i madrasser, da de forsyner seg av mennesker som sover eller er veldig rolige (sofa er også et yndet sted). Et klassisk tegn på at du er bitt av veggedyr er at bittene opptrer i klynger eller linjer - altså flere merker nær hverandre.

Hvem som er ansvarlig for sanering varierer litt. Dersom du har bodd der lenge er sannsynligheten større for at du innførte veggedyrene, og da står du ansvarlig. Har du nylig flyttet inn, eller fått veggedyr via en nabo (de kan smitte mellom leiligheter) er det ikke du som skal betale. 

Det er dyrt med sanering, kan bli flere ti-talls tusen, og veggedyr kan være vanskelig å bli kvitt. Noen ganger må man ta flere runder med skadedyrfirma. (lurt å ha gode avtaler og følge opp firma, sikre at de kommer på sluttbefaring, etc) Jeg ville vurdert å skru på varmen godt i leiligheten, tette alle luker, og flytte ut i en mnd+. Det er ikke en metode med garanti, men mye rimeligere enn å betale skadedyrfirma.

Anonymkode: e79ab...f43

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folkehelseinstituttet har rimelig gode infosider om veggedyr, hvor du kan se bilder av veggedyr og hvordan det typisk ser ut dersom de har funnet seg til rette. De liker seg i madrasser, da de forsyner seg av mennesker som sover eller er veldig rolige (sofa er også et yndet sted). Et klassisk tegn på at du er bitt av veggedyr er at bittene opptrer i klynger eller linjer - altså flere merker nær hverandre.

Hvem som er ansvarlig for sanering varierer litt. Dersom du har bodd der lenge er sannsynligheten større for at du innførte veggedyrene, og da står du ansvarlig. Har du nylig flyttet inn, eller fått veggedyr via en nabo (de kan smitte mellom leiligheter) er det ikke du som skal betale. 

Det er dyrt med sanering, kan bli flere ti-talls tusen, og veggedyr kan være vanskelig å bli kvitt. Noen ganger må man ta flere runder med skadedyrfirma. (lurt å ha gode avtaler og følge opp firma, sikre at de kommer på sluttbefaring, etc) Jeg ville vurdert å skru på varmen godt i leiligheten, tette alle luker, og flytte ut i en mnd+. Det er ikke en metode med garanti, men mye rimeligere enn å betale skadedyrfirma.

Jeg er helt fra meg av dette. Leiligheten er et anneks som er avsidesliggende - ingen vegg i vegg. Jeg er student og har ikke råd til sanering. Har heller ingen jeg kan bo hos 1 måned. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har den siste uka våkna opp med kviseliknende sår rundt om på ansikt, nakke og lår. Var ikke før et par dager siden at jeg innså at dette er bitt av et eller annet slag og ikke kviser. Kan dette være bitt av veggedyr? Noen som har erfaring? Sover med vinduet oppe, men med myggnetting på så det skal egentlig ikke være mygg. Tenkte ikke noe over det i starten siden det tross alt er sommer, men nå er jeg usikker. Har ikke vært på noe reise i sommer, så det kommer i hvertfall ikke fra sydentur/hotell/flyplass. 

Men hvis det er veggedyr, hvordan blir man kvitt det? 

Er forresten snakk om en leilighet som jeg leier, vil det si at det er utleierne som står ansvarlig, eller er det meg?

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt fra meg av dette. Leiligheten er et anneks som er avsidesliggende - ingen vegg i vegg. Jeg er student og har ikke råd til sanering. Har heller ingen jeg kan bo hos 1 måned. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre

Du kan bare slappe helt av, utleier sitt ansvar. Han skal vel også dekke opphold dersom det ikke er mulig, eller avslag i prisen (dog ikke ta meg på ordet) 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge har du bodd der? Hvis du nettopp flyttet inn er det utleier sitt ansvar, hvis du har bodd der lenge er det muligens ditt ansvar. Har du kjøpt noen brukte møbler nylig? Har du sjekket madrassen din for spor etter veggedyr?

Jeg skjønner at dette er en kjedelig situasjon - veggedyr er et mareritt. Jeg ville forhørt meg med lokale skadedyrforkjempere om de tilbyr gratis befaring for å bekrefte veggedyr. Dersom du får noen på befaring, be om et prisoverslag på en saneringsjobb. Og husk: du trenger jo tross alt ikke få panikk før du vet om det er veggedyr :) 

Dersom det viser seg at du har veggedyr har du faktisk en lovfestet (tja, i alle fall forskrifts-festet, skadedyrforskriften) plikt til å bekjempe disse skadedyrene. Pluss at de er et mareritt å bo med, selvsagt. Jeg har, som nevnt hørt at man trolig kan bekjempe like effektivt med varmen skrudd på fullt og null mennesker i leiligheten i 4 uker. En skadedyrbekjempelse av veggedyr består primært av varme/kuldebehandling: Man støvsuger og tetter leiligheten og deretter varmebehandler man eller fryser. De bruker høyere temperaturer og det tar derfor kortere tid, men ved 3-4 uker på 30+ grader uten tilgang på mat vil trolig veggedyrene være kaputt. Grunnen til at det har blomstret opp med veggedyr de siste årene er bl.a. at de har utviklet resistens mot kjemiske midler, og derfor er det eneste virkemidlet man har å sulte/tørke dem ut. Silica-pulver (uttørrende), varme og kulde, slik at livssyklusen deres speedes opp (varme) eller de bruker opp energilagre (kulde). 

Dersom utleier er grei og rimelig, ville jeg sagt ifra og håpet at han/hun tok kostnaden uten å tenke for mye over det, eller spleise. Jeg tror også man kan søke lånekassa eller Nav dersom man får store uforutsette kostnader som dette. Veggedyr er mer og mer vanlig, og flere store utleieselskaper, studenskipnader osv har begynt å få god kunnskap om veggedyr. Kanskje studentskipnaden din kan hjelpe deg? Poeng: ikke vær flau over å be om hjelp - dette er mye mer utbredt enn du tror. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...