AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #1 Skrevet 18. august 2018 Jeg og kjæresten har vært sammen en stund. Han har vært samboer før, jeg har ikke det. Jeg har lyst til å gifte meg, helst før vi flytter sammen, eller i hvert fall være forlovet og ha planlagt konkret når vi skal gifte oss. Men jeg har ikke lyst til å mase på ham om det eller diktere at sånn og sånn skal vi gjøre det. Vi har ikke snakket så mye om sånt enda, men synes det snart er naturlig at vi gjør det, og da vil jeg helst klare å formidle mitt ønske på en god måte som ikke han oppfatter som tvang. Også har jeg jo lyst til at han skal ha lyst til å gifte seg med meg og fri, ikke bare gjøre det fordi jeg vil. Grunnen til at jeg har lyst til å gifte meg er litt at jeg synes det å skulle bo sammen er så forpliktende at da kan vi like gjerne være gift og fordi det rent juridisk er en mye bedre løsning enn å være samboere (det er et bra innlegg i Aftenposten om det i dag). Jeg trenger ikke noe stort, fancy bryllup, jeg er fornøyd med å gifte meg på rådhuset og vil egentlig synes det var behagelig å ikke ha stor fest. Noen om har tips til hvordan jeg kan ta opp temaet uten at det blir unødvendig høytidelig? Anonymkode: ac913...779
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #2 Skrevet 18. august 2018 Da må du bare si det rett ut. De fleste i dag gifter seg ikke før de flytter sammen, eller forlover seg. De fleste er nok som meg og bryr seg nada om et papir. De aller fleste jeg kjenner i samboerskap har cært sammen i godt over 10 år, og ekteskap har aldri vært noe man har hatt lyst til. Er ekteskap viktig for deg, så sier du at du vil gifte deg før du flytter sammen, men siden din kjærste har vært samboer før, så er det tvilsomt han vil gifte seg før han har prøvd samboerskap først. Anonymkode: 66137...726
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #3 Skrevet 18. august 2018 Du trenger kanskje ikke "ta det opp", men bare si det som det er om det kommer opp? Hvis samboerskap blir et tema, så ville jeg bare sagt at jeg vil ikke bo med noen med mindre vi er forlovet. Eller du kan bare jobbe det inn i samtalen indirekte. Husker i The Office så vil Jim at Pam skal flytte inn hos ham, og hun sier bare "jeg vil ikke bo med noen med mindre vi er forlovet". Ikke si det som en bitch, men ikke si det som om du unnskylder deg heller - bare si det vennlig og som om du mener det. Anonymkode: 57456...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #5 Skrevet 18. august 2018 Jeg tror jeg bare ville spurt rett ut om han kunne tenke seg å gifte seg i nærmeste fremtid. Fortell at du har lyst, men ikke ønsker et stort, dyrt bryllup. Selv har jeg også lyst til å gifte meg, vi har vært samboere i over 6 år, og jeg spurte hva han tenkte om det for en god stund siden nå. Var helt i orden det, jeg kunne bare si når og hvor han skulle møte opp 😂 Med andre ord, bryllupet og papirene er ikke viktig, i hans øyne er vi allerede «gift.» Anonymkode: 2c0ac...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #6 Skrevet 18. august 2018 Takk for svar! Jeg vil helst få til å nevne det i en naturlig sammenheng, men synes også at det ville være litt dumt å ikke ha formidlet det før vi evt. kom til å snakke om å flytte sammen. Synes liksom det er mest redelig å ha fortalt det på forhånd, så jeg ikke risikerer å høres ut som en bitch. Og det med at det bare er et papir synes jeg ikke er helt riktig, for det er masse juridisk som følger med for alle typer situasjoner som ikke er like godt regulert for samboere, og sånt oppdager man kanskje ikke før den dagen noe trist som brudd eller dødsfall skulle skje. Og har man hele livet sammen uansett, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal ta med seg fordelene ekteskapsloven gir. Anonymkode: ac913...779
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #7 Skrevet 18. august 2018 Altså, i dagens Norge er det særs uvanlig å forlove seg eller gifte seg før man flytter sammen. Vi er heldige som i dag har mulighet til å gjøre akkurat hva vi vil med et forhold, og det har ført til at mange tar fornuftige valg. Det er fornuftig å teste ut å bo sammen før man forlover og gifter seg. Det å bo sammen er ikke så innmari forpliktende som du skal ha det til. Man bør ikke kjøpe sammen første gang man flytter sammen. Da bør man enten leie sammen, eller bo hos den ene, hvis én eller begge eier bolig. Hvis begge eier bolig, bør ikke den som flytter selge boligen sin med den første. Hvis man gjør dette, er det lett å flytte fra hverandre ved brudd. Mye lettere enn å skille seg. Man blir kjent med en person på en helt annen måte når man bør sammen. Plutselig dukker det opp personlighetstrekk man ikke liker, eller så blir man lei den andre. Derfor er det helt tullete å forlove seg eller gifte seg før man har testet ut å bo sammen en stund. Anonymkode: 54eea...15a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #8 Skrevet 18. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså, i dagens Norge er det særs uvanlig å forlove seg eller gifte seg før man flytter sammen. Vi er heldige som i dag har mulighet til å gjøre akkurat hva vi vil med et forhold, og det har ført til at mange tar fornuftige valg. Det er fornuftig å teste ut å bo sammen før man forlover og gifter seg. Det å bo sammen er ikke så innmari forpliktende som du skal ha det til. Man bør ikke kjøpe sammen første gang man flytter sammen. Da bør man enten leie sammen, eller bo hos den ene, hvis én eller begge eier bolig. Hvis begge eier bolig, bør ikke den som flytter selge boligen sin med den første. Hvis man gjør dette, er det lett å flytte fra hverandre ved brudd. Mye lettere enn å skille seg. Man blir kjent med en person på en helt annen måte når man bør sammen. Plutselig dukker det opp personlighetstrekk man ikke liker, eller så blir man lei den andre. Derfor er det helt tullete å forlove seg eller gifte seg før man har testet ut å bo sammen en stund. Anonymkode: 54eea...15a De fleste ser sikkert ikke på det som en stor forpliktelse, men det gjør altså jeg. Anonymkode: ac913...779
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #9 Skrevet 18. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg vil helst få til å nevne det i en naturlig sammenheng, men synes også at det ville være litt dumt å ikke ha formidlet det før vi evt. kom til å snakke om å flytte sammen. Synes liksom det er mest redelig å ha fortalt det på forhånd, så jeg ikke risikerer å høres ut som en bitch. Anonymkode: ac913...779 Har dere ikke samtaler om slike ting, om enn på generell basis? Jeg lurer noen ganger på hva slags samtaler folk har når de dater, for selv føler jeg veldig mange ting kommer på bordet tidlig. Hva snakker man om på date? Familie, venner, samfunn, politikk, verdisyn, fremtid, karriere. Man snakker om venner, kolleger, ekser og andre relasjoner og uttrykker da samtidig hvor man står. Kjæresten min sa på andre date at "alle i familien min har tre barn eller mer, så hvis jeg skal ha barn vil jeg også ha flere". Som ett eksempel. Når man snakker på generell basis så ligger det jo ikke like mye alvor i det, for man relaterer det ikke til sin partner på samme måte. Anonymkode: 57456...ff6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #10 Skrevet 18. august 2018 Høres ut som at det du trenger er en samboerkontrakt. Anonymkode: 2a1fe...237
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #11 Skrevet 18. august 2018 Du kan håpe han ramler over denne på Aftenposten i dag https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/Samboer_-gift-deg--Tore-Thallaug Anonymkode: 39959...259 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #12 Skrevet 18. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som at det du trenger er en samboerkontrakt. Anonymkode: 2a1fe...237 Hun skriver jo at hun vil gifte seg. Samboerkontrakt er ikke en erstatning. Anonymkode: 57456...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #13 Skrevet 18. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere ikke samtaler om slike ting, om enn på generell basis? Jeg lurer noen ganger på hva slags samtaler folk har når de dater, for selv føler jeg veldig mange ting kommer på bordet tidlig. Hva snakker man om på date? Familie, venner, samfunn, politikk, verdisyn, fremtid, karriere. Man snakker om venner, kolleger, ekser og andre relasjoner og uttrykker da samtidig hvor man står. Kjæresten min sa på andre date at "alle i familien min har tre barn eller mer, så hvis jeg skal ha barn vil jeg også ha flere". Som ett eksempel. Når man snakker på generell basis så ligger det jo ikke like mye alvor i det, for man relaterer det ikke til sin partner på samme måte. Anonymkode: 57456...ff6 Vi har vel sveipet innom en gang for nokså lenge siden og jeg vet at han ikke er motstander av ekteskap. Jeg vil bare ikke være pushy. Anonymkode: ac913...779
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #14 Skrevet 18. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har vel sveipet innom en gang for nokså lenge siden og jeg vet at han ikke er motstander av ekteskap. Jeg vil bare ikke være pushy. Anonymkode: ac913...779 Da ville jeg bare tatt det som det kommer. Anonymkode: 57456...ff6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå