Gå til innhold

Vil noen dele litt om fordeler/ positive ting ved å være guttemamma/ gutteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mamma til to gutter under 6 år. Tenkte at det kunne vært interessant å høre andres erfaringer med det som er bra med å være foreldre til bare gutter. Man hører ofte om hvor fint det er å ha et mor og datterforhold. Derfor er jeg nysgjerrig på å høre fine ting angående det å være mor/ foreldre til gutter. Det er selvsagt også veldig individuelt siden barn er forskjellige uavhengig av kjønn. Kunne også vært interessant å høre fra mødre til voksne sønner litt om hvordan forholdet mellom dere er i dag. 

Anonymkode: 862e8...de1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, min gutt hater å vaske og tørke håret, så jeg har ofte tenkt at den største fordelen er at det er vanlig for gutter å ha kort hår. 😛

Anonymkode: 28a30...086

• Liker 1
Skrevet

Du slipper alle de grusomme prinsessekjolene. Ellers tror jeg egentlig det er lite forskjell på gutter og jenter. 

• Liker 16
Skrevet
13 minutter siden, Nuith skrev:

Du slipper alle de grusomme prinsessekjolene. Ellers tror jeg egentlig det er lite forskjell på gutter og jenter. 

Helt enig!

Anonymkode: aee9a...8ef

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Nuith skrev:

Jeg synes mange av de kjolene er fine 😉 Men kan ikke si det er et stort savn å ikke kjøpe de heller da. Men det er kanskje litt deilig å slippe å styre med fine flettefrisyrer i en travel hverdag. TS 

Anonymkode: 862e8...de1

Skrevet

Jeg har en voksen sønn og en voksen datter! Jeg elsker selvsagt begge like høyt, og føler meg veldig nære begge. Begge har stabile fprhold, og jeg er veldig glad i begge mine "svigerbarn". Men når datteren min er her krøller hun seg opp i soafen med meg og sier: nå skal vi kose oss mamma, hun sier: jeg elsker deg mamma, osv. Jeg tror sønnen min er like glad i meg som hun er, men det er ikke like naturlig for ham å si sånn ting til moren sin når kjæresten er med, og det forstår jeg godt! Jeg hadde syntes det var rart om mannen min hadde sagt sånne ting til sin mor... men at datteren min gjør det er liksom helt naturlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en av hver. De har forskjellig personlighet, men jeg kan ikke si det er noen fordeler/ulemper bare basert på hvilket kjønn de har... Begge liker å pynte seg, berre elsker å være ute, begge kan være høylytte og slitsomme, begge er kosete, begge er mammadalt, begge liker å bli lest for, begge hater å vaske håret. Grusomme prinsessekjoler kjøper vi ikke til noen av dem ;) 

Forresten, fordelen med gutten min er at han kan stå og tisse når vi er i skogen eller på skitur med x antall lag klær.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Sushi said:

Forresten, fordelen med gutten min er at han kan stå og tisse når vi er i skogen eller på skitur med x antall lag klær.

Ja, akkurat det er ganske praktisk!

Anonymkode: 28a30...086

• Liker 7
Skrevet

Mindre sjans for at barna dine blir utsatt for sextrakkasering, baksnakking og drama. Mindre sjans for å utvikle spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde. Har jobbet med barn og unge i en årrekke å det er ingen regel om en unntak men min erfaring er at det er generelt mer utfordrende å vokse opp som jente. Da tenker jeg på tenårene.  

Anonymkode: 39266...626

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, Pås skrev:

Jeg har en voksen sønn og en voksen datter! Jeg elsker selvsagt begge like høyt, og føler meg veldig nære begge. Begge har stabile fprhold, og jeg er veldig glad i begge mine "svigerbarn". Men når datteren min er her krøller hun seg opp i soafen med meg og sier: nå skal vi kose oss mamma, hun sier: jeg elsker deg mamma, osv. Jeg tror sønnen min er like glad i meg som hun er, men det er ikke like naturlig for ham å si sånn ting til moren sin når kjæresten er med, og det forstår jeg godt! Jeg hadde syntes det var rart om mannen min hadde sagt sånne ting til sin mor... men at datteren min gjør det er liksom helt naturlig.

Dette er vel veldig individavhenig? Jeg er jente og selv om jeg har et godt forhold til moren min hadde noe slikt føltes veldig unaturlig og rart. Har hatt et par kjærester som er slik med mødrene sine. Tror kanskje forskjellene var større før? 

Anonymkode: 2fbbb...d50

• Liker 11
Skrevet

Jeg er en litt guttejente selv når det kommer til interesser. Liker fotball. Så meg og mini er stadig på banen å sparker litt sammen. Super trening for hu mor, og mini syntes det er stas å drible mammaen 😅😂  Vi liker begge å utvi gata å kjøre med radio bilen. Gleder meg til han skal begynne på fotball, da skal jeg på hver eneste kamp og trening 😁 Liker godt å være gutte mamma. Også gleder jeg meg til litt mindre drama om en 10-12 år 😅

Anonymkode: 13c19...c7d

• Liker 1
Skrevet

Det er trolig veldig individuelt, men jeg opplevde mindre bleieutslett og sårhet nedentil med guttebaby enn jentebaby. Det var lettere å rengjøre etter de vilt bløte og grisete bleiene. 

Det er ofte litt mindre bittesmå leker i 3-5 års alderen med gutter. Gutta har mye Lego og mekanikk, jenter har ørtiførti figurer med tilhørende tilbehør som kun passer til X eller Y og alt havner i et salig rot. 

Kort hår er lettere å fikse og holde pent. 

Ingen smårolling som snubler i stakken til bunaden i trappa. 

Kan stå og tisse på tur. 

Lettere å kle på badebukse enn badedrakt. 

Like kosete som jenter. (er min erfaring). 

Anonymkode: a2e17...343

• Liker 4
Skrevet

To sønner og to døtre her, litt mer høylytt lek med smågutter, men til gjengjeld en langt lettere tenåringstid på guttene. Mindre drama med venninner, mindre krangling med oss foreldre og søsken. Jenter i tenårene er rimelig bra kranglete, hormonelle og mer i opprør enn gutter. Har knapt vært smelt i dører med guttene, mens jentene smalt med dører titt og ofte. 

Anonymkode: 69ea1...8f5

• Liker 5
Skrevet

Jeg har to sønner under 4 år. Foreløpig er det mye mye mindre drama, skriking, hyl og vræl her enn hos naboene som har jenter. Jeg setter også pris på at det er mindre dill (nabojentene styrer med spenner, neglelakk, pynt og dall) og guttene mine bryr seg fortsatt lite om hva de har på seg - i motsetning til nabojentene som gjerne gråter seg gjennom vinteren  fordi de ikke får gå i kjole.

Anonymkode: 3e6bb...044

• Liker 3
Skrevet

Mindre drama og fredeligere pubertet.

Anonymkode: 17380...4bb

• Liker 4
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å formulere noe skikkelig svar på dette, siden det ligger i problemstillingens natur at det blir så generaliserende. Jeg har tre jenter og tre gutter selv, og for hvert svar over har jeg minst ett eksempel på stikk motsatt erfaring. For å ta ungdomstiden først- mine eldste jenter har vært svært rolige og lite dramasøkende tenåringer. Kjoler og dill: Én av jentene mine elsker kjoler og fletter, en annen liker å pynte seg med trives best med kort hår, en tredje er mer guttejente. Min eldste sønn, nå voksen, er fremdeles en som sender meldinger om "ingenting" og er raus med klemmer når vi sees. En annen er mer avhengig av at jeg kontakter ham, men ringer meg hvis det er noe spesielt. Og klesbudsjettet deres er totalt motsatt, den ene elsker fine klær og har fra ung alder brydd seg mye om stil, mote og shopping (ja, sønnen altså), mens broren hans kunne gått kledd i en rema-pose og vært like fornøyd. Lillebror er en mellomting, men mer som eldste når det gjelder mammakontakt.

Slik kunne jeg fortsatt i det uendelige. Kjønn er bare en av fryktelig mange faktorer, og ikke blant de mest tungtveiende heller. Mitt bidrag begrenser seg derfor til et punkt som allerede er nevnt, nemlig at de kan stå og tisse. Selv det går nesten over til å bli en ulempe med tiden (ref en hvilken som helst offentlig heis i helgene...) men det er praktisk på tur med småbarn.

Anonymkode: 569fa...099

• Liker 14
  • 2 uker senere...
Skrevet

Har både jenter og en gutt, og de har alle ulik personlighet. Gutten er veldig gutt, men samtidig enormt kosete. Vil sitte på fanget og kose, ligge helt inntil oss når han skal sove etc (barnehagealder). Synes det er utrolig fint å være guttemamma...på samme måte som det er nydelig å være jentemamma!

Anonymkode: 5bbbe...7e5

Skrevet

Jeg har to gutter som nå nærmer seg tenåringer. Det er null drama og hysteri. De krangler og sloss, ja. Men ikke det dramaet som jenter kan sette i gang. 

Slipper også de hundreogtreogførtitusen smålekene som er å få kjøpt til jenter. Herregud så mye ræl som selges! Er også veldig glad for at klærne som gutter har ikke er stramme, korte "voksen" klær. Litt kjedelige er de dog, men i det minste komfortable. 

Begge var kosete langt oppi alder. Kan fortsatt sitte helt inntil meg å se på tv. Vi har mange fine samtaler. 

Jeg trodde jeg ville savne å ikke ha en jente de første årene, men det har jeg virkelig ikke gjort. 

Anonymkode: 92922...3bd

• Liker 1
Skrevet

Tja, en av fordelene med å ha barn av samme kjønn, er jo at den minste kan arve klær. Det gjelder selvsagt jenter også, altså. Ellers tror jeg at gutter generelt sett bryr seg mindre om hva de har på seg enn jenter, og det er jo utrolig enkelt å forholde seg til.

• Liker 1
Skrevet

Vel... de er barna mine? Trenger jeg andre fordeler enn det? 

Anonymkode: 389e8...9ed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...