Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører både om tre og fireårsregelen, når det gjelder fast ansettelse etter å ha vært i vikariater. Hva gjelder egentlig?

Og hva med meg som har vært i arbeidspraksis gjennom nav på samme sted i tre år, hvor jeg av og til har blitt lønnet av bedriften? Hva er mine rettigheter? Jeg har vært der fast hele tiden, men ikke 100 % hele tiden.

Anonymkode: b6ab9...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første som betyr noe er jo om deter en jobb som i utganspunktet krever utdanning. Mange assistenter i helsesektoren som aldri vil få mer enn fast helg før de tar utdanningen, fordi det er et krav for å få fast ansettelse.

Arbeiespraksis teller ikke, da det for at 4års regelen skal gjelde må være et grunnleggende behov for en ny ansatt. Det samme gjelder hvis man går i forskjellige syke eller svangerskapsvikariatet, da har de kun behov for folk i en periode og bedriften kan vise de ikke har behov for flere ansatte.

Anonymkode: 59436...778

Skrevet

Arbeidspraksis teller ikke.

Anonymkode: b2663...3d6

Skrevet

skaff deg en ordentlig jobb du

Anonymkode: 5a903...f45

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

utganspunktet krever utdanning.

Hvor har du dette fra? 

Sjekk loven, den sier ingenting om dette. 

Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Hvor har du dette fra? 

Sjekk loven, den sier ingenting om dette. 

Arbeidsgiver har rett til å velge ansatte med rett utdanning når det blir en ledig stilling. Hadde det vært slik at man som vikar skulle få rett på fast jobb uten å ta utdanningen, hadde man jo kun hatt ufaglærte på sykehjem/boliger/hjemmesykepleien. Kan arbeidsgiver vise til at de trenger faglærte, så kan man jobbe stumpen av seg uten å få annet enn helg fast. Pasientrettighetsloven og loven om kummunale helsetjenester dekker dette.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har rett til å velge ansatte med rett utdanning når det blir en ledig stilling. Hadde det vært slik at man som vikar skulle få rett på fast jobb uten å ta utdanningen, hadde man jo kun hatt ufaglærte på sykehjem/boliger/hjemmesykepleien. Kan arbeidsgiver vise til at de trenger faglærte, så kan man jobbe stumpen av seg uten å få annet enn helg fast. Pasientrettighetsloven og loven om kummunale helsetjenester dekker dette.

Greit. Men også når det tas inn vikarer i slike stillinger er det i det minste en tøying av loven. 

Det er jo sant som du sier, det skjer jo. Kravet til vikarer er lavere. 

Men en arbeidsgiver kan risikere å bli sittende med en ansatt som de ikke kan bruke om de lar vedkommende være ansatt for lenge. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Greit. Men også når det tas inn vikarer i slike stillinger er det i det minste en tøying av loven. 

Det er jo sant som du sier, det skjer jo. Kravet til vikarer er lavere. 

Men en arbeidsgiver kan risikere å bli sittende med en ansatt som de ikke kan bruke om de lar vedkommende være ansatt for lenge. 

Foruten ringevikarer, som aldri kan kreve fast, da de jo stiller opp pga andres sykdom og de ikke går i en stilling de kan kreve, så ansetter kommunen ufaglærte i forskjellige stillingshjemmler på årsbasis, der det er mulig å jobbe uten utdanning. Hjemmelsnummeret blir forandret fra år til år, hver gang ny kontrakt signeres. Og vipps har de ikke hatt en stilling mer enn i ett år. Så at de drive i gråsonen er jeg helt enig i. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om jeg har ferdig relevant utdannelse om kort tid, og da har vært samme plass i over 3 år?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om jeg har ferdig relevant utdannelse om kort tid, og da har vært samme plass i over 3 år?

Det er fremdeles bare arbeidspraksis. Ikke en vanlig ansettelse/vikariat. 

Anonymkode: b2663...3d6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...