Gå til innhold

Jobber via bemanningsbyrå, oppdragsgiver ønsker å ansette meg. Jeg må "kjøpes fri" fordi jeg ikke har jobbet lenge nok via byrået. Normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som vikar via et bemanningsbyrå i et par måneder nå. Jeg har fått signaler fra oppdragsgiver om at de er interessert i å ansette meg, de er veldig fornøyd med jobben jeg gjør og trenger folk. Men ingenting skjer. Jeg nevnte dette for en kollega i går og hun sa at det er fordi jeg ikke har jobbet lenge nok via bemanningsbyrået (hun ble fast ansatt etter å ha jobbet via samme byrå som meg). Visstnok må jeg jobbe et visst antall timer via bemanningsbyrået før oppdragsgiver har lov til å ansette meg direkte (tilsvarer full jobb i ca 4 mnd), ved ansettelse før dette må jeg "kjøpes fri" fra bemanningsbyrået, så derfor må jeg vente til jeg har jobbet nok timer.

Er dette vanlig? Jeg skjønner jo at bemanningsbyrået tjener penger på å leie meg ut til oppdragsgiver, men trodde ikke de "eide" meg på den måten...?

Anonymkode: 7d062...67b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig, og egentlig ganske opplagt om et vikarbyrå eller andre som tilbyr utleid arbeidskraft skal tjene penger. Det er nok både regulert i kontrakten du har med vikarbyrået, og kontrakten oppdragsgiver har signert. 

Anonymkode: 1da89...3c0

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er vanlig i avtalen som byrået gjør med kunden. 

Anonymkode: 3efe5...fdf

• Liker 3
Skrevet

Dette er helt normalt, og en standard i alle kontrakter med vikarbyrå.

Anonymkode: 20c40...e1d

Skrevet

Det kommer an på hva som står i kontrakten mellom bemanningsbyrået og innleiebedriften, og evt. hva som står i din egen kontrakt. Men ja, det er sleipt, i dagens arbeidsliv er man løsarbeider uten rettigheter i praksis. Finn heller din egen nisje og begynn for deg selv, anbefales :) I stedet for å være eid av dagens grådige arbeidsgivere. 

Anonymkode: a1eec...933

• Liker 1
Skrevet

Har sjekket og det står ingenting i verken arbeidsavtalen min med bemanningsbyrået eller i oppdragsbekreftelsen jeg fikk da jeg skulle starte hos oppdragsgiver om at jeg må jobbe X-antall timer via byrået før jeg kan ansettes hos oppdragsgiver eller at jeg må kjøpes fri om de ønsker å ansette meg før jeg har jobbet de timene.

TS

Skrevet

Bemanningsbyrå er noe forbanna dritt!  

Anonymkode: bf603...95a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det står nok i avtalen mellom bemanningsbyrået og kunden. Det er jo egentlig logisk. Bemanningsbyrået lever av å selge timer. Dersom arbeidsgiverne bare kunne kuppe de flinkeste med en gang de prøvd de i et par Vakter hadde det ikke vært noe livsgrunnlag igjen for byrået.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sjekket og det står ingenting i verken arbeidsavtalen min med bemanningsbyrået eller i oppdragsbekreftelsen jeg fikk da jeg skulle starte hos oppdragsgiver om at jeg må jobbe X-antall timer via byrået før jeg kan ansettes hos oppdragsgiver eller at jeg må kjøpes fri om de ønsker å ansette meg før jeg har jobbet de timene.

TS

Det er vel en avtale mellom kunde og bemanningsbyrå, som flere nevnte. Dessverre er det jo du som «taper». Men, er det ikke teknisk mulig for deg å da si opp i bemanningsbyrået, og så bli ansatt i firmaet?

Anonymkode: 3af02...58b

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Gliffy skrev:

Det er jo egentlig logisk.

Jeg vil strekke det så langt som å si at det er helt selvsagt, og jeg blir egentlig litt matt noen ganger av hylekoret som skriker opp om grådige tyranner og manglende rettigheter. Man må gjerne mene at vikarbyråer er en uting, men i så fall får man komme med et bedre forslag på hvordan vi skal løse alle behovene i arbeidslivet som vikarbyråene fyller.

Hva gjelder kontrakter, så er det er etter hvert blitt veldig vanlig oppdragsgiver (bedriften hvor vikaren er utplassert) og bemanningsbyrået har en nedtrappingsmodell for utkjøp. Oppdragsgiver binder seg f.eks. til å leie vikaren i 12 måneder, men dersom oppdragsgiver ønsker å kjøpe ut den ansatte etter en måned, så utløser dette en kompensasjon til byrået på kroner x. Ved utkjøp etter fire måneder er kanskje kompensasjonen x/2, og etter tolv måneder kroner 1.

Husk at de fleste bemanningsbyråer også driver rekruttering ("headhunting"), og i praksis er jo dette utkjøp etter 0 dager. Ved et rent rekrutteringsoppdrag så er det åpenbart en avtalt sum som skal betales, akkurat slik det blir dersom oppdragsgiver først velger å ta kontrakten som et vikaroppdrag med påfølgende mulighet for utkjøp.

Som Gliffy sier, så hadde forretningsmodellen til hele bemanningsbransjen raknet dersom oppdragsgiver bare kunne ansette de beste umiddelbart; med den enkle konsekvens at det aldri hadde vært noe byrå der som sørget for at vikaren faktisk fikk denne jobben.

• Liker 6
Skrevet

Takk for alle svar. 

Joda, det gir mening og jeg forstår at bemanningsbyrået skal tjene penger. Jeg får bare jobbe på i noen måneder til og forhåpentligvis blir det en fast ansettelse hos oppdragsgiver etterhvert.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

...*snip* Men, er det ikke teknisk mulig for deg å da si opp i bemanningsbyrået, og så bli ansatt i firmaet?

Anonymkode: 3af02...58b

Det har jeg ikke tenkt på før, men jeg tviler vel på at det lar seg gjøre. Det ville vel ikke være populært hos bemanningsbyrået, og verken oppdragsgiver eller jeg er tjent ved å forsure forholdet til dem. 

TS

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Mulig det er en avtale mellom vikarbyrået og arbeidsplassen din.

Anonymkode: c34ee...cf6

Skrevet

Dette er jo bare tull.

TS: Det er bare å jobbe ut den siste oppdragsavtalen din. Og så si opp jobben hos bemanningsbyrået. I oppsigelsestiden jobber du selvsagt ikke for byrået, men har startet jobb hos kunden.

Bemnaningsbyråer kan ikke kreve at noen sier ja til oppdrag. Akkurat som ansatte ikke kan kreve å få oppdrag når det ikke er noen.

Slike løsarbeiderkontrakter er ufordelaktig for både bemanningsbyråer og oppdragstakere. Det går begge veier.

Anonymkode: 9ac19...c53

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare tull.

TS: Det er bare å jobbe ut den siste oppdragsavtalen din. Og så si opp jobben hos bemanningsbyrået. I oppsigelsestiden jobber du selvsagt ikke for byrået, men har startet jobb hos kunden.

Bemnaningsbyråer kan ikke kreve at noen sier ja til oppdrag. Akkurat som ansatte ikke kan kreve å få oppdrag når det ikke er noen.

Slike løsarbeiderkontrakter er ufordelaktig for både bemanningsbyråer og oppdragstakere. Det går begge veier.

Det er sannsynligvis forpliktelser i avtalen mellom bemanningsbyrået og oppdragstagere som gjør at de ikke kan ansette henne uten at det har gått så og så lang tid. Så dette er ingen løsning. 

Anonymkode: 847a9...bed

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sannsynligvis forpliktelser i avtalen mellom bemanningsbyrået og oppdragstagere som gjør at de ikke kan ansette henne uten at det har gått så og så lang tid. Så dette er ingen løsning. 

Anonymkode: 847a9...bed

Veldig vanlig med 6 mnd krav der. Så vil tro TS sliter om det blir sagt opp med bemanningsbyrået

Anonymkode: 79bf3...bae

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare tull.

Nei, dette er sannsynligvis ikke tull.

TS har full rett til å si opp hos bemanningsbyrået. Men oppdragsgiver har sannsynligvis forpliktelser mot bemanningsbyrået slik at de vil bli fakturert ganske store summer dersom de ansetter Ts før karantenetiden er utløpt. Altså er ikke Ts forpliktet til å ikke si opp sin jobb, men oppdragsgiver er forpliktet til å ikke ansette henne enda.

Forøvrig veldig vanlig praksis. Sannsynligvis fordi bemanningsbyråene ville mistet alle sine beste ansatte rimelig kjapt til oppdragsgivere dersom det ikke fantes noen begrensende del i avtalene.

Anonymkode: 7a320...99e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...