Gå til innhold

Starte fra scratch?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en ung mamma til ei jente på 5 mndr. Jeg har kommet skeis ut med min mor, og barnefar har vært voldelig. 

Jeg har tenkt lenge på å flytte og starte helt fra scratch, da jeg ikke har noe nettverk her jeg bor. Ikke familie som er ordentlig inne i bildet, og heller ikke venninner/bekjente. Jeg skal uansett starte på skole i august 2019, og datteren min i barnehage. Hvor dette blir har egentlig ikke veldig mye å si. Jeg har ikke jobb, så jeg får overgangsstønad av NAV. Denne er på 18 160 kr om jeg ikke tar helt feil, så jeg ønsker å finne en plass å bo der det ikke koster skjorta. Det er ikke en nødvendighet med eget soverom til frøkna, men det hadde vært ordentlig deilig om jeg eventuelt skulle blitt boende en stund. 

Det jeg lurer litt på. Bør jeg flytte til et helt nytt sted? Helt uten noen? Jeg bor nå i Oslo, og har familie her, men har ikke kontakt med noen. Jeg har også vurdert å flytte tilbake til bygda jeg er oppvokst, en liten bygd i Telemark. Her bor familien til barnefar og barnefar også. Jeg har mange bekjente der, men ingen nære eller familie. Jeg kunne levd godt økonomisk og datteren min hadde hatt et godt og fritt utemiljø med tanke på å trygt kunne leke alene ute, og kunne gå i samme barnehage/skole som jeg en gang gjorde. Hun har også familien til pappen sin der, samt kusiner/fettere som er jevnaldrende. Jeg har et håp om at jeg etter hvert kunne bygd på de tidligere bekjentskapene jeg har, men jeg er redd jeg vil angre og følge meg lite velkommen i bygda. Når jeg først flytter til et nytt sted ønsker jeg å bli boende, ikke flytte rundt i landet med en liten datter. Jeg har ikke lappen eller bil, og heller ikke råd til det med det første. 

Hvis dere var i min posisjon. Hva ville dere gjort? Og hvor ville dere eventuelt flyttet? Flytte innenfor Oslo, flytte tilbake til bygda, eller finne et helt nytt sted?

Hilsen tankefulle meg.

Anonymkode: 5de24...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å finne noe i nærheten av bygda i Telemark? Det å bo "oppå" barnefar som har vært voldelig er neppe bra for deg, men det å bo litt unna, men fortsatt nært nok til at barnet kan ha kontakt med besteforeldre kan jo funke? 
Men vil du kunne gå på den skolen du ønsker i det området? 

Det er nok veldig greit å kunne ha noen bekjente rundt seg om man skal gå på skole og har små barn, for å kanskje kunne få litt avlastning, men du vil også ha mulighet til å bygge nettverk i det du begynner på skolen, og datteren begynner i barnehage. 

Men det jeg synes er viktigst av det du skriver, er at du ønsker slå deg ned ett sted, ikke flytte mer. Da bør du se på jobbmuligheter i forhold til skole. Om du flytter til Telemark og går skole, vil du ha jobbmuligheter der? 
Så lenge du ønsker finne ett varig bosted, så ville jeg vurdert stedene etter jobbmuligheter framover. Det vil være tøft å starte på scratch ett sted som alenemor, men om man går inn for det så er det mulig bygge opp bra nettverk rundt seg. 

Anonymkode: 624c3...98f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...