Gå til innhold

Vet ikke hva man skal si sosialt i grupper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sliter med å kunne snakke i grupper , da jeg ikke vet hva jeg skal si . Lyst å bidra men finner ikke de rette tingene å si. 

Som nå er jeg på tur med 3 andre på fjellet . Vi skal være her litt og sover på hytte . 2 av de andre kjenner hverandre godt og den siste personen er godt sosialt anlagt og kommer lett i prat med de andre. De har alle jobbet på samme plass og prater mye om ting relatert til det som jeg ikke har mye kunnskap om . 

Men uavhengig tema så sliter jeg å holde en samtale gående og begynne på en samtale selv. Dette gjelder generelt , men spesielt i større grupper. 

Føler jeg gjerne skulle hatt noen tips , for føler at det ikke er selvtillit som er problemet men det å kommunisere rett og slett. 

Anonymkode: 9239d...eec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper du er veldig selvkritisk på hva du tenker på å si. Jeg har slitt mye med det du beskriver, ikke noe gøy. Men i de fleste tilfeller så tenker ikke de andre over det, om det er en trøst. Jeg har kommet frem til at jeg bare må si det som er obvious. Hvis du har kaffe på bålet, "kaffe kokt på bål er ekstra godt. Pleier å drikke kaffe 3-4 ganger om dagen for å holde meg våken. Hva med deg?" Sånne ting. Sånne åpenlyste ting, som føles veldig trivielt og overfladisk. Det er på dette nivået de fleste er komfortabel til å begynne med. Dette er nok en treningssak, som du må jobbe med hvis du vil bli bedre og mer komfortabel. Ellers bare vis at du følger med på samtalene, smil og le når de andre gjør det, vær i alle fall fysisk til stede. Det syns jeg hjelper også.

Anonymkode: 2e774...2af

• Liker 2
Skrevet

Snakk om aktuelle saker, bøker du har lest, tv eller filmer du har sett. Fortell om deg selv, åpne deg. Dersom du liker å være på fjellet og gå turer og være i naturen - gi uttrykk for det! Det er alltid kjekt med positivitet. 

Det meste er greit å snakke om i en trygg vennskapelig setting. Ingen tester deg eller dømmer deg. Så om du av og til kommer med ting uten å få respons eller føler at det du nettopp har sagt er teit - so what? I morgen er det glemt.

Øvelse gjør mester.

Anonymkode: 97b07...560

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...