hocane Skrevet 18. august 2018 #1 Skrevet 18. august 2018 Er det bare jeg som reagerer på dette? Har selv en sønn på 1 år og jeg har sagt tydelig ifra til kjæresten om at det er uaktuelt å dele bilder av ham før han er gammel nok til å vise samtykke. Vi er begge svært enige om dette og deler kun via sms til nær familie. Jeg forstår folk er stolte av babyene sine, men man bør tenke seg om dette egentlig er en så bra ide. Tanker? 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #2 Skrevet 18. august 2018 Sosiale medier som er begrenset til familie og venner er ok. Ikke noe verre enn å ta babybilder inn i fotoalbum. Flott at folk er obs på barns privatliv, men det begynner gå over stokk og stein. Da kan en teknisk sett ikke ta bilder av barn for å sette inn i album heller, fordi barn ikke har gitt samtykke. Anonymkode: 3daf4...8b8 23
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #3 Skrevet 18. august 2018 INGEN vet konsekvensene av all denne eksponeringen av små barn/ungdom i all verdens vinkler og settinger. Syntes det er helt sykt. Håper fremtidens mennesker er smartere enn det mange er i dag. Anonymkode: 9a4b3...5a0 10
Addie Skrevet 18. august 2018 #4 Skrevet 18. august 2018 (endret) Jeg synes at så lenge ikke bildet er ‘utleverende’ og man ikke deler alt og hele tiden er det hyggelig. Jeg liker godt å se venner og kollegaer familie og feriebilder. Tror jeg har delt to bilder av barna i løpet av dette året, et familiebilde i ferien og et på 17.mai Det synes jeg er innafor og liker godt å se andres sånne type bilder. Jeg har ei venninne som ikke deler noen bilder av barna på fb, men filmer i evigheter på my Story på snap, gutten som er overtrøtt, har raserianfall, jenta som har feber og sitter i badekaret. Det synes jeg faktisk er verre. Endret 18. august 2018 av Addie 29
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #5 Skrevet 18. august 2018 Jeg ser ingen betenkeligheter med å dele noen få (påkledde) bilder av baby og barn i min lukkede Facebook eller Instagram-profil! Bildene er selvsagt tatt i hyggelige og positive omgivelser. Jeg ville aldri lagt ut «Se, her har tulla tisset over hele seg, haha» eller lignende bilder som kunne gjort ungen flau senere. Jeg tenker alltid «kunne dette bildet med tilhørende tekst kommet i avisen?» Hvis svaret er, ja- null problem. Vi må ikke bli overhysteriske heller. Anonymkode: 106d8...24f 23
hocane Skrevet 18. august 2018 Forfatter #6 Skrevet 18. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ingen betenkeligheter med å dele noen få (påkledde) bilder av baby og barn i min lukkede Facebook eller Instagram-profil! Ja men hovedpoenget mitt er at en baby ikke kan vise samtykke. Vent til de er gamle nok til at de kan vise samtykke. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #7 Skrevet 18. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ingen betenkeligheter med å dele noen få (påkledde) bilder av baby og barn i min lukkede Facebook eller Instagram-profil! Bildene er selvsagt tatt i hyggelige og positive omgivelser. Jeg ville aldri lagt ut «Se, her har tulla tisset over hele seg, haha» eller lignende bilder som kunne gjort ungen flau senere. Jeg tenker alltid «kunne dette bildet med tilhørende tekst kommet i avisen?» Hvis svaret er, ja- null problem. Vi må ikke bli overhysteriske heller. Anonymkode: 106d8...24f Enig med dette. Anonymkode: c5874...b46 4
sommermor Skrevet 18. august 2018 #8 Skrevet 18. august 2018 Her hadde jeg verken mobil eller Facebook da hun var liten, men her synes jeg at brukere på Instagram deler mer enn på Facebook. Men hva med nyfødt bilder av barna i lokalavisen ? Barna har jo ikke mulighet til å gi sitt samtykke før de er større. 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #9 Skrevet 18. august 2018 1 time siden, hocane skrev: Ja men hovedpoenget mitt er at en baby ikke kan vise samtykke. Vent til de er gamle nok til at de kan vise samtykke. De kan ikke vise samtykke til nyfødtbilde eller bursdagsbilde i lokalavisen heller - selv forstår jeg ikke helt hvordan det kan være verre å legge tilsvarende på Facebook kontra lokalavisen. Anonymkode: 7d293...6b2 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #10 Skrevet 18. august 2018 Jeg ser ikke problemet med et og annet nøytralt, hyggelig babybilde. Kanskje fordi jeg har eldre barn og erfarer at de selv starter å dele masse så fort de er store nok (da er det plutselig vi som må sette grenser for dem...), men jeg klarer ikke å se problemstillingen. Det finnes tjue fantasillioner vaktholdet på Google, jeg tror ærlig talt ikke at mine tre bilder på en lukket Facebookprofil har all verdens betydning, og våre barn vokser uansett opp i en verden der mye kommunikasjon, også bildemessig, foregår på nett. Det er vanskelig å se for seg at barn/ungdom i dag skal gå i fistel over et gammelt babybilde. Annerledes blir det muligens ved overeksponering og utlevering av private detaljer. Det er en viktigere problemstilling, fordi barn i dag er fullstendig prisgitt sine foreldres fornuft (eller mangel på fornuft, dessverre). Mener på ingen måte at man MÅ dele bilder eller at man er sær hvis man velger å la være. Men jeg ser ingen stor fare i det heller. Anonymkode: 7fda2...b6a 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #11 Skrevet 18. august 2018 * tjue fantasillioner babybilder:lol: Anonymkode: 7fda2...b6a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #12 Skrevet 18. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: INGEN vet konsekvensene av all denne eksponeringen av små barn/ungdom i all verdens vinkler og settinger. Syntes det er helt sykt. Håper fremtidens mennesker er smartere enn det mange er i dag. Anonymkode: 9a4b3...5a0 Nja, jeg ser fremdeles ikke at moderat deling av hyggelige bilder har noe stort skadepotensial. Jeg er mer bekymret for at barn til stadighet må posere eller bli tatt bilde av, siden foreldre er altfor opptatt av å filme, ta bilde, snappe osv. Da er ikke bildene i seg selv problemet, men at mor og far har mobilen mellom seg og barnet hele tiden og lar den få altfor mye oppmerksomhet. DET synes jeg er langt skumlere enn et og annet intetsigende babybilde/feriebilde på Facebook. Anonymkode: 7fda2...b6a 10
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #13 Skrevet 18. august 2018 1 time siden, hocane skrev: Ja men hovedpoenget mitt er at en baby ikke kan vise samtykke. Vent til de er gamle nok til at de kan vise samtykke. Alt med måte. Og man må være bevisst sitt publikum. Her sender vi nyfødt-bilde til avisen, og legger samme hilsen ut på facebook. Barna får publisert et bilde på facebook på hver bursdag, og vi leser opp gratulasjoner. (Har ikke bilde i avisen på bursdager) Bildene er påkledt, uten grimaser. Og facebook-profilen er lukket med kun venner som ser, i tillegg er det satt egen liste på hvem som ser bilder som legges ut, slik at perifere venner ikke trenger å få det i feeden sin. Jeg er helt i mot overeksponering av barn i sosiale medier, men det som er en smule latterlig, er at de som er mest fanatiske, er også de som deler mest på snap og i private meldinger. Å legge seg på en helt normal linje som folk har gjort siden det ble vanlig i aviser med slike hilsener må da være en mye bedre balanse, enn å først nekte all publisering i SoMe, for så å overpublisere i andre fora. Har også flere tilfeller av venner som publiserer "nyfødt-oppdatering" med kun bilde av hender/føtter/bakhodet på babyen, men etter noen måneder begynner de med bilder ala "Petter er 8 måneder i dag, hurra!". Altså, jo mindre barna er, jo mindre gjenkjennelige er de. Det er BEDRE å publisere bilde av en nyfødt, enn en ettåring, om man er redd for misbruk av bilder og gjenkjennelse. Ikke minst vil jeg slå et slag for å faktisk spørre barna "kan jeg ta et bilde av deg nå?" i stedet for disse snikbildene mange driver med. At snikbildene ikke publiseres gjør det ikke greit. Anonymkode: 0be35...ffd
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #14 Skrevet 18. august 2018 1 time siden, hocane skrev: Er det bare jeg som reagerer på dette? Har selv en sønn på 1 år og jeg har sagt tydelig ifra til kjæresten om at det er uaktuelt å dele bilder av ham før han er gammel nok til å vise samtykke. Vi er begge svært enige om dette og deler kun via sms til nær familie. Jeg forstår folk er stolte av babyene sine, men man bør tenke seg om dette egentlig er en så bra ide. Tanker? Forresten må jeg spørre: Hvorfor er det greit å dele bilder via sms til nær familie før han kan vise sitt samtykke? Hva er begrunnelsen av at når det gjelder sms så trenger ikke barnet godkjenne? Er det ikke hele poenget at barnet selv skal få bestemme som gjør at dere har valgt å ikke dele? Likevel deler dere privat? Anonymkode: 0be35...ffd 1
Sirah Skrevet 18. august 2018 #15 Skrevet 18. august 2018 Tja, det kommer helt ann på hvordan bildet er tatt og hvor ofte det skjer. Hadde min mor delt et bilde en gang iblant av at hun satt med baby på fanget og skrevet at hun har kost seg med "lille" i dag. På bildet hadde babyen vært ren og pen og hatt på tøy. Da hadde jeg bare syntes det hadde vært koselig. Hadde det vært et bilde hvor "lille" hadde vært syk eller hatt mat i hele trynet osv osv så hadde jeg ikke likt det. Heller ikke om sånne hyggelige bilder ble lagt ut annenhver dag. Jeg er fullstendig i mot oversharing av barn og er enig i at man ikke skal dele all verdens før barnet selv kan gi sitt samtykke. Men å bli fullstendig fanatisk andre veien syntes jeg også blir feil. Et koselig bilde innimellom hadde mine foreldre fått lov til å dele. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #16 Skrevet 18. august 2018 Jeg tenker at så lenge barnet er påkledd, det er ikke noe gråtebilde, badebilde. Det er et ansiktsbilde, ingenting å bli flau over. Det er ikke noe informasjon om barnets helse og lignende. Da er det ok. Anonymkode: bfbf9...aab
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #17 Skrevet 18. august 2018 Og så lenge man er litt nøye på hvilke venner man har på sosiale medier og en skjult profil for alle andre Anonymkode: bfbf9...aab
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #18 Skrevet 18. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: ... Har også flere tilfeller av venner som publiserer "nyfødt-oppdatering" med kun bilde av hender/føtter/bakhodet på babyen, men etter noen måneder begynner de med bilder ala "Petter er 8 måneder i dag, hurra!". Altså, jo mindre barna er, jo mindre gjenkjennelige er de. Det er BEDRE å publisere bilde av en nyfødt, enn en ettåring, om man er redd for misbruk av bilder og gjenkjennelse. ... Anonymkode: 0be35...ffd Dette har jeg faktisk ikke tenkt på selv, så takk! Det stemmer jo veldig godt. Jeg har fulgt litt med på Rampelys-delen av forumet, og engasjert meg litt i Bloggerbarna. Jeg syns det er viktig å skille mellom hva disse foreldrene gjør mot barna sine, i forhold til hva dama/mannen i gata gjør ved å legge ut et og annet bilde av barnet sitt i naturlige settinger til et veldig begrenset publikum. Anonymkode: c15ff...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #19 Skrevet 18. august 2018 Jeg deler bilder av barna mine i sosiale medier og har prøvd å ha en litt bevisst holdning rundt det. Jeg har nok del mest når de var små (og ugjenkjennelige) og når de har blitt større har vi snakket om det og jeg spør nå alltid om det er ok at jeg deler et bilde. Noen ganger spør de om vi kan dele et bilde de liker godt eller om vi kan ta bilde av en situasjon og dele. Jeg har lukket profil og egne lister med familie og nære venner, så jeg styrer hvem som får se. Jeg sender også nyfødtbilde og bursdagsgratulasjoner til avisen. Anonymkode: 17569...672
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #20 Skrevet 18. august 2018 Jeg synes det er tragisk at man tar fra barn retten til å bestemme over sin egen digitale identitet. Dette handler bare om foreldrenes behov for bekreftelse. Det er så trist med foreldre som ikke klarer å sette barnets behov forann sine egne behov. Jeg er minst like stolt av mine barn, men det eksisterer ikke ett eneste bilde eller ord om dem på sosiale medier. Anonymkode: 8ee94...b86 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå