AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #1 Skrevet 18. august 2018 Hei, Er i siste semester av utdanningen min, og har havnet i en meget ugunstig situasjon. 1. Jeg er snart 100% blakk, og har penger nok til mat en mnd. framover. Får ikke studielån eller stipend, og har makset ut de to kredittkortene jeg har. 2. Jeg må finne ny bolig, da kontrakten på mitt nåværende sted har gått ut. Egentlig skulle jeg få fornyet denne, men boligeier fant ut i siste sekund at han heller skal selge boligen, og de nye eierne vil ikke leie ut. Egentlig ville jeg jo ikke hatt penger til å betale husleia, pga. punkt 1, men å finne ny plass er nesten utelukket. Bor i en studentby der tusenvis av studenter står i kø, og boligprisene er helt hinsides. 3. Jeg finner ikke jobb. Har søkt på alt som er å oppdrive ar jobber her, men det er så mye konkurranse akkurat nå. Jeg regner med presset vil roe seg om et par mnd., men det er for sent for meg...har ringt sykehjem, skoler, butikker, you name it. Og toppen av kransekaka... 4. Jeg er opprinnelig fra denne byen, og har da folkeregistrert adresse her. Min mor flyttet herfra før jeg begynte å studere, og bor selv i en liten leilighet langt unna - så jeg kan ikke bare dra dit. Jeg har bar et par eksamen igjen av studiet, og har ingen obligatorisk oppmøte - men er klar over at jeg bare må droppe ut, om det kommer til det. Hvilken muligheter har jeg? Reelt sett står jeg i fare for å bli en uteligger snart. Er så blakk at jeg ikke vil ha råd til å få flyttelass bort, eller lagret. Dersom jeg på magisk vis hadde kunne fått kriselån på 50000 kr, så hadde egentlig alle mine problemer vært løst (slik som det er nå), men kan ikke tenke meg hvor jeg skulle finne slikt. Nei, har ingen familie som kan låne meg slikt. Flytter gjerne på meg om jeg får jobb, men, som sagt, har ikke engang råd til å flytte rundt i byen jeg bor. Anonymkode: 72088...48e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #3 Skrevet 18. august 2018 Som student uten rett på studielån kan du søke om bostøtte hos Husbanken. Bruk kalkulatoren deres for å se om du har rett på støtte. Pleier aldri å gi dette rådet, men, kan du søke om forbrukslån? Anonymkode: 0a6ec...2a6 3
Tøytigern Skrevet 18. august 2018 #4 Skrevet 18. august 2018 Du må slutte å studere og oppsøke NAV og melde deg arbeidsledig og be om økonomisk veiledning. Så får du ta opp igjen studiene når du har mulighet/er i AAP. Lykke til. 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #5 Skrevet 18. august 2018 Hvilken by bor du i? Anonymkode: 965be...67c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #6 Skrevet 18. august 2018 Hvorfor setter ikke ts opp en annonse i den lokale avisa og tilbyr vaskejobb i folks private hjem? Kjappe penger og trenger ikke skatte.. Anonymkode: cb6ed...5db 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #7 Skrevet 18. august 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som student uten rett på studielån kan du søke om bostøtte hos Husbanken. Bruk kalkulatoren deres for å se om du har rett på støtte. Pleier aldri å gi dette rådet, men, kan du søke om forbrukslån? Anonymkode: 0a6ec...2a6 Studenter får ikke støtte hos husbanken Anonymkode: 05aec...6ae
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #8 Skrevet 18. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter får ikke støtte hos husbanken Anonymkode: 05aec...6ae Jo, blant annet hvis man er student uten rett til ytelser fra Lånekassen. https://www.husbanken.no/bostotte/bostotte-ny/student/ Anonymkode: 0a6ec...2a6 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #9 Skrevet 18. august 2018 2 timer siden, Tøytigern skrev: Du må slutte å studere og oppsøke NAV og melde deg arbeidsledig og be om økonomisk veiledning. Så får du ta opp igjen studiene når du har mulighet/er i AAP. Lykke til. Hvorfor skal hun søke AAP?? Hun har ikke nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: 120dd...1b4 8
puppi Skrevet 18. august 2018 #10 Skrevet 18. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skal hun søke AAP?? Hun har ikke nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: 120dd...1b4 Tja, si ikke det .. Folk som klarer sette seg selv i denne type økonomisk uføre, har i hvertfall nedsatt ett eller annet .. TS, du må sette studiene på vent, du kan alltids ta igjen disse eksamnene ved ett senere tidspunkt, flytt hjem til mor, finn deg en jobb der (eller i nærheten), jobb med din økonomiske situasjon, og prøv igjen i 2019. 5
puppi Skrevet 18. august 2018 #11 Skrevet 18. august 2018 (endret) Problemet ditt er egentlig ikke at du ikke har penger eller jobb nå, problemet ditt er at du har makset ut to kredittkort - uten økonomi til å klare deg selv og betjene nåværende utgifter en gang. Når har du tenkt til å nedbetale disse kredittkortene, med så skjør økonomi? Hvor mye har du i kredittkortgjeld? 50.000? 100.000? Håper du skjønner at med mindre disse nedbetales snarest, så vil de sannsynligvis vokse til 4-5 ganger høyere beløp? Du kommer altså ikke til å måtte betale 50.000kr, men 200.000kr++? Så kom deg hjem til mor, bo gratis og få orden på økonomien din først. Endret 18. august 2018 av puppi 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #12 Skrevet 18. august 2018 Du er et par eksamener unna en utdanning? De eksamene fullfører du! Flytt inn til mamsen din nå asap selvom hun bor et stykke unna, fortsett å søk jobber og gå ned på NAV og søk livsopphold (kan hende de gir deg). Du sier selv du ikke har noe obligatorisk oppmøte før de eksamene, så å pendle fra mamsen din de få gangene det er eksamen klarer du. For guds skyld. Ikke ta opp mer lån. Ikke dropp eksamene. Vær sterk. Anonymkode: 9ef69...64f 17
Gjest Aqua Skrevet 18. august 2018 #13 Skrevet 18. august 2018 Du får vel igjen depositumet fra det du bor nå? Da har du en del tusen å leve av, dersom du flytter hjem til mor
Tøytigern Skrevet 18. august 2018 #14 Skrevet 18. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal hun søke AAP?? Hun har ikke nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: 120dd...1b4 Nei, hun skal ikke det.
Tøytigern Skrevet 18. august 2018 #15 Skrevet 18. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er et par eksamener unna en utdanning? De eksamene fullfører du! Flytt inn til mamsen din nå asap selvom hun bor et stykke unna, fortsett å søk jobber og gå ned på NAV og søk livsopphold (kan hende de gir deg). Du sier selv du ikke har noe obligatorisk oppmøte før de eksamene, så å pendle fra mamsen din de få gangene det er eksamen klarer du. For guds skyld. Ikke ta opp mer lån. Ikke dropp eksamene. Vær sterk. Anonymkode: 9ef69...64f NAV gir ikke livsopphold til studenter. Å være sterk gir deg ikke mat i magen. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #16 Skrevet 18. august 2018 6 minutter siden, Tøytigern skrev: NAV gir ikke livsopphold til studenter. Å være sterk gir deg ikke mat i magen. Jo, når man er nesten ferdig med studiene så kan NAV gjøre unntak. Men det dummeste man kan gjøre er jo å droppe ut når man er så nære mållinjen. Dette er en midlertidig situasjon. Dersom hun dropper ut blir den høyst sannsynlig langvarig. Hun har ikke noen bedre muligheter til å få jobb med en uferdig grad. Anonymkode: eaf07...90c 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #17 Skrevet 18. august 2018 5 timer siden, Tøytigern skrev: Du må slutte å studere og oppsøke NAV og melde deg arbeidsledig og be om økonomisk veiledning. Så får du ta opp igjen studiene når du har mulighet/er i AAP. Lykke til. AAP faktisk. Ts har ikke skrevet noe om at hin er syk. Må jo ha bra redusert arbeidsevne for å få AAP. Vedkomne vil jo også jobb, prøver å få seg jobb. Du kan søke økonomisk sosialhjelp. I utgangspunktet har du ikke krav på støtte som student, men det kan innvilges i og med at du er veldig nærme avsluttende eksamen og med en grad så er det også større mulighet for å få jobb når du er ferdig. Snakk med veilederen du får, forklar situasjonen din. Anonymkode: d5b23...885 3
Gjest fleur de lis Skrevet 18. august 2018 #18 Skrevet 18. august 2018 Du har ikke obligatorisk oppmøte på studiene, så spør din mor pent om du kan bo hos henne et par mnd til du er ferdig med eksamen og har fått jobb. Vær flink og studer så du består eksamenene, gjør deg ferdig og ikke dropp ut! Og det er mange som klarer å studere fullt ved siden av fulltidsjobb, er det aktuelt en periode? Er Finn småjobber noe å tenke på? Noen som trenger barnevakt? Kanskje du kan få en deltidsjobb eller fulltidsjobb der din mor bor? Ville i alle fall ha tilbudt meg å hjelpe mye til hjemme mot gratis husly i et par mnd Venner/familie bør jo også kunne hjelpe deg å flytte siden det er krise. Si at du ikke har råd til å betale dem, men tilby dem en middag eller noe til gode når du er ovenpå igjen. Jeg har aldri betalt flyttelass, men har vært heldig og hatt familie som har kjørt et par turer eller fått låne en liten varebil til billig penge. Kan du selge unna gamle skolebøker, klær du ikke trenger og ekstra gjenstander? Penger inn er penger inn! De fleste har utrolig mye ting man ikke trenger, som man tar vare på bare "i tilfelle". Sjekk hva du har og legg ut til salg kjapt, så får du kanskje et mindre flyttelass. Og er det kritisk å kansellerer du netflix/hbo/spotify for et par måneder.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #19 Skrevet 18. august 2018 TS her Det som skjedde var følgende: For noen år siden studerte jeg noe annet, der det studieåret dessverre bare hadde et stort fag på 55 studiepoeng - jeg strøk på en deleksamen, og strøk dermed på alle 55 studiepoeng. Når jeg skulle avlegge kont. eksamen, så var jeg syk, og fikk ikke gjort det. Da var det for seint å melde seg på faget på nytt, og jeg sluttet på det studiet - og flyttet til en annen by. Dette resulterte i at jeg gjennom hele studiet har hatt et slingringsmonn på 5 studiepoeng, før jeg blir liggende etter med 60 stp. I vår strøk jeg på et 10 stp. fag, altså får jeg ikke studielån i år, da faget ikke hadde kont. eller utsatt eksamen. Jeg hadde en samboer, der vi delte på leilighet, konto, osv. I fjor høst ble samboer syk, og måtte slutte på studiene, vi holdt sammen helt til vår. Det viste seg at samboer hadde brukt veldig mye penger på tull (online gambling, osv.), slik at midlene effektivt var brukt opp når vi slo opp. Jeg har aldri brukt kredittkort før, men fikk innvilget to stykker når jeg var 18 år gammel...siden jeg aldri brukt dem, søkte jeg heller aldri om større grense, slik at det er relativt små kredittkort - til sammen grense på 15000 kr, samlet. (10k på ett, 5k på det andre) Disse ble nesten makset ut for å dekke dyr gjeld som sambo hadde satt seg i, og holdt unna meg. Kredittkorta har heldigvis relativt lav rente (rundt 16%), og har ikke noen månedlig beløp som må betales - man får derimot varsel på disse når de har forrentet seg over grensen. Begge ca. 1000 kr igjen på begge. Etter min beregning, så vil de gå over grena om 2-3 mnd. Min mor bor i en knøttliten 1-roms kommunal leilighet på andre siden av landet, og sliter med alkohol-relaterte problemer, så det er helt uaktuelt å flytte dit. Anonymkode: 72088...48e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #20 Skrevet 18. august 2018 Søke stipender eller legat? Søke på andre jobber enn det som er relatert til utdanning? Anonymkode: d5524...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå