Gå til innhold

Jeg vil bytte fornavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 21 år og vil bytte fornavn helt. Jeg har et ganske spesielt navn som ikke er noe «stygt», men jeg har aldri følt at jeg har blitt vant til navnet mitt. Jeg blir ofte husket fordi det er et navn man ikke glemmer, det er en positiv side ved det. Men jeg har et navn jeg alltid har følt er mer meg. Problemet er om jeg kommer til å angre siden det ikke er lov å bytte på 10 år. Familie, venner, kjærste osv kommer nok til å bruke tid på å venne seg til det og det vil bli veldig uvant å skulle presentere seg som en helt annen etter 21 år. Men jeg har et genuint ønske om det, er bare redd jeg vil miste identiteten min litt. 

Noen som har byttet navn her? Er det verdt det? Og vil man noengang kunne bli vant til sitt nye navn?

Anonymkode: d526a...b94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan eventuelt bare legge til et mellomnavn og bruke det. Da kan du også bruke ditt opprinnelige hvis du føler for det. Kjenner flere som har gjort det

Anonymkode: 9b190...7c3

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 21 år og vil bytte fornavn helt. Jeg har et ganske spesielt navn som ikke er noe «stygt», men jeg har aldri følt at jeg har blitt vant til navnet mitt. Jeg blir ofte husket fordi det er et navn man ikke glemmer, det er en positiv side ved det. Men jeg har et navn jeg alltid har følt er mer meg. Problemet er om jeg kommer til å angre siden det ikke er lov å bytte på 10 år. Familie, venner, kjærste osv kommer nok til å bruke tid på å venne seg til det og det vil bli veldig uvant å skulle presentere seg som en helt annen etter 21 år. Men jeg har et genuint ønske om det, er bare redd jeg vil miste identiteten min litt. 

Noen som har byttet navn her? Er det verdt det? Og vil man noengang kunne bli vant til sitt nye navn?

Anonymkode: d526a...b94

Jeg la på et ekstra navn som andre fornavn for en del år tilbake, fordi jeg allikevel svarte like mye på et nick som på mitt opprinnelige navn.
Bruker enten eller, ikke begge på en gang. Familien bruker det opprinnelige, enkelte venner er presentert for det nye. HrMinya bruker begge om hverandre.

Nei, du mister ikke identiteten din, du er fortsatt deg, uansett om du heter Per, Kåre eller Gerd.
Ja, du blir vant til å bruke det nye navnet.
Ja, det er verdt det, men bare hvis du bytter til et navn du faktisk har et forhold til allerede, evt føler nok for.

Ikke bare bytt navn for å bytte navn. Prøv feks ut noen forskjellige navn som klengenavn en stund og se hva du liker best eller responderer best til. Men bytt til et navn du liker godt som du føler passer til deg.

Skrevet

Det er spesielle regler for det om navnebytte som alt annet. Fikk det innvilget fordi det var i  familien,  men har du en real god grunn for dette, gir de deg lov. Er lenge siden jeg byttet, men du får søke deg inn på navnebytte og hvilke hensyn du må ta, og hva som er lov.

Skrevet

Jeg byttet etternavn. Allerede før jeg skiftet,  hadde jeg allerede brukt mitt nåværende etternavn, med unntak av når det var snakk om offentlige steder jeg måtte bruke det egentlige navnet. Mitt nåværende etternavn, var mitt mellomnavn. Det er selvsagt forskjell på fornavn og etternavn. Men kan du ikke bruke det nye navnet ditt en stund, før du endrer det offentlig? Prøv det ut i 6-12 mnd. Det går an. 

Anonymkode: 7102b...262

Skrevet

Du kan bytte tilbake før det har gått ti år :) Fra skatteetaten:

Sitat

Om du har tatt, endret eller fjernet et navn, kan du likevel innen 10 år

ta etternavnet til en ektefelle eller en samboer som du har bodd sammen med i minst to år, eller som du har barn sammen med.

ta et etternavn som du har hatt tidligere.

ta etternavnet til steforeldre, fosterforeldre eller adoptivforeldre.

endre fornavnet tilbake til det fornavnet du hadde før du endret det.

ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

• Liker 3
Skrevet

Jeg satte på et ekstra navn fordi jeg aldri har likt navnet foreldrene mine gav meg. Det navnet er vel ikke direkte unikt, men helle rikke sånn veldig vanlig, ikke i Norge, men faktik ikke så mye i andre land heller. Følte meg ofte litt spesiell for det. Jeg presenterer meg med det navnet jeg har satt på meg, så alle på jobben min kaller meg det. Familien og gamle kjente bruker navnet de er vant med. 

Men husk da også på at du må få nytt pass. Hvordan det er med førerkort husker jeg ikke. Men det ble egentlig ikke så mye styr ut av det. Etternavnet byttet jeg også da jeg var så lei av at folk alltid skrev det feil, måtte stave det hele tiden. 

Anonymkode: bc871...ab5

Skrevet

Du har jo lov til å endre tilbake, så skjønner ikke helt frykten for å angre

Anonymkode: 972a4...e1a

Skrevet

Jeg endret mitt. Og min samboer har endret sitt. 

Jeg hadde et veldig vanlig, kort navn. Typ Liv. 

Min samboer hadde bindestrek typ Jan-Ove. Men han brukte bare Jan. Jeg synes Liv alltid var så kort og kjedelig og liker bedre to stavelser, så jeg endret navn til Live. 

Min samboer endret til Jan Ove. 

Det er ganske rett frem på nett, og kan gjøres tilbake igjen. 

Anonymkode: 29e89...393

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...