Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bønder forholde seg til regler som andre mennesker som at det skal være stille 23:00 eller kan de holde på med bråkete maskiner til langt på natt? 

Anonymkode: 6255a...e1a

Skrevet

Jeg tror nok de har litt løsere rammer enn oss andre. Det er ikke bare å utsette onna når forholdene ligger til rette, for i morgen kan det regne. Dette er noe av det man må regne med når man bosetter seg i landbruksområder, slik jeg har gjort.

Jeg har forresten et jorde som nærmeste nabo, men kan likevel ikke si jeg plages voldsomt av støy. 

Anonymkode: 3f9ff...2ef

• Liker 23
Skrevet

Bønder må jobbe når været ligger til rette for det. Det nå vi andre bare godta, dette er nødvendig arbeid for alle andre, på lik linje med brøyting eller søppeltømming. 

Anonymkode: 345e4...63b

• Liker 26
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal bønder forholde seg til regler som andre mennesker som at det skal være stille 23:00 eller kan de holde på med bråkete maskiner til langt på natt? 

Det bestemmes av politivedtektene og kommuneloven på stedet.  Men bønder kan søke dispensasjon på lik linje med veibyggere. 

Er det nå og i tilknytning til innhøsting så driver de neppe på for annet enn å berge det de kan berge etter den tørre sommeren.

Anonymkode: 66ae2...b94

• Liker 11
Skrevet

Synes du bøndene bråker -ring politiet.

Anonymkode: 1bc3c...25a

Gjest Hei der
Skrevet

Syntes det er sjarm når man hører en traktor på en søndag eller ser lysene fra traktoren på åkeren om natten

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke bry meg om spilletider. Er det vær til det, så må jeg ut med bråkete maskin kl. 4 på natta. Jeg prøver likevel å ta hensyn ved enkelte høytidsdager, i alle fall så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: b4bee...9d0

• Liker 2
Skrevet

Så et progam på tv her for en ukes tid siden om gårsdrift, der sa bonden at de måtte få høstet så mye som mulig mens været var bra, da gikk det nesten døgnet rundt. Men han forsøkte å ta de jordene som lå lengst unna folk etter kl 23, og når kameramannen filmet rundt seg, så så mann lys fra skurtreskere rundt i hele dalen sent på kveld. Jeg tenker at det kun er snakk om noen dager i året der bonden trenger å få avlingen i hus for at vi alle skal få mat, så det får man heller seg gjennom fingrene med. Dersom det er snakk om støy fra ting som ikke dreier seg om onnearbeid hadde jeg heller tatt en telefon og bedt om respekt for stilletidene. 

Anonymkode: 7c9e5...a81

• Liker 15
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du bøndene bråker -ring politiet.

Anonymkode: 1bc3c...25a

Skal du virkelig bry politiet med noe slikt ? 

Anonymkode: 37f85...fb3

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurer på om folk som TS tror at bønder holder på med hobbyen sin når de er ute og jobber sent og tidlig?

Jeg har lest så mye negativt om bønder og matproduksjon den siste tiden at jeg tror vi trenger en skikkelig matkrise for å få åpnet øynene til vår navlebeskuende befolkning. Bøndene jobber med å høste inn mat til oss, for at vi skal kunne ha noe å leve på. Plutselig en dag klikker det mellom Trump og Putin og vi får ikke importert mat - da bør vi jaggu sette pris på at vi er sjølberga. 

Anonymkode: 419b7...821

• Liker 12
Skrevet

Kjære bønder. Bråk i vei! Og vennligst ignorer navlebeskuende særfiser som ikke evner å se at bøndenes arbeid faktisk gavner oss alle.

Skrevet

Bøndene må jobbe når været tillater det. Kommer det f.eks regn på nyslått høy kan det ødelegge hele avlingen. Bønder kan derfor ikke vente til i morgen med å pakke høyet dersom det er meldt regn i morgen. De må ta det NÅ. Vi vet jo alle hvor mye man kan stole på YR, så det er ikke alltid lett for dem å planlegge heller.

Vi snakker om noen få dager i året med mye bråk. Det viste du når du flyttet til landet TS.

• Liker 4
Skrevet

Men juridisk sett har de neppe lov til å gjøre det uten dispensasjon.

Anonymkode: 790de...593

• Liker 2
Skrevet

Ja, nekt bonden å jobbe når været er på bondens side, og se hvor sulten du blir 😂

Anonymkode: 1bded...569

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Glemmer folk at det er bonden som skaffer oss mat? For min del skal bønder få bråke det de trenger hele døgnet, alt for at vi skal få trygg norsk mat. 

Anonymkode: 08b1f...d55

• Liker 7
Skrevet

I år jobber de fleste bønder både dag og natt for å få ting til å gå. Hold kjeft og slutt og syt.

Anonymkode: 17348...bbc

• Liker 10
Skrevet (endret)

Her har vi jorder på flere kanter og bøndene må nesten få gjøre jobben sin selv om det av og til innebærer en natt med litt lite søvn eller en søndagsettermiddag som er alt annet enn stille. Resten av året er naboskapet helt problemfritt og langt å foretrekke fremfor naboer som sutrer om småting ;)

For ikke å snakke om at det bare hadde vært å pakke og flytte hvis man skulle ha begynt å anmelde bøndene i bygda for å for eksempel treske på søndager :ler:

Endret av Leo
  • Liker 2
Skrevet

De har samme regler som resten av oss, men bør få litt mer raushet. De tresker ikke på natten fordi det er gøy, men fordi værmeldingen tilsier at det er nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Man får beskjed om å flytte på landet om man klager over bråkete naboer. Og her får man beskjed om å flytte til byen om bonden bråker. Er ikke lett. 

Jeg forstår godt at bonden må jobbe når han må. Har aldri plaget meg, selv om jeg bor mellom åkerlappene. Det er ikke mange dagene i året de bråker, så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 304aa...545

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...