Gå til innhold

Er det trygt for en 3-åring å sove med hodepute om natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...med tanke på at krybbedød brukes som dødsårsak opp til 4 års alder?

Hilsen hysterisk bekymra førstegangsmor 🙊🙈 

Og om deres 3åring bruker pute, bruker h*n liten barnepute eller vanlig/voksenpute?

Anonymkode: 685ac...b9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jeg tro er helt trygt. Min 3 åring sover med vanlig voksenpute,- en flat dunpute.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er helt trygt. Min sønn brukte pute fra 6-mnd alder. Babypute dog...

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

...med tanke på at krybbedød brukes som dødsårsak opp til 4 års alder?

Hilsen hysterisk bekymra førstegangsmor 🙊🙈 

Og om deres 3åring bruker pute, bruker h*n liten barnepute eller vanlig/voksenpute?

Barnet er 3 år, ikke 3 mnd. JA, nå er du hysterisk.

Anonymkode: aa8fa...1ba

• Liker 16
Skrevet

Jeg lurer mest på hvordan du får ungen til å sove oppå puta en hel natt :ler:  Min treåring snur seg 360 grader og åler seg fra øverst til nederst i sengen flere ganger i løpet av natta, hehe.

Anonymkode: 47102...db6

• Liker 1
Skrevet

Håper du tuller nå? 

Anonymkode: 02be4...f42

• Liker 2
Skrevet

Vår treåring har sovet med pute fra han var 1 år. Han sover utrolig dårlig uten, han har vanlig voksenpute. Babyen på 9 måneder har ikke pute enda

• Liker 3
Skrevet

Mine brukte pute helt fra fødselen uten problem

Anonymkode: e29a0...bed

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine brukte pute helt fra fødselen uten problem

Det er ikke anbefalt. Etter at de "nye" retningslinjene mht til soving kom har antallet barn tapt til krybbedød gått ned hele 90%

TS: en treåring kan bruke pute. Velg en litt flat i starten. 

• Liker 5
Skrevet

Vi har en sånn midt i mellom pute, type mellom baby og voksen, tror jeg. Han sover supert på den.

Ikke uroe deg ;) 

Anonymkode: 39aef...53b

Skrevet

Jeeeezez!

Anonymkode: b9d0b...e88

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring

Blod, mod

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det helt trygt. Bruk en pute som ikke er for høy. Ikke pga risiko for krybbedød, men fordi det passer bedre til småbarnskroppen. 

Risikoen for krybbedød er veldig lav i utgangspunktet. Jo eldre barnet blir, jo lavere blir den. Så lenge det ikke er helt spesielle omstendigheter rundt barnets helse så kan du slappe helt av, og selv sove godt om natten 😊

Skrevet

Det var nettopp en 11-åring som døde mens han sov, sønnen til noen bekjente av meg. Men: man kan ikke bli hysterisk og tenke at treåringen ikke kan bruke pute! 12-åringen min har hatet å ligge flatt fra hun var mindre enn din, og dyttet bamser og tepper under hodet hvis det ikke var høyt nok... 

En treåring kan absolutt bruke pute! 

Skrevet
4 timer siden, Ulrikke skrev:

Det var nettopp en 11-åring som døde mens han sov, sønnen til noen bekjente av meg. Men: man kan ikke bli hysterisk og tenke at treåringen ikke kan bruke pute! 12-åringen min har hatet å ligge flatt fra hun var mindre enn din, og dyttet bamser og tepper under hodet hvis det ikke var høyt nok... 

Men han døde vel ikke fordi han sov (ble kvalt i en pute)?

Anonymkode: 9baad...22e

• Liker 2
Skrevet

Ja, har brukt fra 2 års alder :)

Anonymkode: c83c0...20d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men han døde vel ikke fordi han sov (ble kvalt i en pute)?

Anonymkode: 9baad...22e

Årsak uklar foreløpig, friskt barn (såvidt man vet).

Jeg oppfattet ikke at TS var engstelig for kvelning av selve puta, mer at hodestillingen gjør at luftveiene ikke er frie. Men det kan jeg selvfølgelig ha misforstått.

Hvis TS er rett for kvelning kan jo barnet like gjerne kveles av dyna. Da mine var på den alderen lå de like gjerne med hele seg under som over dyna på alle veier i senga. Prøvde sånne klyper på dyna de de var babyer, men de akte seg bare ned i senga og ble liggende under en dyne som satt fast, så det føltes ihvertfall ikke lurt....

Skrevet

Takker for svar 😊

Og ja, som jeg skrev i hi, jeg er fullstendig klar over at jeg er hysterisk 😉😳

Får kjøpe inn pute til frøkna da. Men ble litt i tvil om jeg skal kjøpe fiberpute eller dunpute? Noen kloke hoder som har noen innspill å komme med der?

Ts

Skrevet
På 21.8.2018 den 10.59, Ulrikke skrev:

Og det var en 20-åring som ble lam mens han sov. Kanskje man skal forby soving. 

Anonymkode: a5c40...cc1

• Liker 2
Skrevet
På 20.8.2018 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Jeeeezez!

Anonymkode: b9d0b...e88

Sier jeg også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...