Gå til innhold

Pent lyst dyrt eikebord og barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må vi ha plastduk over i 5-10 år, eller går det an å olje  lakke det for hjelp?

Anonymkode: a0764...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må vi ha plastduk over i 5-10 år, eller går det an å olje  lakke det for hjelp?

Hvordan forventer du at noen skal vite hvilket bord du har og hvordan du kan behandle og beskytte nettopp ditt bord? Snakk med butikken du kjøpte bordet i, du. Der er det jobben dere å kunne svare på spørmålene dine.

Anonymkode: b577d...b58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad vi valgte relativt rimelige bruksmøbler når vi etablerte oss i småbarnsfasen. Sånn som sofa og spisestue herjes med og ser ut til tider er vi helt avhengige av å kunne vaske skikkelig, samt at vi vil ha råd til å bytte det ut når ungene er enda litt større. 

Jeg drømte om oljet eikeparkett når vi kjøpte huset, lyst og mykt og deilig. La tilogmed inn en bestilling hos leverandør. Nå er jeg veldig glad vi har lagt laminat.. 

Jeg ville brukt duk så mye som mulig. Skikkelig voksduk. 

Får du rødvin, ketchup eller blåbær på ulakket eik så skal du være kjapp om du klarer få bort flekken uten å pusse..

Anonymkode: 76f40...efb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad vi valgte relativt rimelige bruksmøbler når vi etablerte oss i småbarnsfasen. Sånn som sofa og spisestue herjes med og ser ut til tider er vi helt avhengige av å kunne vaske skikkelig, samt at vi vil ha råd til å bytte det ut når ungene er enda litt større. 

Jeg drømte om oljet eikeparkett når vi kjøpte huset, lyst og mykt og deilig. La tilogmed inn en bestilling hos leverandør. Nå er jeg veldig glad vi har lagt laminat.. 

Jeg ville brukt duk så mye som mulig. Skikkelig voksduk. 

Får du rødvin, ketchup eller blåbær på ulakket eik så skal du være kjapp om du klarer få bort flekken uten å pusse..

Anonymkode: 76f40...efb

Dette. Vi har hatt billige, arvede, IKEA, og Finn-møbler. Nå bytter vi alt, og får en «ny start» når barna begynner å flytte hjemmefra. Har råd til å kjøpe den kvaliteten vi har lyst på. Ikke har vi hund lengre heller. Yngste er snart ferdig med ungd.skole, og vet å oppføre seg, så nå regner vi med at møblene skal vare lenge!

Anonymkode: 07712...838

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eik er et hardt trevirke, så det tåler en god del med tanke på hakk og skraper. Du kan behandle det med Osmo oljevoks, som beskytter bedre enn olje, uten at det ser lakkert ut. Fåes både som klar og pigmentert.

Voksduk skal faktisk ikke brukes på massive oljede eller ubehandlede bord over tid. Treverket puster, voksduken er tett og det kan føre til sprekker i bordet. 

Vi kjøpte et alt for dyrt spisebord som småbarnsforeldre for tyve år siden. Det har fått noen merker i årenes løp, men hva gjør vel det? Det vitner om levd liv og utfoldelse, og er i mine øyne like fint i dag! Å bruke brikker under glass etc. og ta noen forhåndsregler er vel og bra, men å være så redd for bruksmøbler at man knapt tør å bruke dem, det blir litt dumt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forventer du at noen skal vite hvilket bord du har og hvordan du kan behandle og beskytte nettopp ditt bord? Snakk med butikken du kjøpte bordet i, du. Der er det jobben dere å kunne svare på spørmålene dine.

Anonymkode: b577d...b58

Jeg har ikke noe bord, jeg skal kjøpe meg bord og ser etter tips? 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Vi har hatt billige, arvede, IKEA, og Finn-møbler. Nå bytter vi alt, og får en «ny start» når barna begynner å flytte hjemmefra. Har råd til å kjøpe den kvaliteten vi har lyst på. Ikke har vi hund lengre heller. Yngste er snart ferdig med ungd.skole, og vet å oppføre seg, så nå regner vi med at møblene skal vare lenge!

Anonymkode: 07712...838

OJ! Det var lenge, de må da greie å slutte å ødelegge møbler lenge før de er så store at de flytter hjemmefra? Jeg tenker ikke å leve med billige midlertidige møbler i 15-20 år av livet altså...

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine er nå 12 og 15 år. Jeg har hatt flotte dyre møbler siden de var spedbarn. Ingen problem. Våre kjøreregler for møbelbruk, har barna vokst opp med og forholder seg til uten problem.

De satt på tripptrapp stol ved spisebordet frem til de var ca 10. Der gjør det ingen ting om de søler. 

Ingen får lov til å spise mat i sofaen eller rundt forbi. Mat spises ved spisebordet, uten unntak. Vi tillater litt enkel snack på stuebordet.

Tegning og annen morsom utfoldelse utføres på spisebord, med voksduk på. Voksduk ble brukt  kun da, ikke ellers.

Alt søl tørkes opp umiddelbart av den som sølte + hjelp fra voksen, når de var små.

Alle tar av seg sko når de går inn, selv om de bare skal hente noe de har glemt.

Reglene har fulgt barna i alle år,  og det funker fjell. 

Så voksduk hele tiden, billige møbler man kjøper for å tåle barn som herjer og laminat, har ikke vært behov eller tema hos oss.

Anonymkode: 5e49e...c00

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barna mine er nå 12 og 15 år. Jeg har hatt flotte dyre møbler siden de var spedbarn. Ingen problem. Våre kjøreregler for møbelbruk, har barna vokst opp med og forholder seg til uten problem.

De satt på tripptrapp stol ved spisebordet frem til de var ca 10. Der gjør det ingen ting om de søler. 

Ingen får lov til å spise mat i sofaen eller rundt forbi. Mat spises ved spisebordet, uten unntak. Vi tillater litt enkel snack på stuebordet.

Tegning og annen morsom utfoldelse utføres på spisebord, med voksduk på. Voksduk ble brukt  kun da, ikke ellers.

Alt søl tørkes opp umiddelbart av den som sølte + hjelp fra voksen, når de var små.

Alle tar av seg sko når de går inn, selv om de bare skal hente noe de har glemt.

Reglene har fulgt barna i alle år,  og det funker fjell. 

Så voksduk hele tiden, billige møbler man kjøper for å tåle barn som herjer og laminat, har ikke vært behov eller tema hos oss.

Anonymkode: 5e49e...c00

Samme her, alltid hatt fine skikkelige møbler, aldri måttet rydde vekk hverken pynt eller puter. Spise gjør vi ved bordet på kjøkkenet, eller spise stuen, bruker bord brikker under og aldri noe problem. oppdrar da ungene til å kunne oppføre seg borte og hjemme både ved spisebordet og ellers, de skal da ikke løpe rundt med sølete fingre eller en skive med syltetøy i hånda. Nå er de tenåringer og det har aldri vært noen problem. Hjemmet skal være til trivsel for alle, men det finnes grenser for hva en skal tillate av ungene uansett

Anonymkode: d8e84...e2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for billig og solid i småbarnsfasen. Vi skal bytte sofa og spisebord når minstemann begynner på skolen, ser ikke behovet for å vente så mye lenger enn det, men med småbarn skjer det fort uhell selv om man har regler. For å unngå at møbler blir et stressmoment gjør vi det på denne måten.

Jeg vurderte et dyrt, moderne, ikke spesielt solid spisebord da vi flyttet inn for 10 år siden, men endte opp med det stødigste, kjedeligste bordet fra IKEA. Det er jeg veldig glad for i dag ;) Det har blitt brukt og mishandlet med kjærlighet av fem barn og to travle voksne, og når det skal pensjoneres om noen år har det gjort jobben sin med glans. Men et mindre solid bord hadde ikke tålt påkjenningen. Samme med sofaen vår. Vi la litt ekstra penger i et comfort-trekk (tror jeg det het) som er ekstra slitesterkt og kan vaskes av med klut. Uten det ville sofaen vært dau for lengst.

Som sagt har vi regler, ingen spising i stua, vaske hender etter måltider, ingen hopping i sofaen, det er ikke slik at barna løper rundt som villmenn. Men i årenes løp har ting skjedd, noen har blødd neseblod eller kastet opp i sofaen (hun var tre og fikk omgangssyke. Det er jo ikke akkurat noe hun kan lastes for), barna har tatt med venner hjem og i et ubevoktet øyeblikk hatt hoppekonkurranse i sofaen med sandete føtter, en femåring har glemt igjen tusjene på bordet og toåringen ser sitt snitt til å dekorere... så for oss har det ikke vært verdt å bruke mye penger på fin design akkurat i de årene der slitasjen er aller størst.

Anonymkode: c9040...5d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...