Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student som bor i kollektiv, og er så redd for at de andre jeg bor sammen med skal legge merke til at jeg er hjemme nesten hele tiden. Det er kjempeteit, men det er noe jeg tenker på og bekymrer meg over flere ganger daglig! 

Jeg foretrekker å studere hjemme, og er derfor ikke så ofte på universitetet utenom forelesning ol, noe jeg gjerne bare har 2 timer om dagen, 3-4 dager i uka. Ellers har jeg ikke så veldig mange venner her, og de jeg har er gjerne opptatt, så jeg sitter mye for meg selv på rommet. Det gjør meg egentlig ingenting, fordi jeg er en introvert og rolig person som trives i eget selskap. Likevel merker jeg at jeg tenker veldig mye på det at de andre jeg bor med sikkert legger merke til at jeg alltid er hjemme og at de skal tenke at jeg er rar eller at det er noe galt med meg. Noen ganger har jeg gått ut og gått tur bare for å føle at jeg ikke er hjemme hele tiden. 

Jeg føler at de andre her alltid er ute eller skal noe og er alltid opptatt med ett eller annet. 

Er det noen andre som føler det slik? 

Dere som bor i kollektiv, tenker dere over sånt? 

Anonymkode: f7b4d...8d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :(

Skrevet

Jeg har hatt det sånn. Men etterhvert kjente jeg at det er hjemme jeg trives best, så hvorfor skal jeg late som noe annet? Jeg er også glad i å gå ut og gjøre ting alene. Før diktet jeg opp en venn jeg gikk på kino sammen med og gjorde andre ting, men nå sier jeg det som det er. Jeg fant også ut at jeg ikke trives med å bo sammen med mange andre, så jeg har flyttet for meg selv. Introvert, sa du..?

Anonymkode: 56a9d...ed8

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt det sånn. Men etterhvert kjente jeg at det er hjemme jeg trives best, så hvorfor skal jeg late som noe annet? Jeg er også glad i å gå ut og gjøre ting alene. Før diktet jeg opp en venn jeg gikk på kino sammen med og gjorde andre ting, men nå sier jeg det som det er. Jeg fant også ut at jeg ikke trives med å bo sammen med mange andre, så jeg har flyttet for meg selv. Introvert, sa du..?

Anonymkode: 56a9d...ed8

Fordi jeg føler at det ikke er helt sosialt akseptabelt å trives best i eget selskap og å være mye alene. Føler at jeg burde skamme meg over det eller være flau eller noe, og da blir jeg også det. Det er jo ingen som spør hva jeg gjør eller sånt, men føler alltid at jeg må ha en eller annen unnskyldning for å være mye hjemme, eller som du, å dikte opp at jeg har gjort noe sosialt, dersom noen skulle spørre. 

Skulle gjerne ha flyttet for meg selv, men det blir for dyrt for øyeblikket. 

Jeg skulle bare ønske jeg kunne slutte å bry meg og bekymre meg over hva andre måtte tenke. 

Skrevet

BBurde vært egne kollektiv for introverte 🙃 hilsen en introvert 

Anonymkode: 90aab...526

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

BBurde vært egne kollektiv for introverte 🙃 hilsen en introvert 

Det hadde vært noe! 

Skrevet

Hvis de andre er mye ute, så vet de jo ikke at du er mye hjemme. De er jo ikke der og ser det ;) 

Anonymkode: 835fe...dd9

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker aller mest at det ikke er bra for deg å sitte inne stort sett hele tiden. Det er fort at man kan få f.eks depresjon av det. Viktig å være ute i frisk luft/ trene o.l. Kanskje du kunne begynne med organiserte aktiviteter? For eksempel noe innen idrett eller norsk folkehjelp eller noe sånt? 

Anonymkode: 3ad11...495

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker aller mest at det ikke er bra for deg å sitte inne stort sett hele tiden. Det er fort at man kan få f.eks depresjon av det. Viktig å være ute i frisk luft/ trene o.l. Kanskje du kunne begynne med organiserte aktiviteter? For eksempel noe innen idrett eller norsk folkehjelp eller noe sånt? 

Jeg sitter ikke inne 24/7. Jeg både trener og er aktiv i diverse organisasjoner. Jeg deltar også som sagt på forelesninger og annen undervisning. Jeg har også venner her som jeg henger med, selv om det ikke alltid er like ofte. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært noe! 

Stille og rolig og alltid noen hjemme og ingen overraskelser 🙃

Skrevet

Stille og rolig og alltid noen hjemme og ingen overraskelser 🙃

Det gjør meg egentlig ikke noe at det er folk her, problemet er bare når jeg må forholde meg til de. Det går feks helt fint når andre har besøk ol og gjør sine egne ting. For da trenger liksom ikke jeg bruke energi på å samhandle med de, selv om det alltid er mest avslappende å være helt alene. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter ikke inne 24/7. Jeg både trener og er aktiv i diverse organisasjoner. Jeg deltar også som sagt på forelesninger og annen undervisning. Jeg har også venner her som jeg henger med, selv om det ikke alltid er like ofte. 

Men da er du jo aktiv og det høres ikke ut som du sitter inne så mye som forespeilet i HI.

• Liker 2
Skrevet

Men da er du jo aktiv og det høres ikke ut som du sitter inne så mye som forespeilet i HI.

Men så er jeg likevel ikke det, fordi de aktivitetene er ikke så veldig ofte, maks to kvelder i uka, og det er ikke hver uke engang. Ellers gjør jeg nesten alltid ting alene. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få deg en jobb ved siden av studiene. Da blir du ikke sittende så mye inne.

Anonymkode: 83e38...6df

Skrevet

Få deg en jobb ved siden av studiene. Da blir du ikke sittende så mye inne.

Anonymkode: 83e38...6df

Nei, det orker jeg ikke. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student som bor i kollektiv, og er så redd for at de andre jeg bor sammen med skal legge merke til at jeg er hjemme nesten hele tiden. Det er kjempeteit, men det er noe jeg tenker på og bekymrer meg over flere ganger daglig! 

Jeg foretrekker å studere hjemme, og er derfor ikke så ofte på universitetet utenom forelesning ol, noe jeg gjerne bare har 2 timer om dagen, 3-4 dager i uka. Ellers har jeg ikke så veldig mange venner her, og de jeg har er gjerne opptatt, så jeg sitter mye for meg selv på rommet. Det gjør meg egentlig ingenting, fordi jeg er en introvert og rolig person som trives i eget selskap. Likevel merker jeg at jeg tenker veldig mye på det at de andre jeg bor med sikkert legger merke til at jeg alltid er hjemme og at de skal tenke at jeg er rar eller at det er noe galt med meg. Noen ganger har jeg gått ut og gått tur bare for å føle at jeg ikke er hjemme hele tiden. 

Jeg føler at de andre her alltid er ute eller skal noe og er alltid opptatt med ett eller annet. 

Er det noen andre som føler det slik? 

Dere som bor i kollektiv, tenker dere over sånt? 

Da jeg studerte var jeg bare ute etter en ting, få dette overstått og gjøre det best mulig. Så det ble mange timer alene mens mange av de som bodde sammen med meg på andre rom festet. En del av de strøk i mange fag, jeg kom meg videre raskt. Det var hele formålet den gangen også. Fosset videre til 20 årene og fast jobb og da ble det litt mer festing. Så  nei, jeg føler det ikke rart i det hele tatt. Heller stikk motsatt, man har et mål med utdanningen, og når man må jobbe hardt for det, blir det liten tid til annet. Litt sosialt ble det tid til, da ofte på organisert trening.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

For dem som trives med å være alene, og trives i eget selskap, så er det vel større sjanse for å utvikle depresjon om man blir presset til å gjøre ting man ikke trives med... 

Anonymkode: 5d5bd...b8f

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at det som fungerer best for deg automatisk fungerer best for alle?

Skrevet

For dem som trives med å være alene, og trives i eget selskap, så er det vel større sjanse for å utvikle depresjon om man blir presset til å gjøre ting man ikke trives med... 

Anonymkode: 5d5bd...b8f

Jeg føler egentlig at du her viser noe av "problemet". Jeg har verken noe behov eller mål om å bli mer sosial enn det jeg allerede er. Jeg har det helt fint med meg selv, bortsett fra nettopp denne "frykten" for at folk skal tenke at det er noe galt med meg og mene at jeg egentlig burde vært mer ute og vært mer sosial, og gjøre mer. Og det er vel tydeligvis det folk tenker også da, bortsett fra de som er slik selv..

Skrevet

Jeg er akkurat sånn selv. 

Har aldri tenkt at det er en dårlig ting. Jeg trives best inne! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...