Gå til innhold

Besto ikke fag fra vg3 - ordinær eller førstegangskvote?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det er 3 fag fra vg3 som jeg fikk IV i pga fravær. Jeg fikk 2 diagnoser dette året og det har vært veldig vanskelig å gå på skolen. Dette året skal jeg ta opp de 3 fagene + noen til jeg vil forbedre karakterene på, men det er kjempekjedelig å havne i ordinær kvote når jeg skal søke om studieplass til neste høst... Fordi da kommer jeg ikke inn, men jeg kommer inn etter poengkravene for førstegangsvitnemål...

Av flere ulike grunner vil jeg ikke ta fagene på videregående i klasse... Men vurderer å f.eks ta 1 av de fagene som nettfag gjennom skolen jeg går på siden man jo kan ta opp fag som privatist samtidig man er elev på vgs. 

Finnes det noen måter å unngå å havne i ordinærkvote? Er det noen unntaksregler?

Anonymkode: 59a37...679

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope, du må i ordinærkvoten

Anonymkode: 6acb2...7ec

• Liker 3
Skrevet

Nå er du i ordinær kvote forever

Anonymkode: 4f865...d28

• Liker 2
Skrevet

Du blir vurdert i ordinær kvote ja. 
Men du har jo masse fag du skal ta opp, dem vil jo kunne øke snittet ditt. 
Dessuten er det jo ingen som vet hvilke poengkrav det vil være neste år. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope, du må i ordinærkvoten

Anonymkode: 6acb2...7ec

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du i ordinær kvote forever

Anonymkode: 4f865...d28

12 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Du blir vurdert i ordinær kvote ja. 
Men du har jo masse fag du skal ta opp, dem vil jo kunne øke snittet ditt. 
Dessuten er det jo ingen som vet hvilke poengkrav det vil være neste år. 

Okei , tusen takk!

Men hvis jeg tar 1 fag på vgs (jeg søkte vg3 over 2 år og kom inn) Skolen min er i en bygd og jeg kjenner jo lærerne godt fra før av og, og de har vært veldig hjelpsomme med helseproblemene mine så jeg får lov å bare ta et eller 2 fag

Da er jeg vel i førstegangskvoten ? 1 fag på vgs og så tar jeg resten som privatist samtidig ?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Okei , tusen takk!

Men hvis jeg tar 1 fag på vgs (jeg søkte vg3 over 2 år og kom inn) Skolen min er i en bygd og jeg kjenner jo lærerne godt fra før av og, og de har vært veldig hjelpsomme med helseproblemene mine så jeg får lov å bare ta et eller 2 fag

Da er jeg vel i førstegangskvoten ? 1 fag på vgs og så tar jeg resten som privatist samtidig ?

Hvis du tar vg3 over 2 år, og tar resten av privatistfagene samtidig som du avslutter ditt siste år, så vil jeg absolutt tro at du havner i førstegangskvote. 

Anonymkode: b52a4...c93

Skrevet

Heihei! Er nå på mitt andre år i studiene mine.. meeen som deg så besto jeg ikke fag på vgs. Jeg strøk på matteeksamen i 3.klasse og måtte derfor ta den på ny året etter for å få vitnemål. Jeg var likevel i kvoten for førstegangssøker, og det vil selvfølgelig være likt for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...