Gjest Lasse.. Skrevet 18. august 2002 #1 Del Skrevet 18. august 2002 Oppfører du deg mot dine nærmeste på en måte som du kan takle dersom en av dem plutselig dør? Er du klar over at hver dag du ser dine nærmeste kan være den siste? I det moderne samfunn synes jeg å se mer konflikter, uforsonlighet og egoisme enn før. stemmer det? Er vi dårligere til å ta vare på hverandre? Og hva blir da konsekvensene når en av dem plutselig går bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 18. august 2002 #2 Del Skrevet 18. august 2002 Fra gammelt av het det at man aldri skulle la solen gå ned over ens vrede. Synes dette er et godt råd, - det å løse konflikten og motsetningene i familien før man legger seg, for man har ingen garantier for hva framtiden fører med seg. Tror kanskje samfunnet er mer egoistisk, og at dette er en del av "samfunnsånden". Før i verden (høres snart ut som Metusalem) var det felles løft, felles sosiale goder, solidaritet og "vi" som var ideologien. Dette er gradvis dreid mot individualitet - den enkeltes rett til å "realisere seg selv". Og når individet blir målet for ideologien forsvinner "vi", for da blir det "mitt behov" som styrer, og ikke fordeling og solidaritet. Ytterpunktene i begge ideologiener blir gale - for mye "vi", gåt på bekostning av eget ansvar for livet, for mye "jeg" går på bekostning av involvering i andre, men det å finne den rette blandingen er ikke lett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 18. august 2002 #3 Del Skrevet 18. august 2002 Hei Lasse. Dette var fine ord, noe til ettertanke for oss alle :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 18. august 2002 #4 Del Skrevet 18. august 2002 Om jeg vil angre... Nei, ikke på et dårlig forhold, for jeg har ingen sånne. Jeg ville heller angret på hvor lite jeg hadde sagt Jeg er glad i deg til vedkommende. Takk for oppvekkeren Lasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 18. august 2002 #5 Del Skrevet 18. august 2002 Jeg tror absolutt vi er mer egoistiske i dag. Alle tenker: Bare jeg (og evt mine) får det vi skal ha, så gir jeg blanke f... i resten. "Først meg selv, så meg selv, og så min neste.... hvis det er til mitt eget beste!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilliBlaze Skrevet 18. august 2002 #6 Del Skrevet 18. august 2002 Det hadde ikke gjort noe å ta en telefon en gang innimellom til de en er glad i å fortalt dem nettopp det! Ja, jeg syntes vi er blitt mer & mer egosentriske enn tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ejlanka Skrevet 18. august 2002 #7 Del Skrevet 18. august 2002 Jeg prøver som oftest å ikke gå rundt å være sint og sur, eller holde en konflikt gående i lengre tid. Vet ikke helt om jeg hadde angret dersom jeg foreksempel hadde kranglet med noen og de døde. Det spørs hva saken gjaldt og om jeg følte at jeg absolutt hadde rett. Jeg hadde jo angret på at vi hadde kranglet og var uvenner, men jeg ville nok ikke gitt meg i min sak. Men det betyr ikke at jeg ikke var lei meg for at personen var gått bort, eller noe, bare fordi vi var uenige. Men det er vanskelig å sette seg inn i en slik situasjon som det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. august 2002 #8 Del Skrevet 18. august 2002 Hei Lasse, det var godt sagt av deg. Men desverre må jeg spørre majken og lilliblaze om noe..... hva mener dere med at mennesker er mer egoistiske idag enn tidligere....? Hvordan begrunner dere, og hva mener dere? Mer egoistiske i forhold til hva? Tenker dere på alenemødre, andelen kvinner som søker skillsmisser eller at kvinner skal kvoteres inn i styrer... eller hva er det mer spesifikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 18. august 2002 #9 Del Skrevet 18. august 2002 Jeg tenker da på det samme som Betti, at før var det "vi" som var ideologien, idag er det "kun meg". Og det gjelder mannfolk også, så bare glem å gjøre dette her til en kvinne vs menn sak for det er det nemlig ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 18. august 2002 #10 Del Skrevet 18. august 2002 Hei Lasse! Det var veldig fint sagt og en god påminner for mange av oss, tror jeg. Noen ganger har vi for dårlig tid til å huske på hva som er viktig for oss för det er for sent. Nå tror jeg at det er en helt spessiel grunn til at du tok opp dette temaet akkurat nå. Derfor ville jeg legge til at når man sitter med de tankene du formulerer og tenker at man ikke fikk sagt det man ville eller skulle til noen som stod en virkelig när, så tenk på livet som det har värt, alle stunder man har hatt sammen og hvor inderlig du vet din kjärlighet til vedkommende er. Han vet helt sikkert det også (selv om det skulle väre lenge siden det ble uttalt)! Håper det går bra med deg! Klemmer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 18. august 2002 #11 Del Skrevet 18. august 2002 Lasse, det er et viktig tema. Det er vanskelig å få god nok tid til hver enkelt person du gjerne skulle brukt tid på. Jeg kunne godt jobbet med å gjøre mer ut av den lille tiden jeg har på hver enkelt, gå mer opp i den tiden vi faktisk bruker sammen, koble ut andre ting og engasjere meg mer i hver episode/hendelse/person. Takk for påminnelsen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. august 2002 #12 Del Skrevet 18. august 2002 Majken hva er det du snakker om nå, jeg spurte deg om noe... mer egoistiske i forhold til hva.. men selvsagt måtte du gjøre det om til en mann-kvinnesak igjen. At det går an. Jeg synes tvert om at vi ikke har blitt mer egoistiske, men mer felleskskapende og inkluderende, hvorfor er du uenig? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. august 2002 #13 Del Skrevet 18. august 2002 Tenker dere på alenemødre' date=' andelen kvinner som søker skillsmisser eller at kvinner skal kvoteres inn i styrer... eller hva er det mer spesifikk?[/quote'] Hvem er det som gjør dette til en mann/kvinne sak..... Skjerp deg Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 18. august 2002 #14 Del Skrevet 18. august 2002 Majken hva er det du snakker om nå, jeg spurte deg om noe... Og jeg svarte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. august 2002 #15 Del Skrevet 18. august 2002 Det virker som det er noen som ikke vil/klarer å forklare hva hun mener... hvorfor mener du vi er mer egoistiske idag? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nathalie Skrevet 18. august 2002 #16 Del Skrevet 18. august 2002 Jeg tviler på at jeg ville hatt noe å angre i så måte. Jeg er fryktelig hissig og bråsint av meg, men har aldri vært langsint. Jeg krangler og blir ferdig med det der og da istedenfor å gå å gnage på det. Jeg er kanskje ikke så flink til å si ofte nok til de nærmeste at jeg er glad i dem, men jeg skriver det alltid i mailer, SMS'er og evt brev jeg sender dem. Men det var litt av en tankevekker på en måte, Lasse, men samtidig så sier jeg ofte "Lev hver dag som det var den siste, plutselig er det for sent" Tror nok vi alle trenger å bli vekket opp av en dvale innimellom, for å få oss til å forstå at vi må ta vare på det vi har i dag, og legge gamle konflikter o.l. bak oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vann Skrevet 18. august 2002 #17 Del Skrevet 18. august 2002 Det har litt å si hvor dypt det sitter, og hvor gammel konflikten er. Når ting er vanskelig og begge er like sta, så er det ikke så lett å bare gjøre noen enkle ting og så rette alt opp. Kan hende det ligger mye hat og sårethet der til den andre. Kanskje er det opp til den andre å forandre seg? Hvis man krangler litt osv... og er uvenner en periode så vil begge innerst inne vite at de er glad i hverandre. Og selv i vanskelige, fastlåste forhold mellom døtre/sønner og foreldre, så vet man nok alikevel at innerst inne så er man glad i hverandre. Det trøster jeg meg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilliBlaze Skrevet 18. august 2002 #18 Del Skrevet 18. august 2002 Waco: jeg tenker ikke på at spesielt kvinner er mer egoistiske i dag enn tidligere, jeg forstår ikke hvor i all verden Waco klarte å plukke opp kvinner spesielt i denne sammenhengen. Men han om det. (og jeg sa "jeg syntes" og ikke at det nødvenigvis er slik) Men jeg skal svare deg jeg på hva jeg mener med det jeg skrev tidligere. Jeg syntes at folk var mer sosial før enn i dag. f.eks. Før stakk man innom på en kopp kaffe, uten å føle at man må melde sin ankomt uker i forveien, og en notis i filofaxen " skal på kaffebesøk til NN kl. 18:00" Folk tenker mer på seg & sitt eget.(og jeg mener BÅDE menn & kvinner, og jeg tar ikke alle under en kam. Det er såklart unntak) Mange dør ensomme & det gjerne ikke blir oppdaget før uker etter. Jeg vet ikke hva som gjør det jeg..... men jeg har inntrykk av at man tok mere vare på hverandre før. Det er det jeg mener med min lille uttalelse! Jeg syntes dette var en fin tråd å starte & absolutt til ettertanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. august 2002 #19 Del Skrevet 18. august 2002 Lilli, synd du opplever hverdagen sånn... slik har ikke jeg det, hit kan folk komme når dem vil... (forutsett at jeg er hjemme), akkurat som jeg drar til mine venner når jeg føler for det.... Men at noen må ringe ukevis i forveien, ja det overrasker selv meg... (?) Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lasse... Skrevet 19. august 2002 #20 Del Skrevet 19. august 2002 Hør her.... Min far gikk plutselig bort bare 56 år gammel... Ikke la denne tråden ende opp i krangling vær så snill.... Poenget er at en krangel, en sur unødvendig kommentar eller noe negativt fort kan bli det siste du gjør med en som står deg nær.... Bare en liten påminnelse av at livet er veldig forgjengelig, og at en fort kan angre på at en ikke er rund nok ovenfor sine nærmste.... Det var vel ikke tilfelle for meg, vi hadde det finere enn på veldig, veldig lenge.... Men en påminnes at ting skjer fort når noe slikt skjer... Da er det surt å ha vært unødvendig skarp, ikke sant? Og jeg synes jeg ser en høytevidning i samfunnet, som går ut på individets rett, individets mulighet osv.... Kan det gjøre at mange blir siitende med en besk smak i munnen framover- og angre på ting som er gjort..... Til ettertanke. Ta vare på dere selv, helsen og hverandre. Vh Lasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå