Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå begynt etter siste lønning (som kom idag) å sette opp et mer rigid matbudsjett. Saken er at jeg har noe gjeld å betale ned - jeg er snart i mål, men det kommer til å gå en del av denne og neste lønning. 

Jeg handler rimelig mat og shopper lite, men jeg vil ha en ordentlig oversikt over hva som faktisk går med. Derfor har jeg nå skrevet en liste over alt jeg trenger som minimum en vanlig måned av dagligvarehandel og forbruk, og skal holde meg strengt til handlelisten når jeg er i butikken.

Dere som bor alene - har noen av dere satt opp helt konkret hva dere skal/kan bruke til forbruk hver måned, og hvor mye er det ca.? Noen som har lyst å dele hva som går til bolig/strøm/regninger og hva som er igjen til mat, helse og dagligvare?

Anonymkode: 8988b...7b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som student har jeg ikkje kjempemye penger, og har derfor satt en grense på 2200 på mat i mnd. Kunne nok fått det lenger ned også, men jeg er relativt glad i diverse snacks, og vil ikke fjerne det med mindre jeg må. Prøver alltid å planlegge best mulig matinnkjøp etter hva som er på tilbud/generelt billig og lager mat som gjør at jeg aldri må kaste noe. 

Strøm og internett inngår i husleien, så der er jeg heldig. 

Faste utgifter som mobilregning og forsikring har jeg en egen konto med avtalegiro på, og har der satt av nok penger til hele året, slik at jeg slipper å legge dette inn i resten av det månedlige budsjettet. Skjønner at det kan være vanskelig når de fleste sikkert har høyere utgifter på det området. 

Ellers har jeg et fint lager med sjampo, balsam ol som jeg har handlet på salg. 

Jeg har ikke noe særlig utgifter under helse til annet enn ppiller, men har det siste året egentlig vært en del syk og derfor til legen og måttet kjøpe medisiner. Dette tar jeg fra en bufferkonto jeg har, som jeg hver måned setter inn det som er til overs fra lån/stipend på. 

Anonymkode: 230eb...d64

Skrevet

Jeg prøver å ha en viss oversikt, men man skal jo leve litt. Så jo, jeg kunne levd på kun knekkebrød og redusert utgifter med å dusje på jobb (vaske håret med billigbilli-sjampo òg) samt å stjele dasspapir. 

Fant ut at jeg mellom to lønninger hadde lagt igjen 3,3k på Coop Extra. Veldig mye, synes jeg, og jeg spiser ikke mye! Prøver (!) å kutte ned på godterier og melk, men jeg er ikke helt nazi. Bl. a har jeg gått over fra å kjøpe Tine Iskaffe til Nescafe iskaffe. Tine sin er 0,33 L ferdig blanda til 18-19 kr, og Nescafe har ei pakke med 8 du blander med melk til 28 kr. 

Handler hver dag som regel

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe særlig utgifter under helse til annet enn ppiller, men har det siste året egentlig vært en del syk og derfor til legen og måttet kjøpe medisiner. Dette tar jeg fra en bufferkonto jeg har, som jeg hver måned setter inn det som er til overs fra lån/stipend på. 

Jeg skulle egentlig skrevet "helse og skjønnhet", mente alt som går inn under pleie 😛

Synes ikke jeg bruker mye, men når jeg sitter og skriver liste ser jeg hva som kommer opp. Frisør har jeg helt sluttet med, da jeg har tykt og langt hår som koster en vanvittig formue hos frisør. Så jeg planlegger i stedet en tur til cutters og hjemmebleking til røttene. Så trenger jeg ny fotfil da føttene mine er blitt kjempeharde, og ny shampoo da jeg kjøpte den billigste og den har gitt meg utslett. Sliter også med inngrodde hår ved barbering, og det eneste som hjelper er ordentlig varmvoks i salong, og da er jeg raskt oppe i 500 kr for en mnd...

Det er jo mulig å redusere ganske bra, men ting koster og det krever en del planlegging.

TS

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle egentlig skrevet "helse og skjønnhet", mente alt som går inn under pleie 😛

Synes ikke jeg bruker mye, men når jeg sitter og skriver liste ser jeg hva som kommer opp. Frisør har jeg helt sluttet med, da jeg har tykt og langt hår som koster en vanvittig formue hos frisør. Så jeg planlegger i stedet en tur til cutters og hjemmebleking til røttene. Så trenger jeg ny fotfil da føttene mine er blitt kjempeharde, og ny shampoo da jeg kjøpte den billigste og den har gitt meg utslett. Sliter også med inngrodde hår ved barbering, og det eneste som hjelper er ordentlig varmvoks i salong, og da er jeg raskt oppe i 500 kr for en mnd...

Det er jo mulig å redusere ganske bra, men ting koster og det krever en del planlegging.

TS

Tror nesten ikke jeg bruker noe under skjønnhet, hehe. 

Jeg har noe sminke liggende som jeg bruker en sjelden gang jeg skal på fest, men det er altså ikke ofte, så kjøper nesten aldri noe nytt. 

Frisør går jeg ikke til. Klipper meg selv, og har ikke farget det på lenge. Jeg har diverse hudpleieprodukter, men bruker de alt for sjelden, og går dermed svært sjelden tom også. Barbering driver jeg ikke med, heh. Eneste er napping av øyenbryn, men et pinsett varer jo i evigheter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...