AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #1 Skrevet 17. august 2018 Jeg bor alene i en leilighet jeg betaler 9000 i måneden i husleie for. På grunn av mange uheldige omstendigheter gjennom dette året har jeg en inntekt på ca. 2500,- før skatt, så jeg søkte bostøtte for juli. Søknaden ble avslått fordi de mente jeg ikke bodde i en selvstendig boenhet(!) Leiligheten er 34 kvadrat, og er en fullstendig leilighet i en nybygd blokk, med eget bolignummer og helt egen inngang og til og med egen terasse. Huseier bor i leiligheten over. Jeg forstår ingenting, og griner av desperasjon. Hva i all verden skjedde her? Noen som vet hvor lang tid det tar å få svar på klage? Og hvordan skal jeg bevise at jeg bor i en selvstendig leilighet? Bilder? Husleiekontrakten med alt av informasjon ble jo vedlagt, men den kan de tydeligvis ikke ha sett på. Jeg har ikke rett på noe fra NAV fordi jeg må ta en eksamen i desember. Jeg var egentlig ferdig student i vår, men strøk altså på én eksamen. Jeg har ikke rett på studielån dette året. Det føles også fryktelig bittert å gi opp hele studiet når jeg så og si er ferdig. Jeg har ikke familie eller andre som kan hjelpe meg, og har 10.000,- igjen på bufferkontoen. Søker på ALT av jobber. Har ingenting av verdi å selge. Hva gjør jeg? Anonymkode: fa883...d03
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #2 Skrevet 17. august 2018 Du flytter. Du har ikke råd til å bo der. Selg det du kan for å få betalt husleien under oppsigelsestiden. Anonymkode: 2fef8...988 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #3 Skrevet 17. august 2018 Skjønner at du har litt panikk her. Men det du nå må gjøre er å oppklare det med bostøtte ved å kontakte dem. Gjør det på mandag. Så må du med en gang se etter rimeligere leilighet, uten inntekt kan du rett og slett ikke sitte på en leilighet til 9000. Du må evt bo i kollektiv om det blir rimeligere. Jobber, har du fått noen til å se på søknaden og cv’n din for å se at den er så god som den kan være? Anonymkode: 9590a...cfb 5
Gjest Anna Amflora Skrevet 17. august 2018 #4 Skrevet 17. august 2018 (endret) Jeg hadde ringt NAV og spurt hva som skulle til rundt søknaden. Har NAV rett; flytt på hybel eller inn i kollektiv og oppsøk et vikarbyrå. Legg studieplaner på is til du kommer på fote igjen. Så tar du derifra. Endret 17. august 2018 av Anna Amflora
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #5 Skrevet 17. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker said: Du flytter. Du har ikke råd til å bo der. Selg det du kan for å få betalt husleien under oppsigelsestiden. Anonymkode: 2fef8...988 Hjelper ikke flytte når hun må betale 9000 for 3 mnd og hun har 10 000 på konto. Samt at hun må ha nok penger til depositum på ny leilighet og må betale dobbel leie for minst 1 mnd. Tenker du i det hele tatt før du svarer? Anonymkode: 8f65c...33a 6
Gjest Anna Amflora Skrevet 17. august 2018 #6 Skrevet 17. august 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke flytte når hun må betale 9000 for 3 mnd og hun har 10 000 på konto. Samt at hun må ha nok penger til depositum på ny leilighet og må betale dobbel leie for minst 1 mnd. Tenker du i det hele tatt før du svarer? Anonymkode: 8f65c...33a TS må bare ta seg selv i nakkeskinnet og jobbe som bare det (som vikar) i 3 måneder. Så flytter hun. Depositum får hun som bankgaranti. TS må slå fra seg NAV. Hun må JOBBE.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #7 Skrevet 17. august 2018 Du må jo jobbe. Du kan ikke sitte og lese på EN eksamen hele semesteret? Anonymkode: bac2e...4d2 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #8 Skrevet 17. august 2018 Hjelper heller ikkr å ringe nav, du må ringe Husbanken. Anonymkode: 5ee32...bdd
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #9 Skrevet 17. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke flytte når hun må betale 9000 for 3 mnd og hun har 10 000 på konto. Samt at hun må ha nok penger til depositum på ny leilighet og må betale dobbel leie for minst 1 mnd. Tenker du i det hele tatt før du svarer? Anonymkode: 8f65c...33a Men i alle dager så spydig da Anonymkode: 9590a...cfb 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #10 Skrevet 17. august 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Hjelper ikke flytte når hun må betale 9000 for 3 mnd og hun har 10 000 på konto. Samt at hun må ha nok penger til depositum på ny leilighet og må betale dobbel leie for minst 1 mnd. Tenker du i det hele tatt før du svarer? Anonymkode: 8f65c...33a Det er derfor jeg sier hun må begynne å selge unna ting (og jobbe!) som kan selges så hun får betalt leia under oppsigelsestiden. Depositumet har hun, det blir frigitt. Anonymkode: 2fef8...988
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #11 Skrevet 17. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor alene i en leilighet jeg betaler 9000 i måneden i husleie for. På grunn av mange uheldige omstendigheter gjennom dette året har jeg en inntekt på ca. 2500,- før skatt, så jeg søkte bostøtte for juli. Søknaden ble avslått fordi de mente jeg ikke bodde i en selvstendig boenhet(!) Leiligheten er 34 kvadrat, og er en fullstendig leilighet i en nybygd blokk, med eget bolignummer og helt egen inngang og til og med egen terasse. Huseier bor i leiligheten over. Jeg forstår ingenting, og griner av desperasjon. Hva i all verden skjedde her? Noen som vet hvor lang tid det tar å få svar på klage? Og hvordan skal jeg bevise at jeg bor i en selvstendig leilighet? Bilder? Husleiekontrakten med alt av informasjon ble jo vedlagt, men den kan de tydeligvis ikke ha sett på. Jeg har ikke rett på noe fra NAV fordi jeg må ta en eksamen i desember. Jeg var egentlig ferdig student i vår, men strøk altså på én eksamen. Jeg har ikke rett på studielån dette året. Det føles også fryktelig bittert å gi opp hele studiet når jeg så og si er ferdig. Jeg har ikke familie eller andre som kan hjelpe meg, og har 10.000,- igjen på bufferkontoen. Søker på ALT av jobber. Har ingenting av verdi å selge. Hva gjør jeg? Anonymkode: fa883...d03 Når du flytter inn i en bolig med en husleie på kr. 9 000, så må du jo også ha en plan for hvordan du skal betale den husleien? Bostøtte for du ikke til hva som helst av leie. Slik jeg kjenner bostøttereglene så er det helt riktig at du skal ha avslag, men begrunnelsen for avslaget du oppgir er feil anvendelse av lovverket. Du kan heller ikke forvente at Nav skal stille opp og dekke en så høy husleie for en enslig person. Her må du slutte å grine og klage og finne deg tak over hodet til en rimeligere penge. Anonymkode: 1ec0d...523 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #12 Skrevet 18. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må jo jobbe. Du kan ikke sitte og lese på EN eksamen hele semesteret? Anonymkode: bac2e...4d2 Hvor har du det fra at jeg skal sitte og lese på én eksamen hele semesteret? Som du kan lese ovenfor søker jeg på alt som er av jobber. Anonymkode: fa883...d03
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #13 Skrevet 18. august 2018 Hvorfor ikke selge litt massasje for en kort periode? Anonymkode: ae497...d85
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #14 Skrevet 18. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du flytter inn i en bolig med en husleie på kr. 9 000, så må du jo også ha en plan for hvordan du skal betale den husleien? Bostøtte for du ikke til hva som helst av leie. Slik jeg kjenner bostøttereglene så er det helt riktig at du skal ha avslag, men begrunnelsen for avslaget du oppgir er feil anvendelse av lovverket. Du kan heller ikke forvente at Nav skal stille opp og dekke en så høy husleie for en enslig person. Her må du slutte å grine og klage og finne deg tak over hodet til en rimeligere penge. Anonymkode: 1ec0d...523 Selvfølgelig hadde jeg en plan da jeg flyttet inn i leiligheten for to år siden, da jeg har hatt jobb i mange år som jeg mistet for noen måneder siden på grunn av nedbemanning. NAV har forøvrig ingenting med bostøtte å gjøre. Bostøtte søker man om hos Husbanken. Jeg har ikke og kommer ikke til å ha noe med NAV å gjøre, så at jeg forventer at de skal stille opp vet jeg ikke hvor du har fra. Anonymkode: fa883...d03
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #15 Skrevet 18. august 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du har litt panikk her. Men det du nå må gjøre er å oppklare det med bostøtte ved å kontakte dem. Gjør det på mandag. Så må du med en gang se etter rimeligere leilighet, uten inntekt kan du rett og slett ikke sitte på en leilighet til 9000. Du må evt bo i kollektiv om det blir rimeligere. Jobber, har du fått noen til å se på søknaden og cv’n din for å se at den er så god som den kan være? Anonymkode: 9590a...cfb Tusen takk for gode svar. Skal kontakte dem samt sende klage på mandag. Jeg skal også se etter en billigere bolig, og beregne hva kostnadene ved eventuell flytting vil bli. Det må bli kollektiv, da kan jeg spare ca 3000 i måneden basert på markedsleien her. Jeg vurderer også å flytte til et annet (billigere) sted i fylket, så fremt det er muligheter for kollektiv transport. Godt tips med å få noen til å se på CV, det skal jeg absolutt gjøre. Anonymkode: fa883...d03
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #16 Skrevet 18. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke selge litt massasje for en kort periode? Anonymkode: ae497...d85 Hehe, tro meg, jeg har vurdert det også. Anonymkode: fa883...d03
Apis Skrevet 18. august 2018 #17 Skrevet 18. august 2018 Sånn fort tenkt, ta kontakt med huseier og legg frem problemstillingen, så er det og se seg om etter et billigere sted og bo og lete etter jobb, 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #18 Skrevet 18. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, tro meg, jeg har vurdert det også. Anonymkode: fa883...d03 Hvor bor du hen da. Oslo? Bergen? Finnes mange som også har lyst å være din sugardaddy. Anonymkode: ae497...d85
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #19 Skrevet 18. august 2018 10 minutter siden, Apis skrev: Sånn fort tenkt, ta kontakt med huseier og legg frem problemstillingen, så er det og se seg om etter et billigere sted og bo og lete etter jobb, Takk, Apis. Anonymkode: fa883...d03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå