AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #1 Skrevet 17. august 2018 Hunden min har aldri reagert på lyn og torden før, men gjorde det i dag. Gikk frem og tilbake, ristet litt. Klarte ikke finne roen. Jeg forsøkte å opptre som normalt. Hunden fikk komme under teppet mitt. Det pleier hun å like, Men nå satt hun bare i ro og skalv (pleier å legge seg). Hva er det beste å gjøre i slike situasjoner? Og hva med om jeg ikke er hjemme? Feks på jobb? Tenker jeg kan trekke for alle gardiner. Er det noe mer? Anonymkode: 9f4b2...846
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #4 Skrevet 18. august 2018 Min også har plutselig begynt å reagere litt på det, samme med fyrverkeri. Er 4,5 år nå. Jeg pleier også å opptre helt normalt, prøve å få henne opp i sofa/fanget. I tillegg pleier jeg å snakke med henne: «ja, det er torden det, hør det bråker da» etc. Føler det hjelper å prate med henne, hehe. Anonymkode: 3b555...e6d
puppi Skrevet 18. august 2018 #5 Skrevet 18. august 2018 Vedrørende å «opptre normalt», Har søsken, som også forsøker «opptre normalt» under lyn og fyrverkeri og annet støy. Og, fy flate for noe dårlig skuespill/opptreden! Om ikke bikkjene skjønner at nå er det no riv ruskende gææærnt så må dem mangle no! (Dette ser dem selvfølgelig ikke selv).
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #6 Skrevet 18. august 2018 1 time siden, puppi skrev: Vedrørende å «opptre normalt», Har søsken, som også forsøker «opptre normalt» under lyn og fyrverkeri og annet støy. Og, fy flate for noe dårlig skuespill/opptreden! Om ikke bikkjene skjønner at nå er det no riv ruskende gææærnt så må dem mangle no! (Dette ser dem selvfølgelig ikke selv). Jeg prøvde ikke gjøre for mye så det ble unormalt. Men satt i sofa og så TV , lagde mat pp kjøkkenet (hunden pleier å følge etter), lekte litt ol. Ting som vi pleier. Anonymkode: 9f4b2...846
Tabris Skrevet 18. august 2018 #7 Skrevet 18. august 2018 Det kan være lurt å gi godbiter hver gang det tordner. Når du hører skrallet, si "bra!" og gi en godbit. Så kan du endre hundens assosiasjon til torden - i stedet for at det er noe skummelt så er det noe som fører til noe godt. Om hunden er så redd at den ikke vil ta godbit, så ville jeg som andre sier skrudd opp volum på TV/radio til det går over og så trent mer kontrollert på tordenskrall etter det er over. Finn f.eks en YouTube-video med tordenskrall. Spill den på lavt volum og gi godbit hver gang den smeller. Når hunden ikke bryr seg om smellet, men heller ser forventningsfullt på deg etter godbit så kan du skru opp volumet et lite hakk og fortsette på samme måte. 1
Sirah Skrevet 18. august 2018 #8 Skrevet 18. august 2018 14 minutter siden, Tabris skrev: Det kan være lurt å gi godbiter hver gang det tordner. Når du hører skrallet, si "bra!" og gi en godbit. Så kan du endre hundens assosiasjon til torden - i stedet for at det er noe skummelt så er det noe som fører til noe godt. Om hunden er så redd at den ikke vil ta godbit, så ville jeg som andre sier skrudd opp volum på TV/radio til det går over og så trent mer kontrollert på tordenskrall etter det er over. Finn f.eks en YouTube-video med tordenskrall. Spill den på lavt volum og gi godbit hver gang den smeller. Når hunden ikke bryr seg om smellet, men heller ser forventningsfullt på deg etter godbit så kan du skru opp volumet et lite hakk og fortsette på samme måte. Dette er et veldig godt råd, men det funker jo ikke om tordenværet er rett i nærheten... Jeg har opplevd at lynet har slått ned i nærheten og at halvparten av de elektriske tingene mine har tatt kvelden, så her blir kontakter dratt ut Min hund merker også forskjell på "youtubetorden" og ekte torden. Det første bryr den seg overhodet ikke om, det andre er den livredd for.... Jeg oppfører meg så normalt som jeg kan. Dersom hunden ønsker å f.eks sitte på fanget så får den lov til det. Passer på å ikke trøste for mye, men lar den få lov til å søke den nærheten den trenger. Leser en bok eller trykker på telefonen eller noe samtidig slik at ikke all fokuset er på at det er kjempeskummelt. Den andre hunden min syntes torden er noe rare greier, så den sitter gjerne i vinduskarmen og bjeffer mens halen går som en propell 🤣Etter at den begynte med dette har den andre hunden min også blitt litt mer nysgjerrig på torden og kan innimellom tørre å kikke på torden den også om det er et stykke unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå