Gå til innhold

Cuba


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten har snart en rund bursdag, så jeg tenkte å ta ham med til Cuba. Vi har snakket litt om det, da jeg ikke bare vil bestille en tur uten at han vet noe som helst, han må jo har fri og sånn, og han har veldig lyst til å dra dit. Han vil gjerne bli med å betale kostnader mens vi er der, men jeg skal ordne fly og hotell. 

Jeg har reist mye rundt i verden, og har vært alene i Sør-Amerika før, så jeg vil gjerne gjøre alt på egen hånd. Jeg har sett på noen hoteller på booking.com, og ingen av dem har noen form for rating, som alle andre hoteller har. Har dette å gjøre med reglene om null reklame i Cuba, eller er det tilfeldig? Lurer også på om noen har generelle tips for å reise dit. Er det dyrt? Er det regler man må følge i forhold til å besøke andre land? Bør ting planlegges og bookes lang tid i forveien?

Han er veldig glad i cubansk musikk, så vil gjerne ha noen opplevelser i forbindelse med det, ellers har jeg ingen store planer. 

Anonymkode: 7dc57...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. 

Er noen år (ca 7) siden jeg var der, men da ordnet vi alt der uten problem. De eneste vi måtte ordne på forhånd var visum og de første nettene, måtte skrive hvor du skulle bo på skjema når du skulle inn i landet. Var da hvertfall en fordel å kunne litt spansk, da de fleste ikke kunne engelsk.

Hadde en fantastisk tur. Likte veldig godt Havana og hvis dere vil til mindre by kan jeg anbefale Trinidad. Koselig mindre by med kort vei til strand.

Likte best å bo hos private som leide ut rom, her fikk vi også den beste maten. Men OK hotell også, men husker ikke hva det heter lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
10 minutter siden, Hobby said:

Hei. 

Er noen år (ca 7) siden jeg var der, men da ordnet vi alt der uten problem. De eneste vi måtte ordne på forhånd var visum og de første nettene, måtte skrive hvor du skulle bo på skjema når du skulle inn i landet. Var da hvertfall en fordel å kunne litt spansk, da de fleste ikke kunne engelsk.

Hadde en fantastisk tur. Likte veldig godt Havana og hvis dere vil til mindre by kan jeg anbefale Trinidad. Koselig mindre by med kort vei til strand.

Likte best å bo hos private som leide ut rom, her fikk vi også den beste maten. Men OK hotell også, men husker ikke hva det heter lengre...

Jeg snakker litt spansk. Nok til å greie meg i Sør-Amerika, så tror det skal ordne seg.

Takk for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten har snart en rund bursdag, så jeg tenkte å ta ham med til Cuba. Vi har snakket litt om det, da jeg ikke bare vil bestille en tur uten at han vet noe som helst, han må jo har fri og sånn, og han har veldig lyst til å dra dit. Han vil gjerne bli med å betale kostnader mens vi er der, men jeg skal ordne fly og hotell. 

Jeg har reist mye rundt i verden, og har vært alene i Sør-Amerika før, så jeg vil gjerne gjøre alt på egen hånd. Jeg har sett på noen hoteller på booking.com, og ingen av dem har noen form for rating, som alle andre hoteller har. Har dette å gjøre med reglene om null reklame i Cuba, eller er det tilfeldig? Lurer også på om noen har generelle tips for å reise dit. Er det dyrt? Er det regler man må følge i forhold til å besøke andre land? Bør ting planlegges og bookes lang tid i forveien?

Han er veldig glad i cubansk musikk, så vil gjerne ha noen opplevelser i forbindelse med det, ellers har jeg ingen store planer. 

Anonymkode: 7dc57...929

Anbefaler deg å leie rom eller leilighet hos private utleiere (casa particular). Min erfaring er at det var både billigere og renere enn hotell, rett og slett mye bedre verdi for pengene. I tillegg kommer du i kontakt med lokalbefolkningen. Jeg brukte airbnb til å finne overnatting på de ulike stedene vi skulle besøke, men det finnes flere andre formidlere. Det lønner seg å bestille visum i god tid, og det kan hende dere må ha vaksiner også. 

Internett-tilgangen er begrenset. Skriv opp viktige adresser og telefonnumre før du drar hjemmefra, ikke ta sikte på at du skal google ting mens du er der (det er ikke alltid det finnes en Wi-Fi-hotspot i nærheten når du trenger det). Skriv ut reservasjonsbekreftelser og ta kopi av pass, visum og reiseforsikring. Lonely planet-boka om Cuba er nyttig å ha med seg. 

Jeg elsker Cuba, du er heldig som skal dit!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Cuba! En dansende øy!

Har vært i Santa Clara og Havanna, bodd med familier og plukket sigarblader! Danset salsa…og sett statuer av Che…..

dårlig mat der for min del,ble dårlig.. vanskelig å få fatt i tannkrem, tannbørster, såper, morsmelkerstatning… 

Anonymkode: 23452...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 hour ago, Fju said:

Anbefaler deg å leie rom eller leilighet hos private utleiere (casa particular). Min erfaring er at det var både billigere og renere enn hotell, rett og slett mye bedre verdi for pengene. I tillegg kommer du i kontakt med lokalbefolkningen. Jeg brukte airbnb til å finne overnatting på de ulike stedene vi skulle besøke, men det finnes flere andre formidlere. Det lønner seg å bestille visum i god tid, og det kan hende dere må ha vaksiner også. 

Internett-tilgangen er begrenset. Skriv opp viktige adresser og telefonnumre før du drar hjemmefra, ikke ta sikte på at du skal google ting mens du er der (det er ikke alltid det finnes en Wi-Fi-hotspot i nærheten når du trenger det). Skriv ut reservasjonsbekreftelser og ta kopi av pass, visum og reiseforsikring. Lonely planet-boka om Cuba er nyttig å ha med seg. 

Jeg elsker Cuba, du er heldig som skal dit!

Tusen takk for tips! Jeg er ikke vant til å ikke ha internett, så det blir tøft, men skal skrive ned så mye jeg kan. Er fortsatt ganske lenge til vi drar.

Hvilke vaksiner bør man ha? Jeg tok en del for rundt to år siden (stivkrampe, hepatitt A, hjernehinnebetennelse), men aner ikke hva kjæresten har. Han fikk meslinger istedenfor MMR som liten, stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Linaria skrev:

Tusen takk for tips! Jeg er ikke vant til å ikke ha internett, så det blir tøft, men skal skrive ned så mye jeg kan. Er fortsatt ganske lenge til vi drar.

Hvilke vaksiner bør man ha? Jeg tok en del for rundt to år siden (stivkrampe, hepatitt A, hjernehinnebetennelse), men aner ikke hva kjæresten har. Han fikk meslinger istedenfor MMR som liten, stakkar.

Jeg husker ikke i farta hvilke vaksiner som gjelder, jeg tok hepatitt A pluss noe annet. Det er bare å høre med vaksinasonskontoret:) 

Vi var forresten i Havanna, Viñales, Trinidad og Varadero. Det er enkelt å reise rundt med busselskapet Viazul, ellers går det også an å bestille taxi colectivo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuba er herlig, er bare å glede seg! Havana er den kuleste hovedstaden jeg har vært i, så deilig at det ikke er McDonald’s og burger king på hvert gatehjørne! Vi bodde på iberostar parque central. Fint hotell med basseng på taket og utsikt over byen😍 ligger i gåavstand til det meste! Hvis kjæresten liker salsa må dere ta en kveld på buena vista social club. Der spiller mange av de ikoniske jazzlegendene og alle danset! Fantastisk kveld! Maten på Cuba var ikke allverden, de sier den er spicy, men ganske smakløs🙈 mye kylling og hummer og ris. 

Vi reiste med ving siden vi skulle på bryllupsreise. Fordelen er at de har direkte fly og vi valgte 5 dager i havana og 10 dager i varadero. Hadde tenkt å ta en tur fra varadero til trinidad men ble dessverre matforgiftet. Hvis dere skulle bli dårlige anbefaler jeg å komme seg til legen asap. Vi ventet og trodde vi skulle bli bedre, men det var først da vi kom oss til lege at formen kom seg igjen. Mulig man kan bestille kun fly!? Vi tok hepatitt A, B og stivkrampe. Kos dere masse! Cuba er ett fantastisk land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
23 hours ago, Hoppelopp said:

Cuba er herlig, er bare å glede seg! Havana er den kuleste hovedstaden jeg har vært i, så deilig at det ikke er McDonald’s og burger king på hvert gatehjørne! Vi bodde på iberostar parque central. Fint hotell med basseng på taket og utsikt over byen😍 ligger i gåavstand til det meste! Hvis kjæresten liker salsa må dere ta en kveld på buena vista social club. Der spiller mange av de ikoniske jazzlegendene og alle danset! Fantastisk kveld! Maten på Cuba var ikke allverden, de sier den er spicy, men ganske smakløs🙈 mye kylling og hummer og ris. 

Vi reiste med ving siden vi skulle på bryllupsreise. Fordelen er at de har direkte fly og vi valgte 5 dager i havana og 10 dager i varadero. Hadde tenkt å ta en tur fra varadero til trinidad men ble dessverre matforgiftet. Hvis dere skulle bli dårlige anbefaler jeg å komme seg til legen asap. Vi ventet og trodde vi skulle bli bedre, men det var først da vi kom oss til lege at formen kom seg igjen. Mulig man kan bestille kun fly!? Vi tok hepatitt A, B og stivkrampe. Kos dere masse! Cuba er ett fantastisk land. 

Han elsker salsa og jazz så det var et veldig godt tips! Jeg er ikke glad i sterk mat i det hele tatt, men jeg finner nok noe å spise i en uke der. 

Takk for tips angående lege. Har virkelig ikke lyst til å bli syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Mulig jeg formulerte meg rart, men maten der er ikke sterk i det hele tatt😂

krysser fingrene for at dere slipper unna! Vi drakk jo mojitos med isbiter og sånn, har aldri blitt dårlig før, men vet ikke om det var mat eller hva vi ble dårlige av! Nå har jo heldigvis Cuba ett veldig bra helsevesen, så når vi først måtte til lege var jeg ikke usikker! God tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Når er det best å bestille fly forresten? Finner billetter til rundt 560 pund retur nå (vi flyr fra Edinburgh). Tenker å dra i februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg også å bestille på Casa particulares. Men det høres litt rart ut at det ikke er noen rating på hotellene. Jeg var der i år, og fant plenty av anmeldelser både på hotellsidene og på tripadvisor. Eller tenkte du på hvor mange stjerner de har?

Når det gjelder internett så kan man få dette ved å kjøpe internettkort som gjelder en viss periode. Jeg vil anbefale deg å heller kjøpe disse i mindre byer, som Vinales eller Trinidad eller på hotellene dersom de selger dette, fremfor i Havana. Det er bare to kiosker i hele Havana som selger dette, og det vil jo da si at alle i Havana kjøper det der. Vi ble iallefall advart av guiden vår mot å kjøpe det der, for det ville være utrolig lange køer (de koster det samme overalt, så var ikke noe lureri). Internettkortene funker på offentlige områder hvor det er wifi, parker og lignende. Du ser det fort ved at alle sitter på mobilen😋 Men dekningen er ganske treig og dårlig til tider, så jeg ville egentlig forberedt meg på å være en del uten internett. Det er jo en del av sjarmen det og.

Maten har nok forbedret seg de siste par årene, ettersom det har dukket opp mange flere mer moderne restauranter. Men det er iallefall ikke spicy mat..

God tur! Elsket virkelig Cuba!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cuba er supert! Som de andre sier, bo på casa. Jeg fant flere casaer på airbnb for eksempel, med en god del anmeldelser :) Det går f.eks an å bestille den første casaen i Havana, så vil casaeieren din mest sannsynlig ha kontakter andre steder. Vi gjorde det slik en gang, og selv om det var fullt i casaen vi kom til sent på kvelden (!) så ringte hun bare til en nabodame, så bodde vi der i stedet. Slik er det på Cuba, det er litt av sjarmen!

Hvor lenge skal dere være der? Jeg (og flere andre jeg kjenner) synes Havana var litt oppskrytt, jeg synes det holdt med tre dager der. Ellers er det veldig fint i Viñales (landsby i innlandet) og i Varadero. I Viñales er det en opplevelse å dra til en bar/nattklubb som ligger i en grotte, og i tillegg er det mange andre ekskursjoner/opplevelser i nærområdet. 3-4 dager her er sikkert passe avhengig av hva dere liker å gjøre. Det er enkelt å reise rundt med buss med selskapet Cruz del sur, bare husk å ha med pass til busstasjonen og gå gjerne noen dager i forveien for å bestille, spesielt i Varadero. Det går også an å ta taxi eller colectivos (fellestaxi). I Varadero er gatene nummerert med tall, og det er finere jo lengre ut (høyere tall) du kommer. Der ligger det mange hotell, så jeg hadde kanskje vurdert å bo på hotell akkurat der. 

Prisnivået på Cuba overrasket meg litt. Taxi kostet rundt 100 kr innad i Havana, drinker var billige, men middag kostet rundt 150-200 kr uansett om vi var på casa eller ute. Kvaliteten på maten var stort sett dårlig, så jeg ville brukt tid på research på dette på forhånd om det er viktig for dere. Det tok over en uke før jeg så en saus eller noe ketsjup for eksempel... Men casaene er flinke til å utnytte det de har, og serverer ofte god frokost. Det er veldig vanskelig å finne vanlige butikker, og om de finnes, så har de nesten ingenting. Så jeg ville tatt med litt snacks, kjeks og sånt. Vi endte opp med å kjøpe brus og vann på restauranter i stedet for å lete etter butikker (der det uansett var lang kø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her! Angående Havanna: noen elsker Havanna, andre liker den ikke noe særlig. Sånt er litt vanskelig å forutse på forhånd, du må nesten oppleve byen selv. Derfor er det også vanskelig å si hvor mange dager du trenger der. Vi tok to ekstra dager i Havanna på slutten av ferien vår fordi vi hadde lyst å utforske mer. Det gikk på bekostning av strandliv i Varadero, men på det tidspunktet var vi gått lei av resort-livet. Poenget mitt er at det er lurt å holde noen dager åpne i reiseruta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte Havana veldig godt. Var der både med gruppe og alene, og likte godt å bare gå rundt og kikke i gatene i gamlebyen og gå langs Malecon osv. Jeg syntes det var best å gå rundt i gatene på ettermiddagen, da hadde de fleste gruppene og cruiseturistene forsvunnet og det var mer lokale som var igjen og spilte fotball eller bare hang i gatene.

Anbefaler ellers Viñales og Trinidad. Viñales er en koselig landsby sør for Havana med utrolig flott landskap rundt. Anbefaler dere å ta en tur til en av tobakkplantasjene der for å se/prøve sigarer. Trinidad er en nydelig gammel koloniby Gamlebyen er veldig godt bevart og kan bruke et par dager iallefall bare på å vandre rundt i gatene. Her anbefaler jeg dere også om å gjerne unngå helgene. Kan bli mye turister da, og mange av gruppene kommer til byen utpå ettermiddagen. Det er også en nattklubb i en grotte som er ganske populær i Trinidad. Den ligger innen gåavstand fra sentrum. 

Varadero var litt skuffende. Og jeg hadde ikke særlig høye forventninger heller. Nydelig sjø og strand, men det er jo en resort by og veldig lite cubansk.. Hvis dere har tid ville jeg heller dratt til andre steder som gjerne ikke bare har all-inclusive.

Cienfuegos er og en veldig fin koloniby, litt nyere og litt mer moderne enn Trinidad og Havana.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...