Gå til innhold

Da har jeg kuttet kontakt med min mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en lengre periode med uenighet, har jeg kuttet kontakt med min mor. Nå er det ikke noe jeg slenger utav meg for å true. jeg har allerede strekt meg langt over egne grenser for å bevare forholdet med henne, men nå har jeg ingen følelser igjen mer og vil ikke gjøre noe for å lappe sammen det ødelagte forholdet mellom oss.  Så jeg vet at dette er kroken på døra.

Det er veldig sårt og en del av meg føler på en stor sorg over tapet av å aldri ha hatt en «skikkelig» mor, uten psykisk vold og mishandling, en normal barndom med stabile forhold. 

Er det noen med positive erfaringer og støtte ord som kan oppmuntre meg? 💙

Anonymkode: 22b28...952

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det samme.. livet blir lettere, du vil merke hvor stor byrde det har vært å ha henne i ditt liv. Alt blir lettere fra nå av, de forandrer seg aldri.

Anonymkode: 527b9...966

• Liker 5
Skrevet

For meg hjelper det å tenke at det livet jeg har levd skal jeg ikke oppleve igjen, det er kun det jeg har fremom meg som teller. Og det skal jeg gjøre det beste ut av, ved å velge å omgås flotte folk, oppleve det jeg vil og ha en bedre/mer positiv innstilling. Litt vanskelig er det, for det er fort gjort å ikke stole på noen når den personen som skulle beskytte deg sviktet. 

Men det blir bedre litt etter litt. 

Vet ikke om dette gir mening for deg, men ønsker deg all hell og lykke :)

Anonymkode: cf8dd...0e9

• Liker 4
Skrevet

Så tøft og modig valg av deg! Alt for mange våger nok ikke å ta det skrittet!!

Anonymkode: 3dbd2...977

• Liker 6
Skrevet

Tenk positivt over det, du slipper psykisk vold og mishandling. Tror det er det beste å tenke, selv om det sikkert er en jævlig følelse nå, men i det lange løp det beste. Lykke til

• Liker 2
Skrevet

Du må gjøre det som er best for deg og det er å ikke la deg tråkke på. Det er naturlig å gå igjennom en sorgprosess. Og det er en sorg å måtte godta at moren din ikke er en normal mor, for meg var det nesten like ille. Neste steg er å innse at du ikke kan forandre moren din. Det tok meg årevis. Jeg ville så gjerne ta hun skulle elske meg. Husk at valget ditt er ikke egoistisk- du gjør dette for din egen psykiske helse. Vær snill med deg selv, ikke la dårlig samvittighet holde deg nede. skriv gjerne en liste over grunnene til du føler du ikke orker å ha kontakt med henne, alt det vonde hun har gjort mot deg. Se på den de gangene du begynner å stille spørsmål om valget ditt var rett. Og der vil du ha svaret. Det er lett å trekkes inn i slike forhold igjen, spesielt om hun er narsissist. Om hun forsøker å gi deg dårlig samvittighet eller tre inn i offerollen. Jeg kjenner flere som fremdeles har kontakt med foreldre som er direkte giftige, du er sterk som greier å kutte båndet. Husk at venner kan være familie også❤️ Masse lykke til! 

Anonymkode: da140...aa3

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter en lengre periode med uenighet, har jeg kuttet kontakt med min mor. Nå er det ikke noe jeg slenger utav meg for å true. jeg har allerede strekt meg langt over egne grenser for å bevare forholdet med henne, men nå har jeg ingen følelser igjen mer og vil ikke gjøre noe for å lappe sammen det ødelagte forholdet mellom oss.  Så jeg vet at dette er kroken på døra.

Det er veldig sårt og en del av meg føler på en stor sorg over tapet av å aldri ha hatt en «skikkelig» mor, uten psykisk vold og mishandling, en normal barndom med stabile forhold. 

Er det noen med positive erfaringer og støtte ord som kan oppmuntre meg? 💙

Anonymkode: 22b28...952

Jeg kjenner meg veldig godt igjen, og kuttet selv ut kontakten med pappa, men det hjalp ikke så mye.

Redselen for hva han kunne finne på å gjøre, dukke opp på døren, manipulere andre til å hente meg hjem til ham, "trikse" med bilen - han hadde gjort alt dette før, og redselen for at han kunne gjøre det igjen satt i.

Derfor valgte jeg til slutt en mellomting, begrenset kontakten så langt det lot seg gjøre, slik at jeg hadde en viss kontroll over hvor han befant seg i øyeblikket.  Det var denne mellomtingen som fungerte

Anonymkode: 42965...369

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske jeg var like tøff

Anonymkode: 87da7...536

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg veldig godt igjen, og kuttet selv ut kontakten med pappa, men det hjalp ikke så mye.

Redselen for hva han kunne finne på å gjøre, dukke opp på døren, manipulere andre til å hente meg hjem til ham, "trikse" med bilen - han hadde gjort alt dette før, og redselen for at han kunne gjøre det igjen satt i.

Derfor valgte jeg til slutt en mellomting, begrenset kontakten så langt det lot seg gjøre, slik at jeg hadde en viss kontroll over hvor han befant seg i øyeblikket.  Det var denne mellomtingen som fungerte best for meg.

Med ingen kontakt hadde jeg heller ingen kontroll.

Så tenk deg godt om.  Tror du det fungerer for deg, og at det er til det beste for deg selv?  I så fall, flott, da har du gjort det rette for deg selv!

Beklager, innlegget ble postet før jeg var ferdig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det samme. De vonde følelsene går mer og mer bort. I dag er jeg veldig glad for de valgene jeg har tatt og føler sjeldent på negative følelser rundt det. Det kan selvsagt komme litt rundt høytider, men er vel mer savnet etter en ordentlig familie.

Så lenge du får veldig lite positivt ut av forholdet med din mor, så hold ut og påmin deg selv hvorfor du har tatt valget å kutte henne ut. Det blir bedre med tiden ❤️

Anonymkode: ef070...1c8

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det samme.. livet blir lettere, du vil merke hvor stor byrde det har vært å ha henne i ditt liv. Alt blir lettere fra nå av, de forandrer seg aldri.

Anonymkode: 527b9...966

Og et godt råd fra meg ;tenk bort det biologiske. Varm klem fra en i samme situasjon 

Anonymkode: 819b8...83d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har gjort det samme jeg og. Både mor og far er ute av livet mitt. De fikk ett valg, enten oppsøke profesjonell hjelp eller miste meg. De valgte det siste så da er det kroken på døra her. Hvordan dette vil gå fremover vet jeg ikke. Det er fortsatt ganske nytt men jeg har ikke sett meg tilbake så jeg tror det skal gå bra. Høsten og julen vil vise mere. Jeg har grudd meg syk hver jul, kanskje jeg i år slipper det. 

Anonymkode: 4e416...191

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor valgte jeg til slutt en mellomting, begrenset kontakten så langt det lot seg gjøre, slik at jeg hadde en viss kontroll over hvor han befant seg i øyeblikket.  Det var denne mellomtingen som fungerte

Herregud, har faren din sosiopatiske eller psykopatiske tendenser siden han trikser med bilen din (hva gjorde han, noe som kunne ført til at du kjørte av veien??)? 

Anonymkode: da140...aa3

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med en lengre tid med uenighet?? Kutter du ut moren din pga det ?

Jeg vet noen foreldre rett og slett blir helsefarlige for noen barn. Da snakker en mishandling, være seg psykisk eller fysisk. Da skjønner jeg at en må ta avstand! 

Men uenighet? Om hva, og hvorfor? Nei, det skjønner jeg ikke. 

Skrevet

Dårlig gjort ovenfor din mor ts. Hun har tross alt satt deg ut i denne verden. Uten henne ville du ikke eksistert. 

Anonymkode: ffbd7...752

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig gjort ovenfor din mor ts. Hun har tross alt satt deg ut i denne verden. Uten henne ville du ikke eksistert. 

Og da er det greit at mor ikke behandler datteren sitt bra? Hadde alle hatt den tanken der hadde vi ikke trengt barnevernet og foreldre kunne gjort akkurat hva de ønsket med barna sine, nei uff! 

Anonymkode: ef070...1c8

• Liker 6
Skrevet

Du har nok gjort det rette valget, TS. Det er en stor sorg å ikke ha hatt en normal barndom med en normal mor. Det kan jeg skrive under på selv. Jeg skulle til å flytte for å studere og aldri se meg tilbake, da min mor plutselig døde. Så da slapp jeg de konsekvensene det ville hatt å kutte henne ut (miste annen familie etc.)

Jeg har hele tiden fokusert på å se framover og skape en god framtid for meg selv. Fortiden får jeg ikke gjort noe med. Men det hender at den hjemsøker meg enda dessverre. 

Man skal ikke måtte ha kontakt med noen som driver psykisk eller fysisk mishandling, selv om det er ens egen mor. Mammaer skal jo elske barnet sitt og beskytte det. Min mor var iallfall ikke glad i meg, det har jeg blitt helt sikker på etter å ha fått barn selv. Trist. 

Lykke til, TS. Ta imot sorgen og bearbeid den med den tiden det tar. Etter hvert vil du antakelig lære deg å leve med dette, selv om du ikke vil glemme. Nå kan du faktisk starte et nytt liv. 

Anonymkode: a5739...244

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, SoWhat? skrev:

Hva mener du med en lengre tid med uenighet?? Kutter du ut moren din pga det ?

Jeg vet noen foreldre rett og slett blir helsefarlige for noen barn. Da snakker en mishandling, være seg psykisk eller fysisk. Da skjønner jeg at en må ta avstand! 

Men uenighet? Om hva, og hvorfor? Nei, det skjønner jeg ikke. 

Har du lest mer enn første avsnitt?

Anonymkode: a5739...244

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste jeg noen gang har hørt. Det at man puler på seg en unge gir en da for f*** ikke rett til å ødelegge livet til denne ungen. Det å ha pult på seg en unge gir ingen rettigheter overhode. Å være forelder og få respekt som det er noe man må gjøre seg fortjent til.

Jeg brøt kontakten med moren min for mange år siden og har aldri angret. Livet ble så uendelig mye bedre etterpå.

Anonymkode: e6f6d...fd6

• Liker 5
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å knulle en mann, bli gravid og føde er for faen ikke vanskelig. ALLE (som kan bli gravide) klarer det. Å oppdra, gi ubetinget kjærlighet og være der for barnet hele livet derimot - DET er det ikke alle som klarer. Vi ser jo unger som blir tatt fra foreldrene i hytt og gevær, og mennesker som er traumatiserte til tusen på grunn av oppveksten og dermed ikke har fått de samme sjansene i livet.

Så NEI - det er ikke dårlig gjort ovenfor moren å kutte henne ut: det er dårlig gjort av MOREN å ikke være en egnet mor!

Anonymkode: 443d3...f62

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...